A klímacélok szabályai, a zöldpolitika és a tagállami törvények akadályozzák az uniót abban, hogy ritkaföldfémeket bányásszon. Kína közben nevetve uralja az elektromos átállás alapanyagainak piacát. Bemocskoljuk a kezünket egy újabb függőség elkerüléséért, vagy finnyásan félrenézünk, ahogyan szoktunk?
2022. november 16. 17:26
p
1
0
0
Mentés
Révész Béla írása a Mandiner hetilapban.
A 2035-ös zöldátállásra, amely a belső égésű motorral hajtott járművek gyártásának alkonyát jelenti, az Európai Unió zsinórban gyártja a szép, ízlésesen csomagolt határozatokat. Hiányzik azonban az infrastruktúra megteremtése az e-jármű-ipar és az átállás megsegítésére. Akár a töltőpontok számát tekintjük, akár az uniós támogatások hiányát, fényévekkel vagyunk lemaradva Kínától, de még a szintén nyögdécselve, keservesen araszoló Egyesült Államoktól is.
Peking letarolta a piacot, felvásárolta a bányászati jogok döntő többségét”
Az olyan kritikus ritkaföldfémek, mint a lítium vagy a kobalt, az elektromos járművek akkumulátoraitól a szélturbinákon át a napelemekig mindenhol elsődleges alapanyagok. Vagyis Európában éppen az nincs, ami a 2050-es végleges átálláshoz nélkülözhetetlen. A fél világ arra az afrikai bányákból kipréselt lítiumra, kobaltra, nikkelre vagy palládiumra pályázik, amely elengedhetetlen az elektromosautó-gyártáshoz. Az erőviszonyok nem egészen egyenlőek: Peking letarolta a piacot, felvásárolta a bányászati jogok döntő többségét, és nem is enged a közelükbe senkit. Kína a globális kobaltkészletek 60 százalékát, a világ kobaltfinomító kapacitásának pedig 80 százalékát tudhatja magáénak. A Debrecenben éppen gyárat építő CATL a globális akkumulátorpiac egyharmadát birtokolja – és ez csak egy a kínai gyárak közül. Az EU pedig nem tud mit tenni, függővé teszi magát a kínai elektromosautó-ipartól és a szükséges nyersanyagoktól is. Egészen abszurd helyzet: az orosz energia szankcionálása mélypontra repíti az európai gazdaságot, a sárga-kékbe burkolódzó európai bizottsági tagok közben diadalittasan üvöltik, hogy „megszabadultunk a függőségtől”, és a következő mozdulattal fejest ugornak egy újabb addiktív kereskedelmi viszonyba, ezúttal Kínával, amely a kontinens ritkaföldfém-ellátásának 98 százalékát biztosítja. Már ameddig biztosítja. Mert ne legyenek illúzióink: a ritkaföldfémek piaca egyáltalán nem úgy működik, ahogyan a földgázé. Ha az USA Kínával is háborúba keveredik, és ráerőlteti agresszív gazdasági akaratát az Európai Unióra, akkor lehet majd nézelődni a romok tetején, és hangosan sóhajtozni. „A lítium és a ritkaföldfémek hamarosan fontosabbak lesznek, mint az olaj és a gáz. 2030-ra megötszöröződik irántuk a keresletünk” – mondta néhány hete Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke. De azért csak felmerül a kérdés: hogyan fordulhatott az elő, hogy az EU a 2000-es évek végén vázolta fel az első terveket a nyersanyagok vetületében, Kína pedig az 1980-as évektől szisztematikusan kezdett térhódításba a piacon, mára pedig a világ legnagyobb beszállítójává vált? Olyannyira, hogy zsarolási potenciálja könnyedén roppanthat össze gazdaságilag bármit, ami az általa biztosított technológiára vagy nyersanyagra épül.
A kínai vállalatok uniós üzleti környezetre vonatkozó minősítése az ötödik egymást követő évben romlik. A beruházók és a kereskedők elsöprő többsége szerint az EU-s piac már se nem tisztességes, se nem nyitott.
Az európai akkumulátorgyártás fellegvárának szánt Northvolt összeomlása kijózanító pofon volt a merész tervek szószólóinak. A történet visszatért önmagába, a világ legnagyobb gyártója, a CATL pedig máris bejelentette, hogy új beruházásba kezd – ezúttal Spanyolországban.
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
Kína új irányvonalat hirdetett: 2025-től radikálisabb élénkítő lépésekkel kívánja támogatni a növekedést. Bár a bejelentések rövid távon optimizmust hoztak a tőzsdékre, a szakértők óvatosságra intenek: a szavak mögötti valódi tettek és azok hatékonysága még mindig kérdéses marad.
A volt amerikai házelnök, Nancy Pelosi egy hivatalos luxemburgi út során szenvedett balesetet, de állapota stabil, és a kórházból is folytatja munkáját.
p
7
0
28
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!