Kezdjük a szakrális alapoktól, a lélek állapotától. Nos, e téren nincsenek jó hírek, mert a felvilágosodás korától tartó szekularizáció mára nemcsak Európa zsidó-keresztény alapjait és az azon alapuló morális közmegegyezést rengette meg, de lassan kiüresednek templomaink, nincsenek papjaink, a keresztény egyházakban pedig olyan fundamentális kérdések körül alakulnak ki feloldhatatlan ellentétek, mint például az azonos neműek házasságának megáldása. A hithű keresztények kisebbségi létbe szorulnak, miközben mecsetek sora nyílik, és az iszlám követőinek száma nő. Az európai ember nem tart igényt Istenre, leszámolt teremtményi mivoltával, önmagát tette mindenhatóvá. Ezzel megszűntek a mindenki által elfogadott normák, a miről az énre tevődött át a hangsúly.
A szellem és a kultúra világa ugyancsak nincs jó állapotban.
A tudományos tények ideológiai alapon simán felülírhatóvá váltak, az eltörléskultúrától rettegve azt sem merik már kimondani, hogy valaki fiú vagy lány, az értékvesztett világban nincsenek olyan magasztos eszmék, melyek ihletet, perspektívát adnának a művészetnek. A korábban oly sokra tartott európai innovációs képesség is hanyatlik: gondoljunk csak arra, hogy a tudományos válasz a koronavírus-járványra mennyit késlekedett errefelé.
És az anyagi dolgok: a jólét évtizedei mostanra nyilvánvalóan véget értek. Az a langymeleg, kényelmes gazdagság, melybe Nyugat-Európa mai középgenerációja belenőtt, szappanbuborékként pukkad ki a szemünk láttára, mert olyan alkalmatlan vezetői vannak a kontinensnek, akik bugyutaságukban ezt az utolsó talapzatot is kirántják alóla: nincs nyersanyag, csak infláció, recesszió, hanyatlás.
Itt tartunk most. A látlelet nem biztató, de egy másik hármas: a hit, a remény és a szeretet megtartóereje talán még kivezethet bennünket ebből a zsákutcából. Feltéve, ha még igényt tartunk rájuk.