Béres Ilona nyolcvan éve, 1942. június 4-én született.
2022. június 01. 21:14
p
1
0
0
Mentés
Farkas Anita írása a Mandiner hetilapban.
Fotó: MTVA / Hagyaték: Keleti Éva
Erős gyerekkori emlék: ülünk a nagyanyámmal a panelház harmadik emeletén, naná, hogy a doboztévén ott a kötelező csipketerítő, előttünk műanyag tálcán háztartási keksz, és nézzük a ki tudja, hányadszorra ismételt magyar filmeket. Köztük persze a máig legnépszerűbb Jókai-adaptáció Az arany embert, amely nemcsak a magyar filmgyártás történetének első szélesvásznú mozija volt, de egy új színészgenerációt is útjára indított. Köztük az 1962-es bemutató évében húszéves Béres Ilonát, aki olyan népszerűvé tette a boldogtalan sorsú Timeát, hogy a hatására sokan – köztük a nővére is – ezt a nevet választották kislányuknak. A reményteljes indulásból azután egy filmgyárral szembeni per miatt kevésbé filmes, inkább egyedülálló színházi karrier született, amelyben a Vígszínház, a Nemzeti és legutoljára a Pesti Magyar Színház volt a fő állomás. A páratlan életműre 2018-ban került fel a korona, amikor a kivételes, mélyen zengő orgánumáról is ismert színésznő első verses lemeze megjelent: a Mi még? című, egyedülálló összeállítás középpontjában 20. századi magyar költők, többek között Nagy László, Weöres Sándor, Illyés Gyula és József Attila művei állnak. Béres Ilonát persze nem csak nézni és hallgatni öröm a mai napig, emberi-női tartásból is példát mutat mindannyiunknak.
Most, amikor a fiatalságnak, a tökéletességnek van csak értéke, és az emberek többsége kétségbeesve igyekszik elrejteni az idő múlásának a testen hagyott nyomait, nem fél sokszor és sok helyen elmondani, hogy „az öregség nem betegség és nem szégyellnivaló. Elfogadom a ráncaimat”. Ahogyan közel ötven éve ehhez hasonló természetességgel fogadják el egymást a férjével, Rónai Tamással is. És aki látta kettősüket Fodor Tamással a 2018-ban a Pesti Magyar Színházban bemutatott Ionesco-darabban, A székekben, az azt is megérezhette, milyen, amikor két ember közt tökéletes a játék. Isten éltesse nyolcvanadik születésnapján Béres Ilonát, akinél bölcsebb és a mindenkori igazságtalanságokkal szemben kíméletlenebb játékosa kevés van a hazai színházi világnak.
Pataki Andrást, az Előadó-művészetek Kollégiumának elnökét többek között arról kérdeztük, hogy az NKA vissza nem térítendő támogatásai miként segítik a magyar kultúrát és a színházi világot.
A jobboldali nyilvánosságban régóta érezni az igényt arra, hogy az állam végre a törvény erejével sújtson le az uszítókra, a tudatos hazudozókra, a magyargyalázókra.
A Mandiner jelentős növekedést ért el az elmúlt időszakban, és most ismét szintet lép: új videós műsorstruktúrával bővíti kínálatát. Ezekről, továbbá a Mandiner őszi díjátadó gálájáról és a kárpátaljai adománygyűjtés eredményeiről tartott sajtótájékoztatót Szalai Zoltán főszerkesztő.
Öreg gyerekek és fiatal öregek társadalmában élünk, ahol az senki nem találja a helyét. Keith Haywarddal beszélgettünk arról miként infantilizálta a társadalmat a nyugati kultúra.