Kairosz mint alkalmas idő
Nézzük, hogy is kezdődött az egész 1999-ben. Papp Kornél, a Bocskai István Református Oktatási Központ főigazgatója idézi fel a hőskort. „A kommunista rezsim után az önkormányzat kapta meg a helybeli kertészeti szakmunkásképző feletti fenntartói jogot, de hiába adtak hozzá vagyont is, az intézmény fenntartása gondot okozott a helyhatóságnak, felkínálták Pest megyének – magyarázza. – Mivel azonban a megye bezáratta volna, az önkormányzat inkább az egyháznak juttatta az iskolát. Mi annál inkább is elfogadtuk, mert az intézményalapítás leggyakoribb akadálya, az infrastruktúra-hiány itt nem állt fenn: az épületek adva voltak. Elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan lehetne gyermekekkel megtölteni az intézményt, hogy lehet a képzési struktúráját úgy átalakítani, hogy leginkább megfeleljen a környék igényeinek. Azt tapasztaltuk ugyanis, hogy reggelente az autók tele vannak gyerekkel, a szülők pesti iskolákba hordják őket. Tipikus alvótelepülés voltunk. Világos lett tehát, hogy olyan intézményt kell létrehoznunk, amely idevonzza a környékbeli református és akár más vallású gyerekeket, illetve biztosítja, hogy a helyi felnövekvő nemzedék tagjai minél tovább itt tanulhassanak, és egymással közösségben maradhassanak.”
De vajon miért húzta magára a közoktatási feladatot az akkor még pici egyházközség? Nem lett volna elég a szűken értett gyülekezeti életet élni? „A reformátusok gyakran hangsúlyozzák – magyarázza Papp Kornél, aki történelemtanár is –, hogy az Újszövetség eredeti görög szövegében kétfajta idő szerepel: a kronosz és a kairosz. Előbbi a lineárisan előrehaladó, utóbbi az alkalmas idő. Mi a kairoszt szeretnénk megragadni, kihasználni. Amikor a Gyurcsány-kormány be akarta záratni a falusi kis iskolákat, az egyházak sokat megmentettek közülük azzal, hogy kiskaput találva átvették őket. Most arra tekintünk, hogy az agglomerációs települések lélekszáma felduzzadt, óriási szükség van a közoktatásban és a közösségteremtésben az egyházi szerepvállalásra. Ráadásul ehhez a kormány szívesen ad ösztönzést az egyházaknak. Elég utalni a 2018 és 2021 közötti egyházi óvodaépítési programra, ami csak a reformátusokat tekintve 30 milliárd forintos állami támogatást jelent. Mi is kihasználtuk ezt.”
A drogok, a genderpropaganda és egyéb kihívások idejében fontos, hogy legyenek olyan iskolák, ahol a bibliai értékrend szerint folyik a tanítás”
A főigazgató egy négy lábán szilárdan álló székhez hasonlítja az egyházat. „Az egyik láb a misszió, az evangélium hirdetése. Ha vannak iskoláink, több gyermeket, több szülőt lehet elérni. Mindenkit akkori saját állapotában kap meg az egyház, van például szülő és gyermek, akinek nincsenek fogalmai a hit alapjairól sem. Ha mindenki csak eggyel beljebb lép ezen az úton, már gyümölcsöző volt a találkozás. Évezredes hivatása az egyháznak maga az oktatás-nevelés is; a drogok, a genderpropaganda és egyéb kihívások idejében fontos, hogy legyenek olyan iskolák, ahol a bibliai értékrend szerint folyik a tanítás. Az egyháznak van továbbá szeretetszolgálati lába – a hátrányos helyzetűek, fogyatékossággal élők segítése –, ennek szintén van oktatási vetülete. A végére hagytam a közösségépítést. Mivel havonta családi istentiszteleteket is szervezünk az intézményeinkbe járóknak és szüleiknek, sokan a gyülekezet tagjaivá váltak. Mielőtt iskolafenntartók lettünk volna, harmincan voltunk a halászteleki templomban, ma már tele van az épület úgy, hogy párhuzamosan gyermek-istentiszteletet is tartunk a gyülekezeti teremben. Sőt, a helyhiány miatt azt fontolgatjuk, hogy két időpontban legyen vasárnapi istentisztelet.”