Legitim törekvés lehet szabályozni a külföldi tulajdonszerzést?
Úgy gondolom, hogy Magyarországon ezt a magyaroknak kell eldönteniük, külföldiként nem adnék tanácsot. Csak azt mondom, hogy bizonyos országok korlátozzák a külföldi tulajdonszerzést, és Magyarország ebben a tekintetben igen szabad és liberális ország. Érkezhet egy külföldi cég, például az RTL vagy az AMC – amely nem is európai hátterű –, és megszerezheti egy országos földfelszíni sugárzású tévécsatorna százszázalékos tulajdonrészét.
Kanada pedig most azt találta ki, hogy kötelezné a nemzetközi techcégeket, például a YouTube-ot, hogy részesítsék előnyben a helyi előadókat.
Megtörtént velem, hogy elmentem Kanadába, autót béreltem, elindultam, és egyszer csak észrevettem, hogy már az Egyesült Államokban járok. Ha erős a szomszéd ország – Hollywood márpedig jelentős befolyással van a kultúrára –, ráadásul ugyanazt a nyelvet beszélik, valós határ pedig nincs, akkor természetes, hogy a kanadai társadalom igyekszik megvédeni a saját művészeit és kultúráját.
Az RTL is veszteséges lenne állami hirdetések nélkül”
Ezzel eljutottunk a puha hatalom kérdéséhez. Vannak francia tévék, amelyek érdekes módon Afrikában rendkívül aktívak. Mit keresnek ott? A gyarmati múltból eredő hatalmi pozíciókat védik?
Az előző munkahelyemen épp Afrikáért voltam felelős. Ez egyszerűen üzleti lehetőség. A francia tévék a francia nyelvet beszélő afrikai térségekben aktívak, ezért például nincsenek jelen Nigériában.
Tehát a korábbi gyarmatokon tevékenykednek.
Igen, Észak-Afrika kivételével, ahol az arab nyelv miatt inkább a közel-keleti tévétársaságok szereztek pozíciót.
Ha megvan a közös nyelv, a kulturális múlt, akkor az jó lehetőséget jelent. Piaci igényről van szó: a szenegáli emberek szeretnek francia adókat nézni, ezért a franciák igyekeznek helyi, afrikai csatornákat is létrehozni. Ezeken sugároznak amerikai, francia, de afrikai műsorokat is. Helyi tartalom nélkül, csak importálva a műsorokat nem működne.
Ugorjunk ismét egy nagyot: a TV2 a magyar állam hirdetései nélkül tavaly valójában veszteséges lett volna?
Nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy állami hirdetések nélkül se legyünk veszteségesek. Ez személyes célom volt, amikor idejöttem. Az RTL is veszteséges lenne állami hirdetések nélkül. Látva az RTL 2020-as eredményét, kivonva belőle az állami hirdetéseket – erről kollégám, Vidus Gabriella, az RTL vezérigazgatója számolt be az Indexnek adott interjúban – szintén negatív profitot kapunk. Teljesen normális, hogy a kormányzat kommunikálni kíván, különösen járványhelyzetben. Úgy látom, hogy az állami reklámköltéseket méltányosan osztották el. Ebben az esetben nem a 18–49 vagy a 18–59 éves nézői célcsoportokat kell méricskélni, mert a járvány az egész országot érintette. Tavaly főműsoridőben a teljes lakosságot tekintve a TV2 Média Csoport 245 estét nyert az RTL Magyarországgal szemben. A teljes napra vonatkozó átlagos nézői részesedés alapján pedig 2020-ban minden kiemelt célcsoportban – a teljes lakosságban, a 18–49, illetve 18–59 évesek körében – a TV2, a TV2-csoport és a TV2-kábelcsoport szintjein is nyertünk.
Több ellenzéki politikus pedig pert nyert a TV2 ellen, például Czeglédy Csaba és Juhász Péter.
Huszonöt éve vagyok a tévés szakmában, és megtanultam, hogy a média működésének, illetve a sajtószabadságnak természetes részét képezik a helyreigazítások és a sajtóperek, ezek minden médiumnál előfordulhatnak. Követjük és betartjuk a törvényeket, van, amikor nyerünk, van, amikor veszítünk a bíróságon. Ez teljesen normális.
Ha egy tévé sikeres szeretne lenni, akkor populistának kell lennie?
Számomra az a populista, aki odafigyel az emberekre. Fontos tudni, hogy a professzorok, az elit mit gondol a világ dolgairól, de a demokráciában nem az elitet, hanem az országot kormányozzuk. A demokrácia alapgondolata, hogy olyan széles tömegről gondoskodunk, amekkoráról csak lehetséges. Ha egy kampányban valaki nyerni szeretne, akkor úgy kell megfogalmazni az üzeneteit, hogy a lehető legszélesebb tömeg pontosan megértse.
Mekkora veszélyt jelent korunk demokráciájára a Facebook és a techóriások?
Úgy érzem, leginkább a magánszférát érintik. Használatukkal az emberek az életük minden mozzanatát nyilvánossá teszik. Számomra fontos a magánszféra, és vannak olyan alkalmak az életemben, amikor névtelen szeretnék maradni. Amikor leülök egy parkba könyvet olvasni, azt anélkül szeretném, hogy az emberek felismerjenek és odajöjjenek.
Milyen újdonságokkal készülnek az idei évre?
Most az őszi programkínálatunk felépítésére fókuszálunk. A járvány harmadik hulláma oda vezetett, hogy kissé elvesztettük az irányt, rengeteg hirdető inkább kivárt. De Istennek hála, a magyar kormány hihetetlenül hatékony oltási kampányt folytatott – a legjobbak közé tartozunk Európában –, így a gazdaság gyorsabban indulhatott újra, és a hirdetők is felbátorodtak. A járványhullámok után a gazdasági növekedés hullámaira számíthatunk. Júliusra tele vagyunk hirdetésekkel. Ugyanígy Szlovéniában is, ott is erősen beindult a gazdaság. Mindezek mellett úgy döntöttünk, hogy elővigyázatosságból a nagyobb show-műsorokat az őszre tartogatjuk. Ilyen a Dancing with the Stars, a Sztárban sztár leszek!, a Séfek séfe, a Totem, a Farm VIP, a Mintaapák és a Ninja Warrior.
A reklámoknak köszönhető, hogy ma akár ingyen is nézhetünk tévét”
A jövőben már a szlovén Planet TV műsorait is Budapesten készíthetik?
Már most is itt készítjük a szlovén Nicsak, ki vagyok?-ot, amiben nagyon jól együttműködött a magyar és szlovén csapat. És most forgatják majd a szlovén Exatlont Dominikán, amiben szintén sokat segítünk.
Terveznek további regionális terjeszkedést?
Álmodozom róla, de meg kell találni a megfelelő lehetőségeket. A tévé és média jövője a közép-európai régióban a helyi, regionális cégeké. A nagy multi vállalatok egymás után vonulnak ki ezekről a piacokról. Egy cseh milliárdos – azóta már elhunyt – a PPF-csoporton keresztül vásárolta meg a CME-t, amely amerikai alapítású közép-európai médiacégként indult 1991-ben.
A multinacionális társaságok visszavonulnak, és a regionális cégek törnek az élre. A TV2 földrajzilag is jó helyzetből indul, hogy részt vegyen ebben a konszolidációban.
A TV2-nek akkor van jövője, ha a tévézésnek is van. Képes a televízió közösséget formálni?
Abszolút. Mikor hetven éve megjelent a tévé, az emberek azt hitték, majd megöli a rádiózást. De még ma is vannak sikeres rádiók, az emberek pedig beszélgetnek arról, amit a rádióban hallottak. Az új médium nem szünteti meg az előzőt. Mindig lesz helye a lineáris tévézésnek. A Netflix épp most indít lineáris tévét Franciaországban.
Miért nem riasztották el a nézők többségét a hosszú reklámok, amelyeket kénytelenek végignézni?
A reklámoknak köszönhető, hogy ma akár ingyen is nézhetünk tévét.
Annyira ingyen, mint ahogy a Facebookot is ingyen használjuk?
Persze, ráadásul az emberek hozzászoktak a reklámokhoz. A minőség sokat javult, kiváló reklámfilmeket látok, például amelyek a nyári belföldi turizmust népszerűsítik. Az emberek autókat is elkezdtek újra vásárolni, úgyhogy ismét megjelentek a szép autóreklámok is. A járvány alatt a lakosság nem tudott költeni, vannak olyan családok, ahol számottevő megtakarítás gyülemlett fel. Az emberek most újra vásárolni kezdenek, és a reklámok segítik őket.
Pavel Stanchev
Szófiában született 1966-ban. Francia–bolgár származású nemzetközi médiapiaci szakember, a magyarországi TV2 Média Csoport és a szlovén Planet TV vezérigazgatója. Korábban az HBO nemzetközi üzletfejlesztési igazgatója, a romániai és bulgáriai HBO ügyvezetője, a horvátországi RTL és a bolgár Nova, a romániai Kanal D vezérigazgatója volt, vezette a görög Antenna Group délkelet-európai tevékenységét, a bTV Media Groupot és a francia TF1 Distributiont. 2019 óta a TV2 Média Csoport vezérigazgatója.
Szófiában született 1966-ban. Francia–bolgár származású nemzetközi médiapiaci szakember, a magyarországi TV2 Média Csoport és a szlovén Planet TV vezérigazgatója. Korábban az HBO nemzetközi üzletfejlesztési igazgatója, a romániai és bulgáriai HBO ügyvezetője, a horvátországi RTL és a bolgár Nova, a romániai Kanal D vezérigazgatója volt, vezette a görög Antenna Group délkelet-európai tevékenységét, a bTV Media Groupot és a francia TF1 Distributiont. 2019 óta a TV2 Média Csoport vezérigazgatója.Nyitókép: Ficsor Márton