A festői táj festőkre talált: az Osztrák–Magyar Monarchia Nagybányája ideális terep volt egy olyan művészcsoport számára, amely a természet hű ábrázolását tűzte célul maga elé. A festőkolónia történetének első hat évét az 1896-ban megérkező Hollósy Simon és iskolája jelenléte határozta meg. Hollósyt hamarosan követte Ferenczy Károly, Thorma János, Réti István és Iványi-Grünwald Béla is, akiknek neve mára fogalommá vált. Az itt töltött néhány év alatt kialakult az alapjában véve természetelvű, de nem minden vonatkozásában naturalista szemléletük, egyre több plein air kompozíciót festettek, amelyek az emberi alak és a természet festői egybenlátásának lehetőségét kutatták. Nagybányán erre igencsak volt lehetőség, hiszen a város magán hordozta a közeli Erdély meghatározó jegyeit. A társadalomban is: csaknem minden felekezet megtalálható volt itt: egy településen belül működött római és görögkatolikus, református, evangélikus és unitárius templom, valamint zsinagóga. Egyszerre jellemezte a várost bányászok, gazdag kereskedők, munkások, kézművesek és a közelben lakó parasztok sokszínű kavalkádja. A nemzetiségek terén is színes volt a paletta: a magyarokon, németeken és lengyeleken kívül már akkor meghatározó létszámú román lakosság élt Nagybányán, és számos zsidó, sőt mongol gyökerekkel bíró ember is lakott itt. A tatárok jelenléte lehet a legizgalmasabb, de ha belegondolunk, hogy a környéken még a 18. században is volt tatárjárás, ez korántsem meglepő, olyannyira nem, hogy a származást a nevek is tükrözik – e sorok írójának ősei körében a Tatár családnév is előfordul.
A város magán hordozta a közeli Erdély meghatározó jegyeit”
Nagybányán folyamatosan több tucat művész alkotott, és a város népszerűsége az első világháború alatt sem tört meg. Azzal azonban, hogy 1919 januárjában a román csapatok bevonultak, új fejezet következett a művésztelep történetében. A harmincas évekre egy újabb, az addigi művészetszemléletet elvető generáció lépett fel. A tovább élő, pezsgő szellemi közeg ellenére a második világháborút megelőző években lezajló politikai változások a művésztelep megszűnését vetítették előre. A nagybányai művészek 1939 tavaszán még közösen állítottak ki Bukarestben – talán nem is sejtve, hogy ez az egyik utolsó közös fellépése a nagy múltú festőiskolának.