A nyolcemeletes épület 2013-ban kevesebb mint kilencven másodperc alatt temette maga alá azokat a dolgozókat, akik a tragédia előtt időről időre jelezték a cégvezetésnek, hogy félnek felvenni a munkát a repedező falak között. A menedzsment az aggályokat következetesen elhessegette, a dolgozókat pedig azzal fenyegette meg, hogy a tiltakozás miatt éhbérük csökkentésével vagy akár munkájuk elvesztésével számolhatnak. Sokan legyinthetnek, hogy mindez 2013-ban történt, s hogy azóta a munkavállalói érdekképviselet nyilván sokat fejlődött. Akik így gondolják, bizonyára az idén májusi lejáratú (három hónappal meghosszabbított), Bangladesh Accord című munkavédelmi dokumentum erejében bízhatnak, amelyet épp a Rana Plaza-tragédia után írtak alá olyan multinacionális társaságok, mint a korábban említett Adidas és H&M. Mégis sokat elárul Banglades helyzetéről e téren, hogy idén tavasszal öt erőműi dolgozó vesztette életét akkor, amikor a rendőrség tüzet nyitott a szegényes minőségű munkakörnyezet miatt tiltakozók egy csoportjára.
Megtorpanni a cél előtt
Mindezt figyelembe véve visszásnak tekinthető a jelenség, amikor egyes milliárdos sportolók az erkölcsi fölény biztos tudatában, az évszázados rabszolgaság és elnyomás elleni demonstráció gyanánt abban a felszerelésben térdelnek – és térdeltetnek – hosszú perceken keresztül főműsoridőben, amelyet sokszor vállalhatatlan körülmények között dolgozó emberek gyártottak. A dolgok állása szerint még a fentiek ellenére is az látszik körvonalazódni, hogy az Európai Bizottság enged a cégek lobbierejének, az ellátási láncok elmaradottabb régiókban található végpontjain pedig minden marad a régiben. A Corporate Europe Observatory ugyanis a bizottságtól közérdekűadatigényléssel beszerzett információkat összefoglalva arról tájékoztat, hogy a témában hónapokon át győzködték Reynders igazságügyi biztos kabinetjét egyes multik (például a textilipar képviseletében az Inditex és a bányászatban érdekelt Umicore) által megbízott lobbicégek arról, hogy a bizottság térjen el a tervezett szigorú átvilágítási mechanizmustól, és helyette sokkal enyhébb megoldást alkalmazzon a multikra vonatkozóan.
Tudható továbbá, hogy 2020 végén a BusinessEurope nevű lobbicég kifejezetten azt igyekezett írásban nyomatékosítani az igazságügyi biztosnak, hogy a multik „szemmel látható többsége” opponálja az EU szigorúbb szabályozási tervezetét, e vállalatok nevében követelve a tervezet jelentős gyengítését. A BusinessEurope ehelyett kérte egyfajta „safe harbour clause”, vagyis biztonsági klauzula bevezetését, amely pajzsként védené a jogsértően működő multikat a felelősségre vonástól.
Röviden megjegyzem