Kétarcú filantrópia: ellentmondások a globális vállalatok aktivizmusában

2021. július 17. 21:18

Látványos identitáspolitikai kampányokat folytatnak, ám a nagy cégek hozzáállása korántsem példás, ha saját munkavállalóik jogairól vagy éppen a környezetvédelemről van szó.

2021. július 17. 21:18

Dobozi Gergely és Joób Kristóf írása a Mandiner hetilapban.

Rendkívül látványos a globális ellátási láncú multinacionális társaságok aktivitása identitáspolitikai kérdésekben. A cégek marketingstratégiája a negyedik hullámos feminizmustól kezdve a genderproblémán keresztül a rasszizmusig sok témakörre kiterjed.

Kétarcú Ianus (ismeretlen korú etruszk lelet, Velch, Viterbo tartomány, Olaszország)<br>Fotó: Getty Images / DEA / G. NIMATALLAH / De Agostini
Kétarcú Ianus (ismeretlen korú etruszk lelet, Velch, Viterbo tartomány, Olaszország)
Fotó: Getty Images / DEA / G. NIMATALLAH / De Agostini

Csak hogy néhány példát említsünk: az Adidasnak külön Pride-kollekciója van, ezenkívül 2025-ig csaknem százhúszmillió dollárral készül támogatni a Black Lives Matter mozgalmat. A számos divatmárkát (Zara, Bershka, Stradivarius stb.) tömörítő Inditex-csoport koherens diverzitásmarketing-stratégiával bír, büszkén hirdetve, hogy a konglomerátum egyik kisebbséget sem hagyja az út szélén. Az olyan neves autómárkák pedig, mint a BMW vagy a Volkswagen az lmbtq személyek jogvédelme jegyében – a Pride-ra tekintettel – szivárványszínűre festették emblémájukat. Bár az is igaz, hogy a nevezett autómárkák nem voltak vakmerők, és kínosan kerülték az ilyen jellegű akciókat a fizetőképes közel-keleti piacokon, ahol az uralkodó muszlim kultúrát sok helyen kendőzetlen homofóbia jellemzi.

A látványos identitáspolitikai akciók mellett viszont kevés publicitást kapott a Corporate Europe Observatory (CEO) Feloldozva, avagy a cégek lobbija az emberi jogi és környezet­védelmi alapú felelősségre vonás ellen című, júniusban megjelent tanulmánya. Ebből kiderül, hogy a nagy társaságok hozzáállása korántsem ilyen példás, ha saját munkavállalóik jogairól vagy éppen a környezetvédelemről van szó.

Emberi jogok, munkavédelem, profit

A tanulmány lényege, hogy minden ambiciózus célkitűzés és a karakteres alapjogi relevancia ellenére az Európai Unió helybenhagyhatja a laza munka- és környezetvédelmi szabályokat, így mentesítve a multikat a működésükkel kapcsolatos felelősségre vonás alól.

Sokáig nem így tűnt. Tavaly áprilisban maga Didier Reynders,az Európai Bizottság igazságügyi biztosa ígérte meg, hogy új uniós átvilágítási (úgynevezett due diligence) szabályok rendeznék a globális értékláncokkal bíró multik működését. Ezek megfelelő garanciák mellett lehetővé tennék, hogy az EU-ban kereskedő multinacionális cégek globális ellátási láncaik teljes széltében és hosszában megtartsák az európai civilizációt jellemző emberi jogi és környezetvédelmi minimumsztenderdeket. Reynders fellépése egy európai bizottsági jelentést követett: ebben a jelentéstevők feltárták, hogy az EU-ban tevékenykedő társaságok működésük során a releváns emberi jogi és környezetvédelmi szabályok notórius megszegőinek bizonyultak.

A nagy cégek hozzáállása korántsem példás, ha saját munkavállalóik jogairól vagy éppen a környezetvédelemről van szó”

Az igazságügyi biztos nem tévedett: a korábbi szabályok valóban elégtelennek bizonyultak. A multiknak ugyanis mindeddig kizárólag egy önkéntes alapon érvényesülő keretszabályozásnak, az úgynevezett vállalati társadalmi felelősségvállalás (corporate social responsibility – CSR) sztenderdjeinek kellett megfelelniük.

Hogy jutott a baloldal idáig?
Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy a baloldali identitáspolitikát a nyugati átlagember szemében ma éppen a multinacionális társaságok, vagyis a kapitalista termelés zászlóshajói jelenítik meg. A kortárs történész Francis Fukuyama Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment című könyvében nyújt magyarázatot a látszólagos ellentmondásra. Szerinte a baloldali politika a kilencvenes évek elejére elvesztette fő hajtóerejét, vagyis az alsóbb osztályok jólétének és a társadalmi egyenlőségnek a lehető legszélesebb körű megvalósítását. Miután a nyugati munkásosztály példátlan jóléti szintre jutott, a baloldal egyre inkább a különféle kisebbségek védelmére helyezte a hangsúlyt. Kijelenthetjük azonban, hogy a törekvés a kommunikációs kampányok szintjén marad, s az identitáspolitika űzése mellett már nincs energia arra, hogy az évtizedek alatt más vonatkozásban felmerülő szociális egyenlőtlenségek problémáját orvosolják. A baloldal tehát tulajdonképpen belátta, hogy egyszerűbb és látványosabb identitáspolitikai sikerekkel kampányolni, mint összetett szociálpolitikai modellekkel előállni. A multik szelektíven érvényesülő identitáskampányai ezt a kettősséget kiválóan szemléltetik.

Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy a baloldali identitáspolitikát a nyugati átlagember szemében ma éppen a multinacionális társaságok, vagyis a kapitalista termelés zászlóshajói jelenítik meg. A kortárs történész Francis Fukuyama Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment című könyvében nyújt magyarázatot a látszólagos ellentmondásra. Szerinte a baloldali politika a kilencvenes évek elejére elvesztette fő hajtóerejét, vagyis az alsóbb osztályok jólétének és a társadalmi egyenlőségnek a lehető legszélesebb körű megvalósítását. Miután a nyugati munkásosztály példátlan jóléti szintre jutott, a baloldal egyre inkább a különféle kisebbségek védelmére helyezte a hangsúlyt. Kijelenthetjük azonban, hogy a törekvés a kommunikációs kampányok szintjén marad, s az identitáspolitika űzése mellett már nincs energia arra, hogy az évtizedek alatt más vonatkozásban felmerülő szociális egyenlőtlenségek problémáját orvosolják. A baloldal tehát tulajdonképpen belátta, hogy egyszerűbb és látványosabb identitáspolitikai sikerekkel kampányolni, mint összetett szociálpolitikai modellekkel előállni. A multik szelektíven érvényesülő identitáskampányai ezt a kettősséget kiválóan szemléltetik.

A jelenlegi sztenderdek elégtelenek

A CSR-rendszerrel kapcsolatban általánosságban azt tartják a legnagyobb problémának, hogy a profitorientált szemléletmódot a magasztosság mázával önti le, miközben a CSR-t alkalmazó cég továbbra is környezetszennyező, illetőleg az emberi jogokkal ellentétes tevékenységet fejthet ki. Alkalmazása közben mindvégig a profit arat győzelmet az alapelvek felett.

Ennek szembetűnő és tragédiába torkolló példája az, amikor az európai tulajdonú cégeknek nagy tételben gyártó bangladesi Rana Plaza nevű textilgyár a benne dolgozó munkásokat maga alá temette, 1134 dolgozó halálát és további 2500 munkás súlyos egészség-károsodását okozva. A Rana Plazában gyártanak olyan neves európai vállalatok is, mint az Adidas, a Zara, a H&M vagy a Mango. Szomorú adalék, hogy noha ezek a cégek előszeretettel növelik eladásaikat a feminizmusra és a genderre épülő marketingkampányokkal, például a bangladesi textilipar esetében a női munkaerő jelentőségét aligha lehet túlbecsülni. Ezekben a gyárakban – ideértve az egykori Rana Plazát – a dolgozók nagyjából 80 százaléka nő.

Milliárdos sportolók a rabszolgaság elleni demonstráció gyanánt abban a felszerelésben térdelnek, amelyet sokszor vállalhatatlan körülmények között dolgozó emberek gyártottak”

A nyolcemeletes épület 2013-ban kevesebb mint kilencven másodperc alatt temette maga alá azokat a dolgozókat, akik a tragédia előtt időről időre jelezték a cégvezetésnek, hogy félnek felvenni a munkát a repedező falak között. A menedzsment az aggályokat következetesen elhessegette, a dolgozókat pedig azzal fenyegette meg, hogy a tiltakozás miatt éhbérük csökkentésével vagy akár munkájuk elvesztésével számolhatnak. Sokan legyinthetnek, hogy mindez 2013-ban történt, s hogy azóta a munkavállalói érdekképviselet nyilván sokat fejlődött. Akik így gondolják, bizonyára az idén májusi lejáratú (három hónappal meghosszabbított), Bangladesh Accord című munkavédelmi dokumentum erejében bízhatnak, amelyet épp a Rana Plaza-tragédia után írtak alá olyan multinacionális társaságok, mint a korábban említett Adidas és H&M. Mégis sokat elárul Banglades helyzetéről e téren, hogy idén tavasszal öt erőműi dolgozó vesztette életét akkor, amikor a rendőrség tüzet nyitott a szegényes minőségű munkakörnyezet miatt tiltakozók egy csoportjára.

Megtorpanni a cél előtt

Mindezt figyelembe véve visszásnak tekinthető a jelenség, amikor egyes milliárdos sportolók az erkölcsi fölény biztos tudatában, az évszázados rabszolgaság és elnyomás elleni demonstráció gyanánt abban a felszerelésben térdelnek – és térdeltetnek – hosszú perceken keresztül főműsoridőben, amelyet sokszor vállalhatatlan körülmények között dolgozó emberek gyártottak. A dolgok állása szerint még a fentiek ellenére is az látszik körvonalazódni, hogy az Európai Bizottság enged a cégek lobbi­erejének, az ellátási láncok elmaradottabb régiókban található végpontjain pedig minden marad a régiben. A Corporate Europe Obser­vatory ugyanis a bizottságtól közérdekűadat­igényléssel beszerzett információkat összefoglalva arról tájékoztat, hogy a témában hónapokon át győzködték Reynders igazságügyi biztos kabinetjét egyes multik (például a textilipar képviseletében az Inditex és a bányászatban érdekelt Umicore) által megbízott lobbicégek arról, hogy a bizottság térjen el a tervezett szigorú átvilágítási mechanizmustól, és helyette sokkal enyhébb megoldást alkalmazzon a multikra vonatkozóan.

Tudható továbbá, hogy 2020 végén a BusinessEurope nevű lobbicég kifejezetten azt igyekezett írásban nyomatékosítani az igazságügyi biztosnak, hogy a multik „szemmel látható többsége” opponálja az EU szigorúbb szabályozási tervezetét, e vállalatok nevében követelve a tervezet jelentős gyengítését. A BusinessEurope ehelyett kérte egyfajta „safe harbour clause”, vagyis biztonsági klauzula bevezetését, amely pajzsként védené a jogsértően működő multikat a felelősségre vonástól.

Röviden megjegyzem

A nyugati kényelem valódi ára
A ruhakereskedelemben az úgynevezett fast fashion elhozta az átlagos nyugati ember számára azt az élményt, hogy a havi béréhez igazodó árakon jusson hozzá igényesen tervezett ruházati cikkekhez. Ez annak a következménye, hogy a vezető nyugati multik olyan ázsiai országokba szervezik ki a gyártást, ahol az alacsony munkabérekhez veszélyes munkakörnyezet társul – így jutottak el Bangladesbe is. Sőt, egyes nyugati cégek kifejezetten az ilyen helyszíneket preferálják, itt ugyanis könnyen mentesülhetnek a munkavédelmi felelősségvállalás alól.

Egymás farkasai?
A szigorúbb megfelelési szabályok életbe léptetése nem csak az emberi jogi problémák miatt támadható cégek érdekeit sérti. Sőt. A Bayer német vegyipari óriás egy 2020. októberi konferencián például azért lobbizott, hogy az EU lehetőleg korlátozza magát a közvetlenül emberi jogi relevanciájú szigorításra, a környezetvédelem esetében pedig maradjon továbbra is nagyvonalú. A Bayer a gmo-kutatások egyik élharcosának számít, a világ egyik legnagyobb rovarirtószer-előállítójaként pedig a növények beporzását végző állatok nagyarányú pusztulásáért felel.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 45 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
antares007
2021. július 18. 15:56
Nincsenek aljasabb emberek a pénz feltétlen kiszolgálóinál,az emberiség tragédiája,hogy lassan mindenki hajlamos errre,ha lehetőséget kap rá. A mérhetetlen egyenlőtlenség,a teremtmények eltünése és az ember, állat méltatlan élete csak erre vezethető vissza.Kár,hogy az angyalok végleg elbuktak a föld nevezetű csodálatos bolygón,talán egyszer,ha eltűnik ez az aljas típusú ember és egy másik jön helyére,talán akkor visszajönnek,ha még lesz hová.
pragmatika
2021. július 18. 14:44
"Nem volt kamat, nem volt hitel, nem volt profit, semmi, ami exponenciális." De az, hogy ez az exponenciális számgenerálás létrejöjjön, ebben vastagon benne vagyunk mi is, fogyasztók, hűbéresek, rabszolgák. Nélkülünk nem menne.
kunfia
2021. július 18. 11:48
Nocsak,a propagandamédiában a multik ekézése van soron? Miért nem kérdezték meg erről Varga Mihály elvtársat,aki az uniós csúcson megvétózta a globális cégek teljes uniós adóztatását?
Magyarok Pásztora
2021. július 18. 08:41
Lehetne sorolni, ikea pl. aki Indonéziában, Malájziában gyártat itt meg uszít.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!