Mi történt a konkrét esetben? Tóta W. Árpád leírta, hogy a „az európai lovagok […] seggtől szájig [a büdös magyar migránsokba] állították a pallost”, ezután pedig „a [magyar banditák] bátran hazaszaladtak, és elújságolták, hogy kurva nagy verés jár most már a kalandozásért.” Ezt olvasva két magyar állampolgár úgy gondolta, hogy a leírtak a nemzeti identitásuk kapcsán sértik személyiségi jogaikat.
Ahogyan az elsőfokú bíróságnak, úgy a Kúriának is a „büdös magyar migránsok” és a „magyar banditák” jelzős szerkezetekkel volt problémája. Az ítéletben azonban nem is ez a következtetés a lényeges, hanem az az érvelés, amelyet a testület alkalmazott. Kimondja, hogy a migráns szó pejoratív(vá vált) jelentése miatt sértő, a szerző pedig tudatosan a sértés útján való szemléltetés szándékával használta – ezért ez a kifejezés a véleményszabadság védelme alatt áll. Ami az egészet súlyosan sértővé teszi, az a büdös jelző emberre való használata, amelyet ha nem például a mosdatlanság kapcsán fogalmazunk meg, alkalmas az emberi méltóság megsértésére, az embert emberi mivoltában való megalázására. Vagyis a képlet egyszerű: jóllehet a szerző – aki rendre önmagára licitál a sértegetéseivel – véleménycikkével tojástáncot járt, valószínűleg nem lépte volna át a véleményszabadság határát, ha mértéktartó marad a magyarokat becsmérlő kijelentései során.
Ha a Kúria máshogy ítélt volna, az ugyanúgy precedensértékű lenne, de más előjellel: rögzítette volna, hogy a magyarokat – dacból, véleményformálás céljából, oktatói célzattal stb. – nyugodtan lehet büdös migránsoknak nevezni, illetve hasonló jelzőkkel illetni. Ezzel egyrészt a mára egyébként is alulárazott politikai közbeszéd újabb mélyütést kényszerült volna elszenvedni, másrészt az Alaptörvény negyedik módosítását és a Polgári törvénykönyv személyiségi jogi rendelkezését üresítette volna ki, s ami talán még fontosabb: az ezeket életre hívó társadalmi igényt hagyta volna figyelmen kívül.
Röviden megjegyzem
Ez nem a sajtószabadság halála
Ugyan utólag csak spekulálhatunk, a Kúria szűrőjén valószínűsíthetően a bandita kifejezés is átment volna, ha a „magyar migráns” a szerző olvasatában nem „büdös”. A bandita sajtónyelvi értelemben a haladást erőszakkal és zavarkeltéssel gátló személyt jelent, márpedig ha a szónak van ilyen jelentése is, a bíróság ezt vette volna figyelembe, nem pedig a kifejezés sértőbb jelentésárnyalatait. Ha az egész ügyet lecsupaszítjuk, a HVG szerzője a büdös kifejezésért fizeti ki most egy húszéves használt autó árát, s publikál bocsánatkérést.
Gyengülő nemzeti immunrendszer
Hosszú időn keresztül vitán felül állt, hogy a társadalomban többséget élvező közösség képes „vigyázni magára”, ez azonban napjainkban közel sem ilyen egyértelmű – vélekedik Liav Orgad The Cultural Defense of Nations (a nemzetek kulturális önvédelme) című könyvében. Mint írja, a globalizáció és a hozzá társuló részfolyamatok – migráció, transznacionalizmus stb. – közepette az évszázadok során szervesen fejlődő nemzeti kultúrák egyre sérülékenyebbé válnak, különösen Nyugaton. A magyar nemzet méltóságának alkotmányos védelme tehát indokolt.
Ugyan utólag csak spekulálhatunk, a Kúria szűrőjén valószínűsíthetően a bandita kifejezés is átment volna, ha a a szerző olvasatában nem . A bandita sajtónyelvi értelemben a haladást erőszakkal és zavarkeltéssel gátló személyt jelent, márpedig ha a szónak van ilyen jelentése is, a bíróság ezt vette volna figyelembe, nem pedig a kifejezés sértőbb jelentésárnyalatait. Ha az egész ügyet lecsupaszítjuk, a HVG szerzője a büdös kifejezésért fizeti ki most egy húszéves használt autó árát, s publikál bocsánatkérést.
Hosszú időn keresztül vitán felül állt, hogy a társadalomban többséget élvező közösség képes ez azonban napjainkban közel sem ilyen egyértelmű – vélekedik Liav Orgad The Cultural Defense of Nations (a nemzetek kulturális önvédelme) című könyvében. Mint írja, a globalizáció és a hozzá társuló részfolyamatok – migráció, transznacionalizmus stb. – közepette az évszázadok során szervesen fejlődő nemzeti kultúrák egyre sérülékenyebbé válnak, különösen Nyugaton. A magyar nemzet méltóságának alkotmányos védelme tehát indokolt.