Intézményi orosz rulett

2020. november 25. 12:17

Az uniós állam- és kormányfőknek közösen kell dönteniük minden olyan jelentős kérdésről, amelyről az alapszerződések nem rendelkeznek. Egyes EU-s intézmények azonban úgy érzik, joguk és terük van arra, hogy az egyhangúság követelményét felrúgják.

2020. november 25. 12:17
Kurucz Orsolya

Dermedtség. Pillanatnyilag így lehet a legjobban leírni az Európai Unióban uralkodó állapotokat. Már azt megelőzően is akadoztak a folyamatok, hogy múlt héten a magyar és a lengyel kormány politikai vétót emelt, hiszen a koronavírus­járvány kizökkentette Brüsszelt a szokásos ügymenetből. Ne felejtsük el, hogy az uniós intézmények nem egy valódi kormány hatásköreivel rendelkeznek, így nincsen lehetőségük arra, hogy a gazdaságukat szabályozzák, intézkedéseket hozzanak. Kizárólag kiegészítő, támogató kezdeményezésekkel élhetnek. Békeidőben olajozottan működik a brüsszeli üzem, az Európai Bizottság javaslatokat tesz, a tagállami képviselők egyeztetnek, az Európai Parlament mindenről hangzatos véleményeket fogad el, most viszont láthatóan megbomlott a rend. A bizottság, bár próbálkozik, falakba ütközik, amikor a válságkezelésen túlmenő kérdésekre akarja felhívni a figyelmet. Még a német kormány új migrációs csomagja sem igen érte el az európaiak ingerküszöbét, pedig minden eddigi erre vonatkozó előterjesztés hetekig uralta az uniós közbeszédet. Köze van ehhez nyilván annak is, hogy a tagállamok tudják, öt éve nincs megállapodás a migráció legalapvetőbb kérdéseiről, így ha a közeljövőben sem születik döntés, annak oka nem a válságkezelés prioritása lesz.

Ezt a paralizált állapotot tetézte a magyar és a lengyel kormány bejelentése. Jelezték, nem támogatják az EU-s költségvetésre és a helyreállítási alapra vonatkozó javaslatok elfogadását, tekintve, hogy azoknak részét képezi a számukra jelenlegi formájában elfogadhatatlan jogállamisági rendelettervezet is. A magyar és a lengyel álláspont hosszú hónapok óta egyértelmű volt, valahogy mégsem hitte el senki, hogy a két ország tényleg élni fog vétójogával. Amikor aztán az uniós elit felocsúdott a blokkolás okozta sokkból, ledermedt. Az EU soros elnökségét ellátó Németországnak ugyanis év végéig Yossarian 22-es csapdáját kellene feloldania: két olyan megkerülhetetlen szereplőt – a magyar és a lengyel kormányt, valamint az Európai Parlamentet – kell összebékítenie, amelynek az álláspontja jelenleg pont a másikét zárja ki. A németek tudják, előbbiek számára egy elnagyoltan megfogalmazott, politikai alapokon nyugvó és nyomásgyakorlásra alkalmas jogállamisági feltételrendszer sosem lesz elfogadható, a letisztítását, racionalizálását, politikamentessé való átalakítását pedig az Európai Parlament fogja elutasítani. És bár utóbbi intézménynek a költségvetés elfogadásában csupán egyetértési joga van, ennek megtagadása ugyanúgy megakadályozza az uniós büdzsé véglegesítését, mint bármely kormányfő vétója. Az Európai Parlament – az elmúlt évek tendenciáival összhangban – ráadásul ezt a helyzetet is arra akarja használni, hogy növelje a szerepét, politikai nyilvánosságot generáljon magának.

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!