Az EU esete a vallásszabadsággal

2020. július 16. 00:15

Érdekes vargabetűt írt le az elmúlt hetekben az Európai Bizottság, amikor rövid idő leforgása alatt először bejelentette a vallásszabadságért felelős küldött pozíciójának megszüntetését, majd az éles kritikák hatására visszaállította. Ez a közjáték is megmutatta, mennyire nem tud mit kezdeni Brüsszel a vallás „jelenségével”.

2020. július 16. 00:15
null
Joób Kristóf

Joób Kristóf írása a Mandiner hetilapban.

Mégis újra betöltik majd a vallásszabadságért felelős uniós küldött pozícióját – jelentette be múlt szerdán Margarítisz Szkínász, az Európai Bizottság alelnöke. A hír azért volt érdekes, mert a legutolsó küldött, Ján Figeľ szlovák politikus megbízatása 2019 végén lejárt, és a bizottság júniusban közölte, megszünteti a pozíciót, és a vallási kérdéseket az EU emberi jogokért felelős különleges képviselőjének hatáskörébe utalja. A döntés nagy felháborodást váltott ki: az Ursula von der Leyen vezette bizottság bejelentésére főleg német egyházi vezetők, illetve Pinchas Goldschmidt, az Európai Rabbik Tanácsának elnöke reagáltak kritikusan. A vallásszabadságért felelős uniós küldötti pozíciót eredetileg 2016-ban hozták létre, főként az Iszlám Állam által Szíriában és Irakban vallási kisebbségek, jelentős részben keresztények ellen elkövetett tömeggyilkosságokra reagálva.

A pozíció megszüntetése gyakorlati szempontokból is nehezen lenne magyarázható. A keresztények aránya 25-ről 5 százalékra esett vissza napjainkra a Közel-Keleten, míg az arab országokban élő zsidók teljes létszáma 4315-re apadt az 1948-as 880 ezres létszám után – mutat rá a National Review. Folyamatosan érkeznek a hírek a keresztények ellen muszlim fegyveresek által elkövetett merényletekről Nigériában vagy Burkina Fasóban, pakisztáni muszlimok által elrabolt és áttérésre kényszerített keresztény és hindu nőkről vagy a koronavírus-megfigyelő alkalmazás segítségével felkutatott és letartóztatott kínai keresztényekről. Ilyen körülmények között az EU-n kívül élő vallási kisebbségi csoportoknak egyre inkább szükségük van egy olyan személyre, aki dedikáltan az ő sérelmeikre tud fókuszálni, és aki kiismeri magát az uniós bürokráciában.

„A vallási kérdésekkel foglalkozó publikációk jelentős része a muszlimok EU-n belüli diszkriminálásáról szól”

A poszt felszámolásának ötletével kapcsolatban felmerül egy másik, általánosabb természetű kérdés, amely már messzire vezethet. Ahogy az Európai Rabbik Tanácsának elnöke is megfogalmazta: „Van valami problémája Európának a vallással?” Ez különösen súlyos kérdés, ha felidézzük, hogy a második világháború utáni európai egyesülési folyamatot elsősorban olyan keresztény politikusok mozdították előre, mint Konrad Adenauer vagy Robert Schuman. Számukra a vallás, illetve a vallásszabadság fontossága magától értetődő volt, és nem csupán Európán belül. Ehhez képest a jelenlegi Európai Bizottság több szempontból is olyan képet alakít ki magáról, mintha a felekezeti kérdések teljesen indifferensek lennének a számára. Egyfelől meg akarják szüntetni a vallásszabadságért felelős önálló küldötti pozíciót, mintha e terület nem lenne elég jelentős, és nem történne éppen elég atrocitás világszerte, ami igazolná e tisztség létjogosultságát. Mindemellett Brüsszel és a meghatározó európai tagországok vezetői sem érzik szükségét, hogy hallassák a hangjukat például az olyan súlyosan szimbolikus jelentőségű események kapcsán, mint a keresztény világ egyik legfontosabb egykori templomának, a Hagia Sophiának az ismételt mecsetté alakítási terve a török iszlamisták részéről (ezzel kapcsolatban lásd keretes írásunkat).

Egészen más utat követ az Egyesült Államok. Az amerikai szavazópolgárok konzervatív és vallásos része rendkívül érzékeny a témára, éppen ezért a kormányzat a választási kampány kezdete óta a vallásszabadság külföldi védelmét erősítő kezdeményezésekkel próbál a kedvükben járni. A vallásszabadság globális helyzetéről a kongresszus számára összeállított éves jelentés (International Religious Freedom Report) is azt hangsúlyozza, mennyire komolyan veszi a kérdést az USA politikai vezetése. A jelentés súlyát mutatja, hogy az ott megjelenő, vallási üldözéssel vádolt államok minden alkalommal igen élesen reagálnak a megállapításokra.

 

„Az Európai Bizottság több szempontból is olyan képet alakít ki magáról, mintha a felekezeti kérdések teljesen indifferensek lennének a számára”

Az Európai Unió vezetése viszont semmi hasonlóval nem tud előállni. A vallási üldöztetés témakörével az Európai Unió Alapjogi Ügynöksége (FRA) éves jelentése foglalkozik érintőlegesen, számtalan más alapjogi kérdés mellett, és csak az EU-n belül, miközben a keresztények és egyéb vallási csoportok fenyegetettsége az unión kívül valóban releváns kérdés. Az FRA témával kapcsolatos érzékenységéről az is sokat elárul, hogy az ügynökség honlapjának vallási kérdésekkel foglalkozó szekciójában 2018-as publikációk a legfrissebbek, és azok jelentős része is a muszlimok EU-n belüli diszkriminálásáról szól.

A felvilágosodás óta tartó, mind agresszívabb szekularizáció a vallás általános jelentőségének több mint kétszáz éven át zajló visszaszorulásában mutatkozik meg, és ez a főleg az elit által propagált gondolkodásmód vezetett többek között a vallási ügyekkel kapcsolatban jelenleg tapasztalható érdektelenséghez és értetlenséghez. Esetenként ráadásul nem is érdektelenségről, hanem nyílt ellenségességről van szó, például amikor az Európai Bizottság elítélően nyilatkozik az olyan uniós tagállamokról, amelyek nem hajlandók ratifikálni az isztambuli egyezményt. Amely egyezmény alapját egy olyan genderideológia képezi, amely a nemek felfogása kapcsán nyíltan elutasítja a biblikus emberképet. Ezzel kapcsolatban még a számos kérdésben az elődeinél jóval liberálisabb felfogást képviselő Ferenc pápa által vezetett Szentszék is kifogást emelt egy 2017 márciusában kibocsátott állásfoglalásban.

Az, hogy mindezt a felvilágosodás dogmáiban vakon hívő európai elit egy egyedi és soha korábban nem tapasztalható progresszió gyümölcseként éli meg, korántsem példa nélküli a történelemben. Két antik példa biztosan található: a görög vallásosság folyamatos hanyatlása a Kr. e. 5. századtól kezdve, illetve a római hit kiüresedése, amelynek jelei már a kései köztársaság idején, 
a Kr. e. 1. században megfigyelhetők voltak. 

A jövőre nézve pedig azt is tanulságos lehet felidézni e példák kapcsán, hogy a racionális szkepszisre alapozott világnézet egyik említett helyen sem tudott tartósan fennmaradni, és a szellemi vákuumot először a különböző importált kultuszok káosza töltötte ki, később pedig a kereszténység vette át a vezető szerepet minden egyebet elsöprő erővel. És azt is érdemes lenne észben tartani, hogy a bevándorlás révén olyan milliós muszlim tömegek telepednek le folyamatosan az EU országaiban, amelyek semmilyen hajlandóságot nem mutatnak a szekularizációra, hanem aktív és konzisztens hitéletükkel éles kontrasztot képeznek a többségi európai társadalmak bizonytalanságával szemben.

Röviden megjegyzem

 

Elnyújtott népirtás Nigériában
Minden jel arra mutat, hogy a nigériai keresztények tudatos népirtási törekvés célpontjaivá váltak – állítják vallásjogi elemzők és az afrikai ország egyházi vezetői. A Genocide Watch nevű szervezet 
jelentése szerint 2012 óta összesen több mint 27 ezer keresztény farmert gyilkoltak le a felfegyverzett fuláni pásztorok, illetve a Boko Haram szélsőséges iszlám szervezet milicistái. Ez önmagában több, mint az Iszlám Állam iraki és szíriai keresztény áldozatainak száma összesen.

Bíróság előtt a kóser vágás
Múlt héten tartott meghallgatást az Európai Unió Bírósága azzal a panasszal kapcsolatban, amelyet zsidó és muszlim szervezetek közösen nyújtottak be Belgium flandriai tartományában a kóser, illetve halal vágás korlátozása kapcsán. A tilalom még 2019 elején lépett hatályba, az indoklás szerint állatvédelmi megfontolásból: az előírásos zsidó kóser és a muszlim halal vágás esetén nincs mód elkábítani az állatot. A meghallgatáson elhangzottak alapján úgy tűnik, az állatok jogai az állatvédő egyesületek mellett az Európai Bizottság számára is előbbre valók, mint a vallás szabad gyakorlása. Az eljárás várhatóan szeptember 10-én folytatódik.

 

***

Újra támad Bizáncban a török félhold

A tervek szerint már július végén visszaalakulhat mecsetté az isztambuli Hagia Sophia templom egy bírósági döntés nyomán. Konstantinápoly és az akkori egész keresztény világ legnagyobb templomát a Krisztus utáni 6. században emelték, és a bizánci császárok koronázóhelyeként szolgált. Miután 1453-ban Konstantinápolyt elfoglalták és elpusztították az oszmán-török hódítók, II. Mehmed szultán mecsetté alakította a templomot. Ennek az állapotnak Mustafa Kemal Atatürk Török Köztársasága vetett véget 1934-ben, amikor szekularizálták az épületet, és világi múzeumként használták tovább. Recep Tayyip Erdoğan elnök és az iszlamizálódó Törökország most azonban felrúgni látszik ezt a status quót.

Az EU részéről hivatalos kritika nem hangzott el a lépéssel kapcsolatban, csupán az ilyen ügyekben a súlyos történelmi előzmények miatt rendkívül érzékeny Görögország kritizálta a döntést, a civilizáció elleni támadásnak titulálva azt. A görög külügyminiszter, Nikosz Dendiasz „hat évszázados visszalépésről” beszélt. Az orosz ortodox egyház, illetve Ferenc pápa is aggodalmának adott hangot a fejleményekkel kapcsolatban. Németország csupán a CDU/CSU Bundestag-frakciójának szintjén reagált: a keresztény pártunió európai ügyekért felelős szóvivője a török csatlakozási tárgyalások megszakítását követelte, ami az egyeztetések amúgy sem túl jó kilátásai tükrében nem tűnik valós fenyegetésnek.

Címlapképen: Utolsó ítélet (freskó, 11–12. század), Abesszíniai Szent Mózes-kolostor, Szíria . Fotó: Wikipédia

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!