Sándor Lénárd interjúja a Mandiner hetilapban.
A Bounded Rationality and Economic Diplomacy (korlátozott racionalitás és gazdaságdiplomácia, Cambridge University Press, 2015) című könyvében megkísérli feltárni a nemzetközi beruházásvédelmi egyezmények aláírásának hátterében meghúzódó okokat. Az érintett államok tisztában voltak az egyezményekkel járó kockázatokkal és veszélyekkel?
Kiindulópontként fel kell idézni: a legtöbb beruházásvédelmi egyezményt még az előtt írták alá, hogy számottevő beruházásvédelmi vitarendezési eljárást indítottak volna. Ez azt jelenti, hogy az államok nem tudták előre felmérni, hogy a beruházásvédelmi választottbíróságok hogyan fogják később értelmezni az olyan homályos fogalmakat, mint például a tisztességes és méltányos elbánás elve. A könyvben vizsgált fejlődő országok között nagy eltérés volt abban, hogy mennyire értették meg az egyezményeket. Néhány kormány a legkiválóbb jogászokat küldte el a tárgyalásokra, ezek az országok azonban kivételt képeztek. A fejlődő államok nagy többsége egészen a legutóbbi évtizedig nem vette komolyan a nemzetközi beruházásvédelmi egyezményeket. Gazdasági előnyöket várt tőlük, de csak kevesen gondoltak bele abba, hogy milyen kockázatokkal és kötelezettségekkel is járnak. Emiatt számos ország átfogó jogi vizsgálat vagy kockázatelemzés nélkül sietve csatlakozott hozzájuk. A legtöbb esetben ezután döbbentek rá arra, hogy amit a jó barátság jegyében, szimbólumként kötöttek más államokkal, az valójában nem más, mint a gazdasági globalizáció legerősebb tartópillére.
„Az államok nem tudták előre felmérni, hogy a beruházásvédelmi választottbíróságok hogyan fogják később értelmezni az
olyan homályos fogalmakat, mint például a tisztességes és méltányos elbánás elve”