A vörös vonal határán: veszélyes hónapok következnek, Magyar Péter terve nem hagy kérdőjelet

Történelmi időszak következik Európa életében, nagyon nem mindegy, hogy ki fogja vezetni Magyarországot 2026 után.

„Van egy határtalanságélmény az írásban, ami kicsit félelmetes is” – vallja Szabó Borbála. Az íróval a politikai szekértáborharcokról és a férfi-női szerepek alakulásáról is beszélgettünk.

Gacsályi Sára interjúja a Mandiner hetilapban.
„Kevés íróasztalnál ülő drámaíró van. A nagyok, mint Shakespeare, Molière vagy a magyaroknál Katona József, mind gyakorlati emberek: rendezők, színészek is voltak. Ahhoz, hogy jó drámát írjon az ember, ismernie kell a színházat,
a bőrén érezni, mi az. Engem vonzott a színészet, a csillogás, de színésznőként nem éreztem magam elég tehetségesnek. Cserébe viszont az írásban tényleg jó voltam, így kerültem át a színpad túloldalára – mondja a színésznek induló, később magyar–észt szakon végző író, drámaíró, műfordító, Szabó Borbála. – Tizennyolc évesen végül is egészen érett döntést hoztam, hogy az írást választottam. Ha színésznek megyek, folyton hazudhattam volna magamnak, hogy elhiggyem, elég jó vagyok; az írásban viszont a mai napig meg tudom lepni magam azzal, ami kikerül a kezem alól. Néha, visszaolvasva vagy visszanézve, el sem hiszem, hogy ezt vagy azt tényleg én írtam. És nem azért, mert annyira jó vagyok; inkább olyan érzés ez, mintha közvetítő lennék, aki csak utat enged valaminek. Van egy határtalanságélmény az írásban, ami kicsit félelmetes is.”

Borbála baloldali értelmiségi család szülötte, a kamaszkori lázadás az ő esetében egyfajta konzervatív fordulat lett. Aztán évekkel később ez kicsit visszalendült a másik irányba, és kialakult valami egyensúly. Későbbi férjével, Nényei Pállal jegyesként Pannonhalmára kerültek a bencésekhez, ott tanítottak. Vidékről, gyerek mellől fiatal nőként írói karriert építeni Magyarországon nem feltétlenül egyszerű dolog. A szakma nem fogadta be a kezdetekben, érzése szerint a mai napig sem igazán, aminek hátterében, úgy véli, több dolog is áll. „Érezni a politikai-közéleti elvárásokat a művészekkel szemben, és többen vagyunk, akik látjuk a szekértáborokat, de egyikbe sem tartozunk bele. Én nem vagyok nagyon konzervatív, de túlságosan balliberális sem. Magamat leginkább konzervatív-liberális kereszténynek nevezném, ha létezhetne ilyen: egyes dolgokban az egyik, másokban a másik oldallal értek egyet. Viszont ma Magyarországon a mainstream irodalmi világ nem fogad soraiba olyan embert, aki nem kifejezetten, szenvedélyesen ellenzéki. És ugyanilyen szorongató tud lenni a másik oldal a maga »konzervatív értékrendnek« nevezett, sokszor kirekesztő kategóriáival, korlátaival. Mindkét oldalon megvívtam a harcaimat, a jobboldalon is jó állásokat mondtam fel, mert nem szeretem a kényszerhelyzeteket, egyik nyájban sem maradok benne” – magyarázza. Mindennek dacára kollaboráns kormánypártinak és libsinek is bélyegezték már. Megjegyzi: „Nem akarom mindenért a közéletet hibáztatni, egyértelműen van bennem is törekvés, hogy ne olvadjak a tömegbe. Ahol mindenki egyetért, ott én csak azért is ellent akarok mondani.”
„Mindkét oldalon megvívtam a harcaimat”
Bori nemcsak saját, hanem szintén író férje tapasztalatain keresztül is belelát a magyar művészvilág mögöttünk álló húsz évébe, így pontos képpel szolgál a nők folyton változó megítéléséről. Szerinte e téren kezdenek leomlani a falak, amit jól mutat, hogy már nem tudna olyan irodalmi témát mondani, amelynek a feldolgozását egy férfitől elfogadnák, egy nőtől viszont nem. „Húsz éve még konfliktusokba keveredtem azért, mert női drámaíróként kiálltam a saját szövegemért egy idősebb férfi színésszel szemben, mára ez eltűnni látszik. Helyette megoszt bennünket a közélet” – meséli tapasztalatait.