Globális sokkot okozhat a koronavírus?

2020. március 04. 13:34

Megroppanó turizmus, hatalmas károk a légi közlekedésben, gazdasági lassulás – egyelőre nem tudni, ki lesz a legnagyobb vesztese a koronavírus-járványnak. Miközben egyre súlyosabb a helyzet a világban, nehéz eldönteni, hogy a WHO a betegség terjedése ellen vagy a társadalmi igazságosságért küzd inkább.

2020. március 04. 13:34
null
Kohán Mátyás

Máig sok a megválaszolatlan kérdés a közép-kínai Vuhanból kiinduló koronavírussal kapcsolatban, de egyvalami biztos: a világgazdaság nem fogja sértetlenül átvészelni a mostani időszakot.

Megmarad-e Kína szerepe?

A kínai Hszinhua állami hírügynökség, sejtvén a baj mértékét, abszolút számokat nem is közöl – csak azzal nyugtatja a kínaiakat, hogy a koronavírus „aligha rázhatja meg Kína szerepét a globális ellátóláncban”, mert „nem lesz költséghatékony opció elvinni a termelést Kínából”. Jang Jüan-csing Lenovo-vezérigazgató arról beszél, hogy a járvány hajtotta távmunka, egészségügyi távellátás és online oktatás még segíthet is növelni a tárhelyszolgáltatások eladásait.

Ha a geoökonómiai világrendet nem is írja át a koronavírus, azért az világos, hogy komoly anyagi veszteségekkel jár majd

Ha a geoökonómiai világrendet nem is írja át a koronavírus, azért az világos, hogy tetemes anyagi veszteségekkel jár majd. A kór kiindulópontjának számító Hupej tartomány névleges GDP-je az IMF adatai szerint csaknem 184 billió forint volt 2018-ban, azaz a kínai bruttó hazai össztermék 4,37 százalékát itt állítják elő, a tartomány 7,8 százalékos gazdasági növekedése 1,2 százalékponttal haladta meg az országos átlagot. Hogy ezt mennyiben veti majd vissza a koronavírus, az a Kínai Társadalomtudományi Akadémia szakértői szerint nagyban függ attól, hogy a jelentős exportrendelések beesésének idejére, azaz március–áprilisban sikerül-e megfogni a járványt. Ha igen, akkor nagyon korlátozott lesz a hatása a kínai gazdaságra, ha viszont nem, az fájni fog. Bizakodásra ad okot, hogy az ipari termelés jórészt újraindult: a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság adatai szerint a vas- és acélipari kapacitások 67,4 százaléka, az egyéb fémipari üzemek 86,3 százaléka, az élelmiszer-feldolgozók 70 százaléka és a szénbányák 76 százaléka ismét üzemel. A Teslánál és a FAW-Volkswagen vegyesvállalatnál is zajlik a termelés, az elektromos kütyüket gyártó Honeywell 21 kínai gyárából pedig 18 üzemel.

Az olasz GDP 13 százalékát kitevő turizmus összes kára 316 millió euró lehet majd, 60 ezer munkahely foroghat veszélyben.<br>Fotó: STR / AFP
Az olasz GDP 13 százalékát kitevő turizmus összes kára 316 millió euró lehet majd, 60 ezer munkahely foroghat veszélyben.
Fotó: STR / AFP

Pofon a turizmusnak

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!