A polgári demokrácia halott
Ezt az interjút még 2019-ben készítettük a marxista filozófussal. Újraközlésünk apropója, hogy január 15-én szerdán délelőtt emléktáblát avatnak Tamás Gáspár Miklós halálának második évfordulóján.
Ahogy múlik felettem az idő, egyre kevésbé fogadok be újdonságokat zenei téren, és ezzel talán nem vagyok egyedül. Jól bevált, régi korongok forognak a lejátszóimban, egyre kevésbé fizikai valójukban, gyakran csak adathalmazként. Többek között ezért volt átütő erejű a találkozás Kátai Tamás zenéjével: a Meta című, 2016-os album egyes részletei első hallásra könnyeket csaltak a szemembe. A pillanatot lázas keresés követte, meg akartam ismerni a zenekart (mint kiderült, a szerzőt) és teljes munkásságát.
Kátai Tamás 1998 óta jelen van a magyar zenei életben. Az elmúlt években leginkább egyedül alkot, és egy-egy motívum erejéig a barátait hívja meg az albumaira, akik – a felvételeket sokszor teljesen más helyen rögzítve – egyebek között citerával, szaxofonnal, gitárral szerepelnek a lemezeken. Legstabilabban a „tiszta” éneket adó Horváth Martina (Niburta, Nulah, Ghymes) és Perihelionból ismert Vasvári Gyula tűnik fel, hangjuk már szervesen hozzátartozik a Thy Catafalque világához. A Naiv megjelenését megérdemelt felhajtás és várakozás előzte meg, a hivatalos premier előtt csepegtetve kaptunk három számot, majd az év elején megjelent cd-n és korlátozott példányszámban többféle színű bakeliten, s azonnal kikerült a netre a hivatalos csatornán is. A Season of Mist kiadó rutinja kezdi beemelni a köztudatba a Thy Catafalque létezését.
Az album első száma, A bolyongás ideje olyan határozott riffel indít, hogy tudni lehet, valami jelentőségteljes fog történni. És megtörténik. Nagyon erős kezdés, a szöveg és a hangulat is beég a hallgatóba. A rákövetkező Tsitsushka korai Kispálra emlékeztető gitártémája a fretlessbasszus-szólóval és a harsona hangjaival egészen más irányba kanyarodik, nincs szó metálról, és a jelzés egyértelmű: utazni fogunk a stílusok között.