Miért kezdtek gitárkészítésbe?
Kamocsai Imre: Az egyetem elején volt egy bandánk, és egyszer autóbalesetben összetört a basszusgitárom nyaka. Egyetemistaként pénzünk nem volt sok, de hangszerre szükségem volt. Ekkor Norbi barátom azt mondta, hogy ő tudna ilyet készíteni. Készítettünk is egyet, kettőt, hármat, aztán már a barátainknak is kellett.
Kezdetben sokszor átnéztek rajtunk
Szabó Norbert: Lehetett találni cserenyakakat, csak irtózatosan drágán, másrészt nem is passzoltak az adott gitárhoz. Ezért úgy voltam vele, hogy inkább készítsünk mi. Sok év telt el addig, hogy normális vállalkozássá nője ki magát az egész, mert eleinte nyaranta csináltuk az egyetem mellett. Semmilyen műszerünk nem volt. A hangszerkészítéshez eleve kell egy jól szigetelt műhely a páratartalom miatt. Sokan figyelmeztettek, hogy óvatosan álljunk neki, mert könnyen rá lehet szokni. Ebben a szakmában azt veszi észre az ember, hogy egyszer csak vállalkozó lett belőle.
A hangszerkészítés sem engedi el az embert, akárcsak a zenélés?
K. I.: Mi nem is azért zenéltünk, mert tudtunk, hanem azért, mert szerettük a gitárokat és a zenét.
Sz. N.: Eleve vonzódtunk a hangszerekhez, de valahogy a zenélés nem ment annyira.
K. I.: Mondd ki nyugodtan, hogy nem tudunk gitározni! (Nevet.)
Sz. N.: Azóta pedig nincs is időnk, mert a vállalkozásunk sokrétű. Nulláról indultunk a hangszerkészítésben, ahogy a vállalkozásban is, a családunkban pedig nem volt senki, aki megmutatta volna, hogy milyen a vállalkozói lét. Mi már évek óta benne vagyunk, és most is gyakran érezzük, hogy el vagyunk maradva. Minden gyorsan változik, és folyamatosan tanulni kell, sosem mondhatjuk, hogy naprakészek vagyunk. Nagyon fontos a közösségi média, 2012-ben még a YouTube sem volt olyan meghatározó, ma viszont muszáj, hogy legyenek fent videóink. Twitter, Instagram, Facebook, és még sorolhatnám, ezeket nem hagyhatjuk ki, ha a piacra akarunk dolgozni, mert máshogy nem ismernek meg.
Akkor egy sikeres vállalkozás kulcsa a közösségi média használata?
Sz. N.: Sokat gondolkozunk azon, hogy mi egy sikeres vállalkozás kulcsa, de még nem sikerült rájönnünk. (Nevet.) Csak annyira jöttünk rá, hogy egy sikeres vállalkozás sok mindenből tevődik össze: ott kell lenni a Facebookon, az Instagramon, blogot kell vezetni, és általában jelen kell lenni az interneten, valamint fontos a kapcsolati tőke is, nyitott szemmel kell járni a világban. Ugyancsak fontos, hogy jó zenészekkel dolgozzunk együtt, és a célközönséget jól lőjük be.
K. I.: Röviden összefoglalva: mindenhol jelen kell lenni, és mindenben jónak kell lenni. (Nevet.)
Sz. N.: Nagy problémánk volt, amikor elkezdtük, hogy a basszusgitártól a bluesgitárig mindent egyszerre akartunk készíteni, de nem így működik a dolog, mert az egyedi gitároknak a célközönsége elég szűk, amely aztán idővel még tovább szűkült. Lassan úgy kezdtek megismerni minket az emberek, mint metálgitár-készítőket, és rájöttünk, hogy ez nem baj. Ki kellett találni, hogyan szólítsuk meg a célközönségünket, mit szeretnek, mik az igények, enélkül nincs sikeres vállalkozás. K. I: Az volt a szerencsénk, hogy mi is metalheadek vagyunk, így annyira nem volt nehéz megtalálni azt, hogy mire van szükségük. (Nevet.)