Itt a friss adat: Európa és Németország válságban, de nálunk nem kell tragédiától tartani

2025. március 04. 09:13

A kevés pozitívum egyike a német nagy autóipari vállalatok számára a magyarországi piac. Míg máshol a Mercedes leépít, addig Magyarországon bővít, a BMW is gőzerővel keresi új munkavállalóit a hamarosan startoló gyárába, míg a BYD már készül beszállni a ringbe.

2025. március 04. 09:13
Ferentzi András

Egyre aggasztóbb információk látnak napvilágot az európai és azon belül a német autóipar helyzetéről. Már az Európai Autógyártók Szövetsége szerint is válságban van a járműgyártás. Az autopro.hu a napokban összegezte a német Automobilwoche alapján az autógyárak számait, a 108 gyár közül melyik húsz teljesített a legjobban és melyek a legrosszabbul. Utóbbiak közé tartozik a Renault és a Ford néhány üzeme is, bár néhánynál amiatt esett vissza a termelés, mert épp elektromos kocsikra állnak át az üzemben. 

A legrosszabb üzemek között szinte csak nyugat-európai gyárak vannak, amelyekbe még egy nagyot rúghatnak az Egyesült Államokból érkező esetleges vámok. 

Magyarország ugyanakkor, egyelőre köszöni szépen, remekül van, az itteni gyárakban folyik a munka és nemhogy leépítésekről, hanem épp ellenkezőleg, bővítésekről hallani.

Ezt is ajánljuk a témában

A magyar piac kitart

Úgy is, hogy közben rendkívül aggasztó hírek érkeznek Németországból is, a német autógyárak ugyanis csak szenvednek hazájukban és a világ többi részén. Ez azért is meglepő, mármint a döntés, hiszen a VG szemléje szerint a Német Autóipari Szövetség (VDA) hétvégén kiadott adatai szerint bőven van pénz a szektorban, de ezt a világ túlsó végén fektetik be inkább a nagy gyárak, inkább kevesebb, mint több sikerrel. A Mercedes szintén múlt héten közölte, hogy Kínában jelentős leépítéseket hajt végre, miután a megrendelések száma drasztikusan visszaesett. A jelentések szerint Németországban is durva költségcsökkentés jöhet. A gyár tavalyi bevétele csaknem a harmadával esett vissza, ennek egy részét pedig a németországi működésén foghatja vissza. Így jelentős szerep hárulhat majd Kecskemétre, amellyel a hírek szerint komolyan terveznek Stuttgartból: új típusok kerülhetnek az alföldi gyár portfóliójába

Ezt is ajánljuk a témában

De megnyugtató hírek érkeznek a BMW tájáról is, hiszen az álláshirdetések pörögnek, a debreceni gyárba folyamatosan keresik az embereket, mivel hamarosan indulhat a termelés. 

Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza szerint ha a termelési adatokat nézzük, akkor a magyar járműgyártás éppen úgy szenved, mint a német: míg 2024-ben a német járműgyártás ágazat teljesítménye 7,2 százalékkal csökkent, addig a magyar visszaesés 9,0 százalékot ért el. „Általánosságban is igaz, hogy a magyar és a német járműgyártás szorosan összekapcsolódik – együtt sírunk, együtt nevetünk – most éppen inkább sírunk. Való igaz viszont, hogy hazánkban gyárbezárásokról még nem esett szó, sőt várható új gyárak nyitása” – mutatott rá a szakértő.

Regős Gábor hozzátette: a német autóipar és a gazdaság gyengélkedése nem kerülheti el, ahogy eddig sem kerülte el a magyar gazdaságot – ezt láttuk például a tavalyi ipari adatokon is. Hazánk legfontosabb külkereskedelmi partnere Németország, a német vállalkozások hazai jelenléte is kiemelkedően erős. 

Magyarországnak tehát elemi érdeke, hogy a német gazdaság visszatérjen egy növekedési pályára – kérdés, hogy ez meg tud-e történni. 

Így tehát nem zárható ki az, hogy rosszabb lesz a helyzet – de persze az ellenkezőjében reménykedünk. Németországban azonban a februári választások nyomán új kormány áll fel. Kérdés, hogy az új kormánytól mennyire várható a fellendülés – a piac optimistának tűnik, számítanak például az adósságfékszabály elengedésére, ami most a német gazdaság egyik béklyója – viszont ezt követően is marad még épp elég gátló tényező.

Ezt is ajánljuk a témában

„Természetesen az nem állítható, hogy a kedvezőtlen keresleti és ebből fakadó termelési folyamatok ne érintenék az ágazatban foglalkoztatottak létszámát. Ugyanakkor az autógyártóknak inkább Németországban éri meg leépíteni, hiszen hazánkban a munkaerő sokkal olcsóbb, a magyar munkavállalóknak kevesebbet kell fizetni, a termelés így költséghatékonyabb lesz. Az új gyárak kapcsán az olcsó munkaerő, az állami támogatások és a rendelkezésre álló infrastruktúra mellett kiemelném még a két beruházás egyedi tényezőit is. A BMW esetében a beruházásról szóló döntés 2018-ban született meg – ekkor még az autóipar és a német gazdaság válságáról szó sem volt. 

A BYD Kínából érkezik hozzánk, a szegedi lesz az első európai gyára. A BYD számára mindenképpen cél az európai piac meghódítása, ehhez pedig jól jön egy Magyarországon lévő gyár, hiszen az EU-n kívüli termelést vámok fenyegetik

– magyarázta Regős Gábor.

A klímacélok lendíthetik az elektromos gyártást

Az elektromos járművek eladását tekintve korábban az volt a várakozás, hogy jelentős növekedés következik be, hiszen e bővülés lenne szükséges a klímacélok teljesítéséhez. Ez azonban egyelőre nem így történt – az autógyártás problémáinál Regős Gábor szerint talán csak az elektromos autógyártás problémái nagyobbak. Az elektromos járművek iránti kereslet jelenleg alacsony, amelyet a támogatási programok kifutása mellett a magas áruk, illetve a még nem megfelelően érett technológiai és infrastruktúra magyaráz. Később persze jöhet ebben fellendülés a klímacélok miatt.

Jó hír, hogy hazánkban ezen a területen már így is kiépültek jelentős kapacitások. 

A közgazdász úgy véli: amennyiben az elektromos járművek iránti kereslet leköveti a hosszú távra várt trendet, akkor ez segítheti a gazdasági növekedést, ugyanakkor jelenleg még csökkenőben van itt is a termelés, tehát ez egyelőre nem tud segíteni, a kapacitások már most meghaladják a keresletet. A jövőre nézve pedig még több ilyen gyár csak azt jelentené, hogy egymástól venné el a megrendeléseket, így inkább az tud segíteni, ha az iparágak diverzifikáltan kerülnek fejlesztésre, illetve a szolgáltatások, különösen is a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások szerepe tud nőni a magyar gazdaságban.

Miként lehet kitörni a válságból?

A német gazdasági helyzet javítását segíteni fogja a szigorú fiskális szabályrendszer várható elengedése. Ez nem csak önmagában segít, ahogy láttuk a beérkező konjunktúraindexeken, az ezzel kapcsolatos várakozások javították az üzleti hangulatot, ami már önbeteljesítő jóslatként is segíthet a gazdaságon. Kérdés, hogy ez mire lesz elég és hogy milyen gyorsan tud konjunktúrát előidézni a gazdaságban. Regős Gábor emlékeztetett: a választást megelőzően a pártok ígéretet tettek az innováció felpörgetésére is – itt is kérdés, hogy milyen ütemben, mekkora sikerrel járnak.

„A német gazdaság a magyar (és a többi régiós) gazdaság legtermészetesebb partnere – ők vannak hozzánk a nagyobb gazdaságok közül a legközelebb, velük épült ki a legszorosabb kapcsolatrendszer. A magyar és a hasonló helyzetben lévő gazdaságok tehát akkor tudnak érdemi növekedést elérni, ha a német gazdaság is jól teljesít – ez jelent itt működő versenyképes német vállalatokat, illetve keresletet az előállított termékek iránt” – foglalta össze.

Nyitókép: A Mercedes kecskeméti gyára, fotó: Ujvári Sándor/MTI/MTVA

 

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csakegyittlako
2025. március 04. 11:29
Hát persze, itt még "ideig óráig" megy a szekér. Amikor tele lesz minden tároló csarnok meg placc, akkor vége itt is. Ha eladni nem tudnak, hová termelnek? Raktárra? Nincsenek leépítések. Igaz. (remélhetőleg nem lesz nagyobb volumenű, bár az kétséges) De több autós kötődésű cégnél már megvariálták a munkabeosztásokat. Sok helyen nincs már több műszak, van ahol csak éppen megy a termelés. Előttünk szoktak eljárni az Audis buszok, napi szinten láttuk őket. Most jó ideje egyet sem látni, pedig ők vitték be a vidéki munkásokat. Van itt szar bőven, csak jól ki van kozmetikázva. De logikus, függünk a német ipartól, szinte minden autós kütyüt oda gyártunk. Eddig rendszeresen vittem cuccot különböző üzemekbe, mentem, lerakodtam, jöttem. Havi négyszer is mentem régebben. Mostanában alig vittem bármit is ami autóhoz köthető. Két hónap alatt kétszer. Minden szart viszek, de nem alkatrészeket. Tehát ha ott gond van, akkor itt is lesz.
falcatus-2
2025. március 04. 11:26
A német statisztikai hivatal jelentése szerint 2024-ben 99 901 magánvállalkozás ment csődbe. 6,5 %-kal több, mint előző évben
falcatus-2
2025. március 04. 11:22
MaBaker 2025. március 04. 10:19 A klímacélokba fogunk éhenhalni.." pontosan. De, csak azok akik kiagyalták ezt az egetverő marhaságot. Az új osztrák kormány legelső intézkedése a múlt héten az volt, hogy föloszlatták a klímavédelmi minisztériumot. Pedig ők bigott vörösök. Ámen!
falcatus-2
2025. március 04. 11:18
Re: cccbasatu "Ezt a rezsimet már nem lehet megmenteni!.." Akkor mi a fenének erőlködtök éjt nappallá téve...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!