a jóval magasabb korábbi szintek miatt, sokan keresik most is a hasonló lehetőségeket. Meg kell azonban érteni, hogy a 20 százalék körüli kamat kivételes volt, most a 6-7 százalékos állampapírpiaci hozamszinten kell elfogadni a 2 százalék körüli reálhozamot, amely még mindig magasabb, mint a pandémia előtti szint. Az is látszik, hogy az állampapírok az utóbbi években elszívták az ingatlanpiacról a befektetéseket, ezért azt várjuk, hogy a kamatkifizetések egy része ott csapódik majd le. De a BÉT részvényei is vonzó befektetéseket jelentenek, ezeknek is helyük van egy diverzifikált portfólióban.
Visszakanyarodva a Gránit Bank tőzsdére lépésére, várható hasonló elsődleges nyilvános kibocsátás (IPO) a következő években?
Sokan voltak pesszimisták azzal kapcsolatban, hogy van-e igény ekkora IPO-ra, és egyáltalán sikeres lehet-e. Ezekre rácáfolt a piac azzal, hogy az utóbbi tíz év legnagyobb lakossági részvényjegyzési igényével szembesültünk, a 17,7 milliárd forintnyi bevont tőkével pedig az utóbbi huszonöt év legnagyobb tőkebevonása valósult meg. A BÉT szintlépéséhez további nagy tőzsdei bevezetésekre lenne szükség. Vannak olyan nagy, akár állami tulajdonban lévő cégek, amelyek olyan méretűek, hogy felkelthetik a piac érdeklődését.
Véleményem szerint adva van a helyzet ahhoz, hogy újabb nagyvállalatok érkezzenek a tőzsdére.
Volt egy másik nagy piaci ügylet tavaly, amelyben az Equilor szintén fontos szerepet játszott: a Liszt Ferenc repülőtér visszavásárlása. Miért volt erre szükség?
Nemzetközi példák is mutatják, hogy egy ilyen méretű repülőtér olyan stratégiai infrastrukturális elem, amely kulcsfontosságú a gazdasági növekedés szempontjából. Nemcsak a turizmus, hanem a logisztika és a kereskedelem területén is kiemelt szerepe van. A magyar állam nem egyedül vásárolta meg a repteret, hanem egy nemzetközi befektetővel közösen, amely széles körű tapasztalatokkal rendelkezik ezen a területen. Ez a szakmai együttműködés hosszabb távon kiszámíthatóbb fejlesztési stratégiát tesz lehetővé. Az Equilor szerepe azért volt meghatározó a tranzakcióban, mert a hazai piacon harmincöt éve dolgozó tanácsadóként mi értjük a legjobban a magyar gazdasági érdekeket és prioritásokat. Több mint húsz finanszírozó intézménnyel kellett tető alá hozni a megállapodást, ebben tudtunk a tanácsainkkal segíteni.
A hírek szerint régiós szinten lassan Bécs fölé nőhet az áruforgalom. Mekkora fejlődési potenciál van még a reptérben?
Mind az áruforgalom, mind a személyszállítás tekintetében óriási lehetőségek vannak még. Ez persze jelentős infrastrukturális befektetéseket igényel, amelyeket az állam aktív hozzájárulása nélkül nem lehet megvalósítani. Akár egy új terminál, akár a közvetlen gyorsvasúti kapcsolat kialakítása a belvárossal más dimenzióba tudja helyezni a repülőteret.