Magyarországra költöztetheti a BYD az európai központját
Sajtóhírek szerint a cég költséghatékonysági okok miatt gondolkozik azon, hogy Magyarországon lesz az új európai központ.
Leállított atomerőművek, a zöld átállás hátrányai, rossz viszony Kínával – Németország gazdasági problémái nem most kezdődtek.
A cikk szerzője a Világgazdaság munkatársa.
Nyitókép: Thomas Imo / Photothek Media Lab / dpa Picture-Alliance via AFP
Előrehozott választás lesz Németországban, a német kormánykoalíció szerda éjjeli felbomlása után a szociáldemokraták kisebbségben kormányoznak tovább – valószínűleg az első parlamenti szavazásig. Viszont Németország gazdasági problémái nem a mostani jelzőlámpa-koalíció működése alatt kezdődtek, bár sok tekintetben kétségkívül most váltak súlyossá.
– Habár könnyű lenne a német gazdaság minden problémáját az Olaf Scholz vezette kormánykoalícióra fogni, a negatív folyamatok korábban kezdődtek, csak a 2021 végén hivatalba lépő kormány alatt csúcsosodtak ki – mondta el lapunk megkeresésére Molnár Dániel, a Makronóm Intézet senior makrogazdasági elemzője. Hozzátette,
az ipari termelés már 2019-ben csökkent a megelőző évhez képest, így tehát az ipar problémáit nem lehet egyértelműen az orosz-ukrán háború nyomán elszabaduló energiaárak számlájára írni.
Kiemelte, a német gazdaság sikeressége a világpiacon az olcsó energiára, valamint a magas technológiai színvonalra épült hosszú éveken keresztül, de támogatta azt az is, hogy Németország az eurózóna tagjaként, annak legerősebb, legtermelékenyebb országaként – az ő szempontjából – élvezte a gyenge euróból adódó versenyképességi előnyöket a világpiacon.
Az első szöget talán a fukushimai atomerőmű balesete nyomán az atomerőművek fokozatos bezárása jelentette a koporsóban.
Az atomenergia szerepét az energiamixben egyrészt a gáz vette át, amellyel nőtt az ország kitettsége, másrészt erőltetett ütemben zajlott a napenergia és a szélenergia kiaknázása, amelyet a kormányzat ösztönzőkkel is támogatott, ez pedig a költségvetési kiadásokon felül az energiaárakat is megemelte – magyarázta.
– A német gazdaság már a koronavírust megelőzően is csak alacsony, egy százalék körüli növekedést tudott elérni, mostanában pedig már a stagnálás a jellemző – mondta el lapunk megkeresésére Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza. Kifejtette,
aggasztó, hogy nagy német cégektől érkeznek gyárbezárásokról, elbocsátásokról szóló hírek – gondolhatunk itt például a Volkswagen 10000-es nagységrendű elbocsátási tervezire. Tekintettel arra, hogy hazánk legfontosabb külkereskedelmi partnere Németország, ezt a helyzetet a magyar gazdaság is megérzi.
Regős Gábor hozzátette, már az sem segíti a gazdasági helyzet javítását és a kormányzati döntéshozatalt, hogy a koalíciós pártok néhány kérdésről gyökeresen mást gondolnak.
Az első problémacsoport az energia témakörében keresendő. Ezek a problémák az elmúlt néhány évben jöttek létre. A probléma oka az atomerőművek korai leállítása, illetve a (viszonylag) olcsó orosz gázról való leállás. Ez a vállalkozások számára szükséges energia beszerzési árát megemelte, ami különösen is nagy problémát okoz az energiaigényes iparágakban, mint amilyen a vegyipar is. Ezeknek az iparágaknak a versenyképessége tehát jelentősen csökkent a magas energiaárak miatt, jobban megéri inkább máshol termelni – azaz itt néhány döntéssel Németország tulajdonképpen a saját versenyképességét rontotta.
Az erőn felüli zöld átállás hátrányai tehát megjelennek az energiaárakban, de általánosan a gazdaság egészében is: a zöld átállás jelentős költségeket emészt fel, így kevesebb jut innovációra vagy éppen az infrastruktúra fejlesztésére. Ez annak is köszönhető, hogy a német gazdasági kormányzat ragaszkodik ahhoz, hogy a költségvetés csak minimális hiányt halmozhat fel, ennek pedig végső soron például az infrastruktúra fejlesztése, karbantartása látja kárát, ami szintén rontja a versenyképességet. Sőt, végső soron az elektromos hálózat fejlesztésének hiánya a megújulók térnyerését is akadályozza.
Szintén problémát okoz, hogy a német gazdaság belekényelmesedett a hagyományos iparágakba és ott sem feltétlenül követte az új trendeket – itt gondolhatunk a járműgyártásra például.
A problémák között megjelenik a Kínával való viszony is. Egyrészt Kína növekedése is lassabb mostanában, ami visszafogja a német gazdaságot. Másrészről míg korábban volt egy egészséges viszony Kínával – Németország autókat, vegyszereket és gépeket adott el Kínának, és fogyasztási cikkeket, félkész termékeket (akkumulátorokat, elektronikus alkatrészeket) vásárolt Kínából – most ez felborult, hiszen ezeket a termékeket már Kína is elő tudja állítani, nincs szükség a német árura.
Szintén problémát jelent a német gazdaság szempontjából a munkaerő kérdése, az elöregedő német társadalom – tette hozzá Regős Gábor. Rámutatott arra is, a német versenyképességet rontja a túlzott bürokrácia, a lassú ügyintézés is.
Kérdés tehát, hogy ezeket a problémákat a német gazdaságnak milyen ütemben sikerül vagy nem sikerül kezelnie – ez pedig meghatározó lesz a magyar gazdaság növekedése szempontjából is.