„Az Európai Unió eddigi történetében nem fordult még elő olyan, hogy egy tagállam esetén hivatalosan kétségbe vonnák azt, hogy az alkalmas-e a Tanács elnöki tisztségének vitelére. 2011-ben, mikor hazánk legutóbb ezt a posztot betöltötte, már voltak ilyen jellegű támadások a sajtóban. Akkoriban az Alaptörvény elfogadása, illetve a médiatörvény kapcsán értek tartalmában a mostanihoz hasonló alaptalan vádak minket” – idézte fel a Mandinernek Dornfeld László, az Alapjogokért Központ vezető elemzője.
Megírtuk: az Európai Parlament (EP) június elsejei plenáris ülésén újabb állásfoglalást készül elfogadni a magyarországi jogállamiság helyzetéről és a befagyasztott uniós forrásokról.
A még formálódó ötpárti határozati javaslat kiszivárgott tervezete
megkérdőjelezi, hogy Magyarország képes lesz-e hitelesen ellátni az EU Tanácsának soros elnöki tisztségét 2024-ben,
miközben „megsérti az EU alapvető értékeit és nem tartja magát a lojális együttműködés elvéhez”. A tervezet szerint az EP felszólítja a Tanácsot, találjon megoldást a problémára, másként a parlament fog közbeavatkozni, az Európai Bizottságot pedig arra, találjon módot arra, hogy az uniós források eljussanak a polgárokhoz és a vállalkozásokhoz akkor is, ha a magyar kormány nem hajlandó megfelelni a jogállamiság elvárásainak.
A tervezet „megalapozottságát” az EP zöldpárti Daniel Freund részvételével Budapesten járt, ellenzéki politikusokkal kiegészült költségvetési ellenőrző bizottságának tapasztalata volt hivatott megadni.
Ez nyilvánvalóan egy virtigli politikai nyilatkozat, ám nézzük az esetleges jogi következményeket! A Tanács elnöki tisztségéről az Európai Unióról szóló szerződés 16. cikke rendelkezik, eszerint azt „egyenjogúságon alapuló rotációs rendszer” alapján kell betölteni, az EU működéséről szóló szerződés 236. cikke értelmében pedig a Tanács minősített többséggel fogadja el ezt.
Az erről szóló 2009-es határozat 2030-ig tartalmazza az elnökség betöltésének sorrendjét.
Dornfeld szerint mindezek alapján
egyértelmű, hogy az EP-nek semmiféle kompetenciája nincs a kérdésben.
„Ez persze az EU-n belül nem jelent semmit, hiszen mindig ott van a kezükben a hivatalban lévő Bizottság megbuktatásának eszköze. Ezzel voltak képesek elérni a nekünk járó uniós pénzekkel kapcsolatos vita során azt, hogy az EB ne fogadja el a magyar teljesítést, s azt javasolja, hogy a források egy részét fagyasszák be. A Tanácsra ebből a szempontból nehezebb nyomást gyakorolniuk, de nem elképzelhetetlen, hogy valamiféle jogalkotási kezdeményezést várnak el, ami – az Európai Unió Bíróságának utólagos jóváhagyásával – egyszerűen felülírja a Szerződéseket, a szükséges egyhangúság nélkül, mint az történt pont az említett uniós források befagyasztásánál” – részletezte a szakértő.