ami többek között a katonai mozgósítás mellett az állampolgárok jogainak korlátozását, a közigazgatás katonai irányítását és további, az ország katonai védelmét szolgáló irreguláris rendelkezések egyvelegét szavatolja.
Ám ha a nyílt fegyveres konfliktus alábbhagyna, az ukrán belpolitika sajátosságainak ismeretében további fajsúlyos kérdések tárgyát képezné az ország – szakjelentésekben egyszerűen „deficitesnek” mondott – demokrácia-indexe. Mint ismert, a háborút követően Zelenszkij elnök mások mellett azt a törvényt is aláírta, amely minden Oroszországhoz köthető és orosz kisebbségi érdekeket képviselő politikai párt működését ellehetetlenítette, mellyel lényegében megszabadult a saját pártjának, a Nép Szolgájának legnagyobb kihívást jelentő ellenzéki tömörülésektől.
De tovább vizsgálva az ország politikai metszetét, újabb, jelentős mértékű jogállamisági csorbulás fedezhető fel az uniós alapkövetelmények tekintetében, mégpedig a kisebbségvédelem kapcsán. Érdemes aláhúzni, hogy ezen a téren Ukrajnában még az orosz-ukrán konfliktus nyílttá válása előtt is az európai sztenderdek alapvető hiányáról készült megannyi jelentés, s beszámoló – különösképpen a kárpátaljai magyarsággal összefüggésben –,
azonban a háborút követően ezek az országban eleve csak marginálisan elismert jogok gyakorlatban való alkalmazása még tovább zsugorodtak.
Egy csatlakozni vágyó tagállamnak az említett politikai szegmens mellett azonban gazdasági jellegű garanciákat is nyújtania kell elsősorban annak érdekében, hogy az ország képes legyen érdemben az unión belüli piacgazdaság által diktált versennyel megbirkózni. Talán nem meglepő, ha Ukrajna ez ügyben mutatott eredményei kapcsán is jóval több kérdőjelről esik szó, mintsem objektív teljesítményről. Egyfelől, ami az ország állapotát illeti, az ukrán gazdaság 2022-ben több mint 30 százalékponttal csökkent; a nyolcmillióra becsült elvándorló okán az állam adóból származtatott bevételei is jelentősen megcsappantak, ráadásul az ukrán gazdaság hadi természetű irányváltása is romboló hatással volt az amúgy felhajtóerőt generáló fogyasztói piacra. Emellett ha számításba vesszük azt a tényt, hogy a háború során eddig százmilliárd dollárt meghaladó infrastrukturális kár keletkezett Ukrajnában, egészen kézzel foghatóvá válik annak az éveket, évtizedeket felölelő időszaknak az eljövetele, amely a nagyszabású uniós hitelek folyósítása ellenére az ország elemi szintű újjáépítéséről fog szólni, s nem pedig az uniós országok piacgazdaságához való felzárkózásáról.