Az elmúlt esztendő egyértelműen katasztrofálisan sikerült a Big Tech cégeknek. A gigászok mindannyian a makrogazdasági nehézségekre mutogattak, amikor sorban elkezdték bejelenteni a tömeges elbocsátásokat. Ki így, ki úgy reagálta le saját döntését: Elon Musk vállvonogatva, Zuckerberg kezét tördelve, az Amazon pedig az elhibázott létszámnövelésre hivatkozva.
Nem félemlíti meg az óriási technológiai vállalatokat egy válság - sőt, inkább lehetőségként tekintenek rá. A technológiai szektort domináló óriások (az úgynevezett Big Tech vállalatok) a jelenlegi válságot a távoli elérésen alapuló felhőszolgáltatások fejlesztésére használják ki, hogy stratégiai előnyökhöz jussanak, és letarolják a piacot. Rövid távon azonban rosszak az eredményeik.
Tény, hogy az Amazon némileg túlvállalta magát, amikor a járvány idején akkorára hizlalta a munkavállalói létszámot, amellyel a vírusriadó végén – a vásárlói szokások visszarendeződésével – már nem tudott mit kezdeni. A vállalat a világ ötödik legnagyobb munkáltatójaként 1,5 millió alkalmazottat foglalkoztatott, ám a tavalyi év tőzsdei bedőlései (az Amazon esetében ez 40 százalékos értékvesztést jelentett) teljes újragondolásra késztette a vezetőséget.
A hatalmas létszámhoz képest a novemberben bejelentett 10 ezer fős elbocsátás valóban nem látszik erősnek, ám a vállalat jól láthatóan nem csak a HR területén, hanem minden szegmensben költségfaragásba kezdett. Az Alexa-projekt büdzséjének megnyirbálása, az újabb raktárok megnyitásának elhalasztása, a létszámstop bevezetése, az egyes kísérleti vagy folyamatban lévő fejlesztési programok befagyasztása mind megelőzték a humán munkaerő létszámának drasztikus csökkentését.
Tízezer munkavállalónak postáz felmondólevelet az Amazon. A világ ötödik legnagyobb munkáltatójánál nagyjából másfél millióan dolgoznak. Ehhez a számhoz képest bagatellnek tűnhet a most elbocsátandók aránya, ám maga a tény jól jelzi, hogy a Big Tech cégek mélyrepülése tovább folytatódik.