Kedves Luna! Ez a himnuszos performansz nem jött át, nagyon nem, hiába is magyarázod

Legyen részed olyan felemelő pillanatokban, amikor nemzeti imádságunkat még inkább átjárja valami megmagyarázhatatlan erő! Krupincza Mariann írása.

Hány órát tévézünk, mikor hallgatunk rádiót, melyik online portált olvassuk? Veszünk-e még print lapokat, és ha igen, miket? És vajon honnan tájékozódunk leginkább? Lássuk!
„A globalizáció, a technológiai fejlődés és a médiafogyasztási szokások folyamatos átalakulása nemcsak a média egyes részpiacain hozott gyors és mélyreható változásokat, hanem néhány részpiac határai is változtak, elmosódtak az utóbbi időben” – áll a piaci változásokat folyamatosan nyomon követő Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2022-es Médiapiaci jelentésében. A részletes dokumentumból egy sokszínű, technológiaintenzív, folyamatosan változó és fejlődő hazai tartalomipar rajzolódik ki, amely ugyanakkor egyre nagyobb kihívásokkal szembesül a globális platformok növekvő média- és reklámpiaci súlya miatt.
Forrás: Kantar Hoffmann-Scores Group / NMHH; Nielsen, Ariosz, Scores Group / NOK
Egyre jobban terjed a több képernyős (multiscreen) eszközhasználat, és egyre kevésbé jellemző a kizárólagos tévénézés. Magyarországon is mind szélesebb körben népszerűek az új médiaplatformok (audio- és videóstreaming-szolgáltatások, videómegosztók, közösségi oldalak), amelyek nemcsak a hagyományos médiával, hanem az online tartalomszolgáltatókkal is versengenek a felhasználók figyelméért és a reklámpiaci bevételekért.
„A tévécsatornák üzleti modelljét és bevételi kilátásait a videóstreaming-szolgáltatások és videómegosztók állítják kihívások elé, a rádióknak a megszámlálhatatlan mennyiségű és tematikájú online rádióval, a zenei streamingszolgáltatókkal és podcastokkal kell versenyre kelniük, a nyomtatott sajtónak – és egyre inkább az audiovizuális és az online tartalomszolgáltatóknak is – a különböző közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok) kihívásaira kell választ találniuk” – áll az NMHH jelentésében.
Televíziót még ma is rendszeresen néz a felnőtt magyar lakosság döntő többsége (86%). Az erre fordított időt leginkább az életkor, a társadalmi státusz és a digitális felkészültség határozza meg.
A legnagyobb nézőtábora a két piacvezető kereskedelmi csatornának, az RTL Klubnak és a TV2-nek van a 18–22óra közötti műsorsávban. A legnézettebb közszolgálati csatorna a Duna TV volt ebben a műsorsávban.
Magyarországon az elmúlt időszakban hét közszolgálati tévécsatorna, illetve nyolc országos kereskedelmi televíziós médiaszolgáltatás működött. A médiahatóság szerint a magyarországi televíziós piac
A televíziós műsorszámok közül a kereskedelmi csatornák saját gyártású műsorai, valamint a kiemelt sportesemények vonzották a legtöbb nézőt.
„Bár a tévénézők aránya mintegy tíz százalékot esett az elmúlt tíz év során, a televízió továbbra is fontos szerepet játszik a magyar emberek tartalomfogyasztásában: egy átlagos napon a négy évnél idősebb hazai lakosság mintegy háromnegyede szokott tévézni” – írja az NMHH. Hozzáteszik: „A magyar háztartások 96%-a rendelkezik televízió készülékkel, mintegy 80%-uk korszerű sík képernyős változattal.”
Forrás: Nielsen Médiakutató Kft.
Az online tartalomszolgáltatást üzemeltető 271 hazai médiacégből mindössze hat lépi át az egymilliárd forintos éves árbevételi szintet. Ezek a következők:
Az NMHH négyezer fős mintán végzett reprezentatív kutatást; a mérések szerint a 16 évesnél idősebb lakosság 76%-a volt internethasználó. Az internetezés szinte teljes körűnek mondható a 16–50 éves korosztályokban, ugyanakkor az ötven fölöttiek körében az életkorral együtt növekszik az internetet nem használók aránya.
„Az otthonán kívül az internetezők kétharmada használt internetet, a legtöbben munkahelyen (43%) vagy utazás közben (36%). Az eszközhasználat szempontjából meghatározó, hogy egyre többen és egyre gyakrabban használják okostelefonjukat internetezésre” – írja az elemzés.
A látogatások száma alapján az elmúlt három évben az Index volt a leglátogatottabb weboldal,
ezután a 24.hu, az Origo és a Blikk következett. Az egy felhasználó által az adott oldalon tett látogatások száma alapján a leglátogatottabb oldalak közül az Indexre tértek vissza a legtöbbször.
„A legtöbb látogatást vonzó hazai tartalomszolgáltatások élmezőnye meglehetősen stabil. 2019 és 2021 között évente mindössze egy-egy oldal tudott bejutni ebbe a körbe: 2019-ben a Nemzeti Sport, 2020-ban a Portfólió, 2021-ben pedig a Telex” – jegyzi meg az NMHH.
Forrás: DKT-Gemius 15+, belföld
Noha a nyomtatott sajtó népszerűsége az online média előretörésével párhuzamosan csökken, különböző rendszerességgel még mindig több mint hétezer féle nyomtatott sajtókiadvány jelenik meg évente Magyarországon. Tematikus szempontból a magyarországi lappiacon az olvasottsági mérésben szereplő 294 nyomtatott lap
„A legmagasabb árbevételű lapkiadók sorát jelentős előnnyel vezeti a magazinokat és az összes megyei napilapot kiadó Mediaworks Zrt., amely az évek során több kiadó felvásárlása és beolvadása útján nőtt csaknem 48 milliárd forint éves nettó árbevételű céggé, s került a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) tulajdonába, miután a tranzakciót a kormány nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítette. Ez a nyomtatott lappiac 122 milliárd forintos teljes éves nettó árbevételének csaknem 40%-a” – áll az elemzésben.
A 15 év feletti népesség 42%-a olvasott rendszeresen újságot az elmúlt időszakban. A lappiacon az ingyenes kiadványok és a bulvár tematikájú periodikák helyzete stabilabb, a komoly tartalmat kínáló lapok iránti érdeklődés – néhány kivételtől eltekintve – évek óta csökken.
A napilapok között a Blikk, a Bors és a Nemzeti Sport vezeti a népszerűségi listát, a hetilapoknál a Szuperinfó, a Nők Lapja, a Story, a Kiskegyed és a Meglepetés volt a legnépszerűbb.
A havi magazinok közt pedig ott találjuk a Vitál magazint, a Glamourt, a National Geographicot vagy a Lakáskultúrát.
Forrás: NOK
Magyarországon hét közszolgálati rádió működik. Az egyetlen országos kereskedelmi médiaszolgáltatás, a Retro Rádió mellett 159 körzeti, helyi, illetve kisközösségi rádió üzemel, összesen 223 frekvencia igénybevételével. A nem közszolgálati rádiók közül 83 kereskedelmi, 77 közösségi jellegű. A rádiós tematikákat tekintve a legtöbb mért hallgatottságú rádió zenei tartalmat sugároz (41%), ezután következnek a vallási/egyházi szemléletű csatornák (20%), majd a hír/közélet tematikájú médiaszolgáltatások (13%).
A rádió még mindig igazi tömegmédium: a magyar lakosság nagy része rendszeresen hallgatja valamelyik csatornát. A rádióhallgatás főként Budapesten kívül, a nagyobb településeken, az ötven év felettiek körében népszerű. A rádiózás része az emberek napi rutinjának.
„Míg a televízió jellemzően a késő délután és az este médiuma, addig a rádió inkább a reggeli tevékenységekhez, a munkába járáshoz kapcsolódik –
nem véletlenül számítanak a legnépszerűbb műsoroknak az úgynevezett morning show-k”
– olvasható a kutatásban.
A 29 év alatti korosztály körében folyamatosan csökken a rádióhallgatás, ami főként a helyettesítő médiumok nagy számával, az adók zenei kínálatával és a műsorvezetőik korösszetételével magyarázható. A kizárólag online elérhető rádióadások, illetve az audiostreaming-szolgáltatások, podcastok is gyorsan terjednek, ami hosszabb távon csökkenti a hagyományos rádiók hallgatottságát.
Az országos napi hallgatottsági listán a Retro Rádió vitte a prímet, őket a hálózatos formában működő Rádió 1 követte, majd két közszolgálati csatorna – a Kossuth és a Petőfi rádió – jött a sorban.
Forrás: Kantar Hoffmann–Scores Group / NMHH
Nyitókép: NMHH