Az Európai Bizottság megbüntetné Magyarországot: erre már Von der Leyen sem mer mit mondani

Gazdasági következményekre hivatkoznának.

Hazánkat választotta ki az Európai Bizottság, hogy tesztelje, hogyan lehet pénzügyi szankciókat fűzni egy olyan tág értékrend érvényesüléséhez, mint a jogállamiság.
Dobozi Gergely írása a Mandiner hetilapban.
Zajlik a szakmai párbeszéd a magyar kormány és az Európai Bizottság között. A téma a jogállamiság helyzete és a Magyarországot illető uniós pénzek kérdése. Hazánk akkor kapja meg azokat a forrásokat, amelyekre jogosult, ha módosít az uniós pénzek elosztását érintő jogszabályi környezeten. Az intézkedéseket Brüsszel akkor tartja megfelelőnek, ha azt eredményezik, hogy a jogállamisági elvek az uniós pénzek elosztásának valamennyi szintjén érvényesülnek.
Szeptember 18-án Johannes Hahn, az Európai Bizottság költségvetésért és igazgatásért felelős biztosa sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a magyar kormány által kompromisszumos megoldásként javasolt jogszabály-módosítások „elvben alkalmasak” arra, hogy kezeljék a felvetett kérdéseket. A módosítások helyénvalóságáról akkor lehet többet tudni, ha az intézkedések törvényi és rendeleti formát öltve végrehajtási fázisba lépnek a hazai jogrendszerben.
Addig is a vasárnapi bejelentés értelmében az Európai Bizottság a kötelezettségvállalások 65 százalékának felfüggesztését mindenképpen javasolja az Európai Unió Tanácsának a kohéziós politika keretébe tartozó operatív programok esetében. Napirendre került annak megtiltása is, hogy a közvetlen és a közvetett irányítással végrehajtott programok esetében jogi kötelezettségvállalások lépjenek életbe a közérdekű vagyonkezelő alapítványokkal szemben. Minderről a tanácsnak egy hónapja van határozni, ami két hónappal meghosszabbítható. A hosszabbításra szükség van, ugyanis számos fontos jogszabály-módosítást eleve csak mostantól tárgyal az Országgyűlés.
Mindeközben az Európai Parlament „vért kíván”, Magyarország többé nem demokrácia, a bizottság pedig nem egyezhet meg a kormánnyal. Ez a kiindulópontja annak az EP-határozatnak, amelyet a testület szeptember közepén szavazott meg Gwendoline Delbos-Corfield jelentése nyomán. Habár a jogi jelentősége elhanyagolható, politikai nyomásgyakorlásra kitűnően alkalmas a határozat.
Jelentős összegeket tartanak vissza Magyarországtól, felfoghatatlan mértékű, tízezermilliárd forintos nagyságrendben. A jogi bázis azonban homályosnak tűnik. A vonatkozó legerősebb jogalap a 2021 januárjától hatályos kondicionalitási rendelet lenne, amely azonban tisztán fogalmaz: pénzt visszatartani csak akkor lehet, ha erről az Európai Tanács döntött. Ilyen döntés még nem született.
Ott van a koronavírus-járvány utáni újjáépítési alap kérdése is, amely vonatkozásában jelenleg is tulajdonképpen „jogon kívüli állapot” uralkodik. A nemzeti helyreállítási tervet Magyarország már 2021 májusában benyújtotta, a többi tagállamhoz viszonyítva nagyjából a középmezőnyben. Ezt az Európai Bizottságnak néhány hónapos egyeztetést követően el kellett volna fogadnia. Nem így történt, a nemzeti terv azóta parkolópályán van. A tények szintjén tehát a brüsszeli bürokrácia máris alkalmazza a mechanizmus szankcióit, holott erre vonatkozó felelősségteljes döntés még nem született.
Ha a pénzvisszatartás politikai motivációját keressük, elég megnézni a lengyel példát. A lengyel helyreállítási tervet az Európai Bizottság és az Európai Unió Tanácsa is jóváhagyta. Járna a pénz Lengyelországnak, mégsem érkezik. Brüsszelnek nem elég pusztán betartatnia a játékszabályokat – azok rá nézve is kötelezők. Rossz üzenetet közvetít, ha a jogállamiság uniós érvényesítése a jogállami értékek csorbulása mellett történik.
2013-ban az Európai Parlament elfogadta a Tavaresjelentést, amely az alapvető jogok magyarországi helyzetével foglalkozott, s amelyben a jelentéstevő a hazai fejlemények egy részét antidemokratikusnak minősítette. A jelentés kapcsán az Európai Néppárt nevében ekkor még Manfred Weber fogalmazott úgy, hogy az pusztán „az európai baloldali pártok kívánságlistája, amelyek a saját politikai programjukat kívánják Magyarországra erőltetni”.
A Tavares-jelentés elfogadásának időszakában Brüsszelben még más játékszabályok uralkodtak. Az Európai Bizottság ekkor még tartotta magát a szerződések által előírt „szerződések őre” szerepkörhöz. A testület a jelentésben megfogalmazott kritikákat szakmai úton, jogászi érvek figyelembevételével igyekezett tisztázni. A Barroso-bizottság leköszönésével azonban „új seriff jelent meg a városban”. A Jean-Claude Juncker vezette testület úgy ítélte meg, itt az ideje annak, hogy az EB is az uniós pártpolitika meghatározó szereplőjévé váljon. Ezzel együtt vezették be a spitzenkandidati, vagyis csúcsjelölti rendszert, amelynek lényege, hogy a bizottság kulcsszereplői ma már az Európai Parlament által megválasztott politikusok. Ez pedig azt jelenti, hogy fellépésük, magatartásuk is politikailag – leginkább az EP nyomásgyakorlásának megfelelően – motivált.
Az Európai Parlament a lisszaboni szerződés 2009-es hatálybalépése óta érdemben nem kapott új jogosultságokat. Mégis, ha az EP tényleges politikai befolyását nézzük, a 2010-es évek gyökeres fordulatot hoztak e téren.
Ebben a kontextusban értelmezendő Judith Sargentini 2018-as, vitatott érvényességű jelentése. A Sargentini-jelentés hordereje mégis sokkal nagyobb, mint a Tavares-jelentésé. Ennek nyomán indult meg a „hetes cikkely” szerinti eljárás hazánkkal szemben, ami súlyos következményekkel járhat. Akár az állam cselekvőképessége is kiüresedhet az EU-ban, ha megállapítják, hogy a jogállami működés veszélyeztetve van. Azóta sem született ilyen határozat az Európai Tanácsban Magyarországgal szemben, azonban az EP vonatkozó határozatai időről időre arra utalnak, hogy ezt a politikusok kész tényként kezelik.
Olyannyira, hogy a jogállamiság kérdése fokozatosan a Magyarországgal kapcsolatos vádakkal forrott össze. Ezzel párhuzamosan persze parázs vita zajlott arról, hogy hogyan is lehet jogi következményeket fűzni egy olyan szerteágazó fogalomhoz, mint a jogállamiság. Arról ugyanis alapvetően konszenzus uralkodik, hogy a koncepció milyen részegységekből áll. A részegységek súlyozása viszont a vizsgált ország jogi kultúrájának megfelelően eltérhet. Ez azt jelenti, hogy máshogy érvényesül a jogállamiság Magyarországon, Olaszországban és Németországban.
Időközben egyre sürgetőbb igény mutatkozott arra, hogy a jogállamiság érvényesülésének kikényszeríthetősége ha nem is megfoghatóvá, de megfoghatóbbá váljon. Így született a tagállamok között kompromisszum 2020 decemberében. Eszerint a jogállamisággal kapcsolatos igények kikényszeríthetők uniós szinten, amennyiben a jogállamisági aggályok a pénzügyeket veszélyeztetik.
Ha a jogállamiság az egyes tagállamokban eltérő hangsúlyokkal érvényesül, a jogállamisági mechanizmust különféle anomáliák miatt csaknem bármelyik országgal szemben meg lehetne indítani. Például akár Olaszországgal szemben, ahol az Európai Bizottság igazságügyi eredménytáblája szerint a kontinens egyik legkevésbé hatékony igazságszolgáltatása működik, s ahol a hírek szerint a bűnszervezetek kifejezetten a koronavírus-helyreállítási alap pénzeire pályáznak. Nem így történt, az olasz helyreállítási terv rendben volt. Ezzel szemben az Európai Bizottság kivárta a 2022-es magyar országgyűlési választást, hogy az – ismét elsöprő választói támogatottság eredményeként – újonnan felálló Orbán-kormánnyal szemben indíthassa meg az eljárást.
Egészen mostanáig senki, még a jogelmélet képviselői sem tudhatták pontosan, hogy a jogállamiság elvont fogalmához hogyan társulhatnak kézzelfogható pénzügyi szankciók. Mivel a „forradalmi” jelentőségű kondicionalitási rendeletet hazánkkal szemben alkalmazzák első ízben, belátható, hogy Magyarország és az Európai Bizottság járatlan ösvényen találta magát.
Ami a forrásokat érinti, a tárgyalások jelenleg három különálló, de politikailag szorosan összefüggő témakörben zajlanak. Egyrészt a felek tárgyalnak a partnerségi megállapodásról, azon belül pedig az operatív programokról. Másrészt zajlanak a helyreállítási tervről szóló egyeztetések. Harmadrészt a jogállamisági (kondicionalitási) mechanizmus is a felek asztalán hever.
A tárgyalások tétje hatalmas. Ha idén nem hagyják jóvá a helyreállítási tervet, Magyarország a rendelkezésére álló források 70 százalékát elveszíti. Jelenleg Magyarország kerete nagyjából 5,8 milliárd euró összegű vissza nem térítendő támogatás. Megjegyzendő, hogy ez már egy egyébként is csökkentett mérték. A nagyjából 19 százalékos csökkenést azonban nem a jogállamisággal kapcsolatos anomáliák okozzák, hanem az, hogy a hazai gazdasági teljesítmény az uniós átlag felett növekedett.
Várakozások, elvárások
Daniel Freund, a Zöldek – Európai Szabad Szövetség képviselője a Mandinernek igyekezett tisztázni, hogy nem a magyarokat büntetné a kifizetések befagyasztásával. Célja, hogy a pénzek zavartalanul megérkezzenek egy demokratikus Magyarországra. Úgy véli, hogy a jogállamisági mechanizmus jó eszköz erre, azonban túl későn indították meg, és a javasolt szankciók nem egészében jelentenek megoldást. Szerinte az ideális cél nem a megállapodás Orbán Viktorral, hanem a demokrácia helyreállítása.Győri Enikő, a Fidesz képviselője helyesli, hogy a magyarországi jogállamisággal kapcsolatos diskurzusban az EP korlátozott jogosultságokkal bír. A párbeszéd ideális esetben szakmai alapon, a kormány és a bizottság között zajlik. Ehhez a jelek szerint utóbbi tartja magát: az informális egyeztetések során az EP politikusai sorozatos kérdésekkel bombázzák a testület tagjait, akik nem hajlandók felülni a provokációnak. Válaszaik alapján a tárgyalások konstruktívak, és már közel van a megállapodás. Kérdés, hogy az EB meri-e a politika szintjén is jóváhagyni a szakmai szintű megállapodást. Ezzel kivívná az EP baloldali többségének a haragját.
Nyitóképen: Edvard Munch: Az úttörő (1912) Fotó: Wikipédia