A káoszból a harmóniába

2022. május 4. 21:09

Kéri Gáspár írása a Mandiner hetilapban.

Fotó: Olescher Tamás / Műcsarnok

Nemcsak szakmailag, emberileg is nagy veszteség érte a hazai művészeti életet Olescher Tamás (1954–2021) festőművész, díszlettervező és performer tavalyi halálával. A művész az utóbbi bő huszonöt évben a budapesti Vízivárosi Galériát is vezette. Nem sok olyan művészetszervezőt és galériást ismerhettünk meg az elmúlt emberöltő alatt, aki a nála kiállító művészek munkáinak bemutatásán túl értékes emberi kapcsolatok építésében is jeleskedett. Nyitottsága és szuggesztivitása nemcsak a művészetszervezés terén, de saját műveiben is egyértelműen megnyilvánul. Erről most magunk is meggyőződhetünk Az igazságnak és a szeretetnek címmel a Műcsarnok#Boxban nyílt emlékkiállításon (kurátor: Rockenbauer Zoltán). Olescher pályája a hetvenes években, az aczéli három T rendszerében indult, ahol hamar megtalálta a helyét a tűrt és a tiltott underground művészeti szcéna kellős közepén. Tevékenysége egyenes következménye volt, hogy Nyugat­-Németországba kényszerült távozni, ahol immár szabadon folytatta mindazt, ami miatt Magyar­országon elfogyott körülötte a levegő. A rendszerváltozás hajnalán hazatért, és megalapította a Multi Média Színházat, mely tradicionális és kortárs eszközök és stílusok ötvözésével, valamint különféle művészeti ágak fúziójával teremtett új és izgalmas műfajt a hazai művészeti életben. Olescher Tamás festészetére sajátos szimbólumrendszer és motívumvilág jellemző, melyben a világvallások jelképeitől – benne a határozottan jelen lévő keresztény ikonográfiával – a folklórig számos vizuális kódot fejthetünk meg. Műveiben a kör, az ellipszis, a mandala, a gyertya, a hal és a különféle virág­motívumok a káoszból a harmóniába vezető utat mutatják meg nekünk.

(Olescher Tamás: Az igazságnak és a szeretetnek. A kiállítás május 29-éig tekinthető meg a Műcsarnok#Boxban)

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés