A holokauszt borzalma lyukat ütött a magyar világon, hiányt okozott a magyar összetartozásban”
A holokauszt borzalma lyukat ütött a magyar világon, hiányt okozott a magyar kultúrában, a tudományban, a magyar gazdaságban, a magyar összetartozásban. Hiány ez azóta is. Veszteség. Milyen borzongató együtt hallani ezeket a neveket: Nemes Nagy Ágnes, Áprily Lajos, Ravasz Boriska és Szenes Hanna – egyszerre tanítottak, tanultak abban az iskolában. De nem maradhattak együtt azon a Magyarországon. És ez arra figyelmeztet bennünket, hogy van, amikor egyszer csak fölrobban valami, a gyűlölet katlanjából kiömlik a mérgező anyag, szétterjed, és az a világ, amely korábban együtt volt, nem tud többé együtt lenni. Hány verset vitt magával a tömegsírba Radnóti Miklós? Hány magyar sportsikertől estünk el, mert Petschauer Attila nem élhette végig azt az életet, amit a jó Teremtő neki szánt? Lőwy Ferenc rabbi hány bölcs tanítást nem oszthatott meg másokkal? Hány Senki Alfonz született volna még, ha Rejtő Jenő tovább élhet? És Szerb Antal hiányzó írásai, akinél kevesen ismerték jobban a magyar és a világirodalom kincseit? És azok a több százezrek, élükön Szenes Hannával? Élükön áll, mert ő az áldozatok között is kivételes, a mártírok között is kiemelkedő. Hős. Kevés hős volt abban az időben, nagyon kevés. Áldozat az, akinek ártatlanul veszik el az életét. Mártír az, aki úgy hal meg, hogy nem adja föl a meggyőződését, ragaszkodik a hitéhez, az ügyhöz, amit képvisel. Hős pedig az, aki feláll és szembeszáll, ellenáll. Nem értékítélet ez, nem is lehetne az, pusztán különbségtétel, hiszen mindannyiunknak más a sorsa.
Szenes Hanna üres padjának, a hiánynak mára szóló tanítása az, hogy ne bagatellizáljuk a másik ember, a felebarát idegenné tételét, ellenséggé nyilvánítását. Mert bizony amikor Szenes Hanna diáklány naplójában olvasunk arról, hogyan szorították ki őt az osztályközösségből, akaratlanul is azokra a helyzetekre gondolunk, amikor a mai diákok csevegnek az interneten olyan körben, hogy éppen azt az egyet hagyják ki, akit ki akarnak beszélni, s áldozatot csinálni belőle.