Felújítás és akadálymentesítés helyett megszűnő villamosmegállók Budán

2021. szeptember 30. 9:00

Írta: Joó István
Villamosmegállók eltüntetésével kombinálná az akadálymentesítést a Főváros a Szilágyi Erzsébet fasor villamosvonalán, a helyiekkel nem egyeztetve. Karácsony Gergely főpolgármester április óta nem reagált a hozzá intézett panaszokra, de a momentumos Hajnal Miklós, a BKK felügyelőbizottságának elnöke is néma a kérdésben.

Akár jelképerejűnek is mondható: önhatalmúlag úgy döntött a baloldali vezetésű Főváros és cége, a BKK Zrt., hogy megszüntet két villamosmegállót az 56/56A-61 számú villamosok vonalán, a Szilágyi Erzsébet fasoron, ami a Hegyvidék és a II. kerület fő nyugat-keleti irányú közösségi közlekedési útvonala. A Nyúl utcai megálló a Városmajori Parkhoz segíti el az utasokat, és autósforgalmat gerjeszt a rekreációs zöldfelületnél, ha megszűnik. A másik, a Nagyajtai utcai, Budapest egyik leglátogatottabb református gyülekezetének temploma közelében van, ráadásul a felekezet legfőbb közoktatási intézményének is az ottani templom vallási központja.

A terv hallatára idén márciusban a Pasaréti Református Egyházközség lelkipásztora és a Baár-Madas Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon igazgatója levélben kérte az érintett egyéni országgyűlési képviselők; Gulyás Gergely és Varga Mihály miniszterek, valamint a kormányzati Budapest-politikát irányító Fürjes Balázs közbenjárását a fővárosi illetékeseknél.

Karácsonynak és Hajnalnak nem számít?

Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár továbbította a megkeresést Karácsony Gergely főpolgármesternek, azon az alapon, hogy villamosközlekedés fenntartása, a menetrend, a megállóhelyek kialakítása, megváltoztatása a Főváros feladata és hatásköre. Április 20-i levelében azt kérte tőle, intézkedjen a megállók megtartása és az akadálymentesítés érdekében. Figyelmébe ajánlotta azt a jogos lakossági elvárást:

a közösségi közlekedés fejlesztése oly módon valósuljon meg, hogy ne hozzák az érintett lakosokat a fejlesztések előtti állapotnál is hátrányosabb helyzetbe.

Karácsony Gergely ugyanúgy nem szólalt meg a kérdésben, mint a BKK Zrt., vagy éppen Hajnal Miklós, aki a Momentum színeiben kapta meg a BKK Felügyelőbizottságának elnöki székét. Hajnal előszeretettel hangoztatja, hogy ha kormányzati hatalomba jutnának, a döntéseket nem az emberek feje fölött hoznák meg. A politikus egyelőre nem reagált a mi megkeresésünkre sem.

Miután viszont az Index portál szeptember 10-én áttekintette a Szilágyi Erzsébet fasor régóta esedékes felújításának és akadálymentesítésének ügyét, ami előfeltétele, hogy ezen a vonalon – a támogatási szerződésnek megfelelően – üzembe állíthassák a még Tarlós István főpolgármester idején megrendelt, alacsonypadlós kivitelű CAF villamosokat, legalább Balogh Samu, Karácsony kabinetfőnöke megszólalt.

Igaz, Facebook-bejegyzése egy szót sem szólt a megállók egyeztetés nélküli elvételéről. Egyedül arra irányult a bejegyzés, hogy a kormányzatra hárítsa a felelősséget a II-XII. kerületi közlekedésfejlesztési projekt több éves késlekedése kapcsán: „A CAF-ok közlekedéséhez szükséges fejlesztésekre a fővárosi önkormányzatnak jelenleg nincs pénze. Azért nincs, mert a kormány az elmúlt időszakban közel 100 milliárdot vett el a fővárosi önkormányzattól, és akkor még nem is beszéltünk a járvány okozta kiesésekről.”

Muzeális frankfurti járgányokra volna pénz

Az Index egyébként megjegyezte, hogy a szóban forgó fejlesztés finanszírozását a Főváros korábbi vezetése saját forrásból képzelte el. A Mandiner pedig hozzáteheti: miközben a Főváros forráshiányra panaszkodik, aközben csaknem 8 milliárd forintot akar 25-30 éves, klímátlan frankfurti villamosok megvételére fordítani; ez nagyságrendileg annyi, mint az 56-os vonalának felújítása és akadálymentesítése. Ráadásul a Közbeszerzési Hatóság is vizsgálatot indított, továbbá megjegyzendő:

a BKK az akadálymentesített CAF-villamosok üzembe helyezését az 50-es, illetve az 56/56A-61-es vonalakon is idén őszre ígérte

egy tavaly novemberi, javában a pandémia idején született, szintén a közösségi oldalon megjelent közleményében.

Annyi bizonyos, régóta esedékes a pálya, az áramellátás, illetve a peronok felújítása, melyhez az akadálymentesítés is feladatként járul, miután az akadálymentes villamosok beszerzésének uniós támogatási szerződése előírja, hogy a szóban forgó, alacsonypadlós kivitelű CAF villamosok egy kontingense a Szilágyi Erzsébet fasoron közlekedjen.

De térjünk vissza a két budai megálló elvételéhez! A Fővárosi Önkormányzat és a BKK Zrt. tehát úgy akarja ezt megtenni, hogy az 56-os villamos vonalának felújításából egyszerűen kihagyja őket. A hivatalos indok nem a rosszul hangzó spórolási szándék, hanem hogy a villamosok így nagyobb sebességgel haladhatnak majd. Igaz, állításuk szerint mindössze két-három percről van szó az egész menetidőt tekintve. Arra is hivatkoznak, hogy a Nyúl utcai, illetve Nagyajtai utcai megállók minimális forgalommal rendelkeznek csak, és alternatívaként állítólagosan kellő számú párhuzamos buszjárat is elérhető a környéken – amit egyébként a villamost rendszeresen igénybe vevő utasok cáfolnak.

Ha bevonták volna a helyi közösségeket a tervezett lépések eldöntésébe, az érintett tömegközlekedők nekik is elmondták volna, ilyen áron semmi szükség gyorsítani, a felújítás nyomán úgyis száguldhat a villamos újra, mint régen, hiszen

most a pálya katasztrofális állapota miatt kell súlyos sebességkorlátozásokat betartania a villamosvezetőknek.

Idős, illetve kisgyermekes, kerekesszékes hívők negligálása

Nézzük kicsit részletesebben! A Városmajori parkot mint rekreációs városfelületet elsőként a Nyúl utcai megálló igénybevételével lehet megközelítenie a közösségi közlekedőknek. Ennek híján a parkba irányuló gépkocsiforgalom növekszik meg, ami különösen egy magát zöldnek nevező főpolgármester – Karácsony Gergely – idején visszás.

Még meghökkentőbb a Nagyajtai utcai megálló elvétele az utazóközönség elől. Nem tudni, hogyan, mikor mérték, minek a figyelembe vételével az utasforgalmat, de a megálló közvetlen közelében az ország egyik legnagyobb és legaktívabb református gyülekezete található, nevezetesen a Torockó téri Református Egyházközség. Ráadásul ennek templomában és gyülekezeti házában zajlanak a második legnépesebb felekezet közoktatási oktatási fellegvárának, a Lorántffy Zsuzsanna utcai Baár-Madas Református Gimnázium, Általános Iskola és Diákotthon hitalkalmai.

 A Torockó téri gyülekezet lelkipásztora, Horváth Géza, valamint az egyházi gimnázium igazgatója, Tombor László  írásban is kifejezték óhajukat: ne legyenek kárvallottjai a környéken élők és a gyülekezet eseményeire rendszeresen eljárók a felújításnak. Rámutattak: az időseknek, babakocsis kisgyermekesnek, mozgáskorlátozottaknak nagyon megnehezülne így ellehetetlenülne a templom megközelítése, holott örömmel várták, hogy megjelennek ígéret szerint az akadálymentes villamosok és hogy a peronokat azokhoz igazítják. Említette azt is a gyülekezet- és az iskolaigazgató: elszemélytelenedő világunkban felbecsülhetetlen érték egy templom, illetve gyülekezeti központ.

„Ne a száraz számok, utascsereadatok, a megállóhely kihagyásával nyerhető másodpercek döntsenek”

– kérik az érintettek.

Egy középkorú pasaréti férfi, gyülekezeti tag a Mandinernek elmondta: azért furcsa számára a megállók megszüntetésének az indoklása, mert a villamos csak akkor áll meg a megállóban, ha a leszállásjelző ennek igényt jelzi, vagy ha állnak a megállóban. Ugyanakkor a Pasaréti Református Gyülekezetnek mindennap vannak különféle rétegalkalmai, vasárnap két istentisztelet is van, hétfőn a Baár-Madas gimnazistái a Torockói téri templomban indítják a hetet. Vagyis ha nem is egyenletesen, de nagyon sokan szállnak le- és föl a Nagyajtai utcai megállóban. Annál is inkább, mivel a megfelelő autóbuszjáratok közül már csak a ritka 91-es áll meg ugyanitt.

Fürjes Balázs és Őrsi Gergely is a leépítés ellen

Szeptember 18-án Fürjes Balázs államtitkár a Facebookon is foglalkozott a problémával. „A főváros megszüntetné az 56-os villamos két megállóját, a Nyúl utcait és a Nagyajtai utcait. Ez többezer budainak – időseknek, gyerekes családoknak, diákoknak, munkába járóknak – nehezítené meg a mindennapjait. Pedig a villamosközlekedést nem leépíteni, hanem fejleszteni kell – így választják majd még többen a közösségi közlekedést, így lesz élhetőbb a város!” – írta. Egyúttal arra kérte Őrsi Gergely MSZP-s II. kerületi polgármestert, álljanak ki együtt a budaiakért és akadályozzák meg a megállók megszüntetését. Érjék el közösen, hogy a főváros újítsa fel és tegye akadálymentessé a megállókat, mégpedig az egész vonal felújításával, akadálymentesítésével.

Őrsi Gergely a Mandiner érdeklődésére megerősítette: kiáll a villamosvonal fejlesztése és a megállók megmaradása érdekében, s örömére szolgálna, ha a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), a BKK Zrt., a Főváros és a II. kerület részvételével történne egy egyeztetés, ami aztán eredményre vezetne. Úgy látja, hogy ez meg fog valósulni, biztos minden fél nyitottságában.

Azóta Fürjes Balázs a budapesti 3. számú országgyűlési egyéni választókerület képviselőjelöltként Pokorni Zoltán XII. kerületi polgámesterrel közösen, Budai Vállalások címmel egy 7+1 pontos javaslatcsomagot fogalmazott meg, melynek egyikében ott szerepel a szóban forgó villamosvonal állami vagy uniós támogatásból való felújítása és akadálymentesítése, illetve a megállók megvédése.
 

Összesen 27 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Van egy rossz hírem: Tarlós 2018-ban kötött megállapodást a mozgássérültekkel, őket is bevonva a tervezésbe. A 20 megállóból 18- nak elkészültek a tervei még Tarlós idején. A megvalósítás határideje 2023.
Gelgő ebben is kész terveket vehetett át, mint oly sok mindenben.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés