Adják vissza a döntést az óvodáknak!

2021. február 16. 13:38

Szél Bernadett
MTI-OS
Megbukott az iskolaérettség megállapításának új rendszere.

„Az ombudsman friss jelentése is bizonyítja: megbukott az iskolaérettség megállapításának új rendszere, amit 2019-ben kapkodva, szakmai előkészítés és az érintettekkel való egyeztetés nélkül vezetett be a kormány. Az iskolakezdés halasztásának új rendszere a selejt-törvényhozás újabb példája, aminek az éretlenül az iskolapadba kerülő gyermekek isszák meg a levét. A törvény utólagos javítgatása helyett annak átfogó felülvizsgálatára van szükség, és egy olyan rendszerre, ami valóban a gyermekek érdekeit szolgálja és az óvodapedagógusok bevonására épít.

Tegnapi jelentésében az ombudsman is megerősítette, hogy a beiskolázás új rendszere ezer sebből vérzik, és több ponton sérti a szülők és gyermekek jogait. Az új szabályokat egyeztetés nélkül, kapkodva és a szükséges feltételek megteremtése nélkül vezették be, aminek következtében a magukra hagyott szülők nagy része nem tudott élni az iskolahalasztás kérelmezésének lehetőségével, holott az indokolt lett volna. Amiről a kormány egy éve még azt mondta, csak a »baloldal hisztériakeltése«, most az ombudsman jelentésében is olvasható: egy év alatt egyharmadára csökkent a felmentési kérelmek száma.

Kisebb korrekciók helyett a rendszer teljes újragondolására van szükség: a szakmai civil szervezetekkel és az érintettekkel közösen kidolgozott szabályokra, a gyermekek érdekeit szem előtt tartó óvoda-iskola átmenetre. A gyakorlat ugyanis bebizonyította, hogy a központosított, bürokratikus rendszer nem a gyermekek érdekeit szolgálja, miközben felesleges terhet rak a pedagógiai szakszolgálatokra. Egy új, értelmes szabályozásra van szükség, ami a szülő és a gyermeket legjobban ismerő óvoda együttműködésén alapul.”

Összesen 29 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Azt megnézted, hogy miért van ennyi iskolaérettlen gyerek?
Azért olyan sok tapasztalat nem lehet, hiszen 2020-ban csak fél évet jártak iskolába az akkori elsősök. Az első fél évet.

10 gyerekem van, ebből négynek már 5 diplomája van, egy harmadéves , van 3 gimnazistám és két általános iskolásom. Szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy letettem valamit az asztalra ami a nevelést illeti.
Hagyd békén a kisfiadat! Ne gondold, hogy amit most tud, az akkora nagy szám. Nekem ilyen idősen a prímszámokat is felsorolta 100-ig a kisfiam, és nemcsak mechanikusan tudta, hanem értette azt is, hogy miért. ment a szorzótábla is... De nálunk a diszkrét matek beszédtéma a vasárnapi ebédnél. Így ez nem egy akkora kvalitás. Bizony, hogy a fiúkat nem kell trenírozni és bizony, ha a Pedagógiai szakszolgálat nem tartja alkalmasnak a gyerekedet, akkor nem alkalmas az iskolára. És igen, meg kell védenie tőletek a gyereket. A fiúk alapesetben nem tudnak annyit, mint a lányok, de 20 éves koruk után képesek alkotni, ha csak nem el nem rontják őket a szüleik.

Szél Bernadett - ahogy az Index is - már megint túlzásba esik. Bizonyos értelemben az alapvető jogok biztosa is.
Itt olvasható az alapvető jogok biztosának közleménye
https://tinyurl.hu/NMSj/

A közlemény alján lévő AJB-694/2021. írásra rákantitva a jelentés is elolvasható, amely szerintem nem igazolja azokat az állításokat, amelyek megfogalmazásra kerülnek.

,,Adják vissza a döntést az óvodáknak!,,

Korábban sem az óvodák döntöttek, hanem egy szakbizottság.

Primszámokat magoltattam? Talán neked kellene visszamenni az általános iskola második osztályába, hogy az értő olvasást elsajátítsd. A nagycsoportos kisfiam nemcsak ismerte a primszámokat, hanem értette is őket. Csak annyi történt, hogy a testvérei mérnöknek tanultak ő meg kérdezett tőlük. Nem buta gyerek, megértette. De azért nem kell tőle hanyatt esni.
Látszik rajtad, hogy el vagy ájulva tőle, hogy eltanulja a 3. osztályos lányod tananyagát. Erre volt válasz, hogy a nagyobbaktól felszed ezt azt a kisebb. Akár komolyabb matekot is. A szakemberek pedig pontosan látják, hogy a fiad szociálisan nem érett az iskolára. A 10- ből egyébként 6-an voltak évvesztesek. Bár én nem nevezném év vesztésnek. A fiúknak pedig az iskolarendszerünk nem kedvez, az egyetlen nem évvesztes fiam nem alsótagozatban, hanem 6. osztályosan szenvedett látványos hátrányt az éretlenségéből a többiekhez képest. Mondjuk belőle is mérnök lett...
Ami engem illet, 25 évig figyeltem a gyerekeimet. Úgy, hogy mellettük voltam és jobbára csak figyeltem. Amikre megtanítottam őket, azt nem tanítják az iskolában. Nem utolsósorban egyiktől sem voltam soha elájulva, pedig vannak ám köztük olyanok is, akiktől, ha tényszerűen néznéd, még el is ájulhatnál. Mondjuk, hogy amikor Sebő Ferenc egy órán át áradozik róluk a növendékeinek a Zeneakadémián...De engem ezzel sem lehet megtéveszteni, mert én ismerem őket és a helyén tudom kezelni a történetet. Nem tudom , hogy mennyivel jobb vagy rosszabb szülő vagyok nálad, nem is érdekel, de azt pontosan tudom, hogy ha a Pedagógiai szakszolgálat nem találta a fiadat iskolaérettnek, akkor nem az. Te pedig egy elfogult szülő vagy, aki olyanokkal akar vitába szállni, akiknek erre képesítése és tapasztalata van. Életvezetési tanácsot pedig nem adtam. Ha úgy véled, akkor még fogalmi zavaraid is vannak.

25 év alatt sok mindent láttam. Láttam korábban kezdő és osztályt ugró gyerekeket is. Volt egy szar gyerekkoruk, és a végén az élet visszavette azt, ami az övé...

Ez persze nem igaz. Néhány hónap is változást hozhat.

Nem véletlenül ültetnek le négy gyereket és adnak nekik feladatot. Értsd szimulálják az iskolát. Nekik a gyerek viselkedése megmutatja, hogy iskolaérett-e vagy sem. Egészen más, mint az egy tanító és egy gyerek felállás.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés