A politikánál is nagyobb rém fenyegeti a magyar színjátszást

2020. szeptember 25. 16:51

Nényei Pál
Válasz Online
A bemerevedett és belterjes sznobéria.

„A színházi szakma forrong. Vidnyánszky Attila einstandolja az SZFE-t (is). Az oktatók felmondanak, de az utcán tanítanak, a hallgatók elbarikádozzák magukat, élőlánc, őrködés. Nemzetközi sztárok írják tenyerükbe, hogy FREE SZFE, lefényképezik, és a képet közzéteszik Instagramjukon. Az események dinamikáját és témáit elnézve úgy tűnik, mintha az SZFE-ügy tisztán ideológiai jellegű feszültség következménye lenne, miszerint jönnek a népnemzeti, konyabajszos, rittyentős, fenyőillatú darabokat és nemzettudatot erőltető, zsinórosmentés, keresztényerkölcsű hazafiak, hogy benyomuljanak a ballibsi fertőzésgócba és magyarrá tisztítsák.

Azonban Magyarországon megszokhattuk, hogy a túl egyértelműnek tűnő dolgok sosem annyira egyértelműek; főleg akkor illik gyanakodni, amikor föltűnik az „agresszív kormány kontra védekező szabadságharcosok”-narratíva. Természetesen nem gondolom, hogy ne lennének agresszív, nyomulós kormányok, és azt sem mondom, hogy az ország jelenlegi kormányzata pillogó nyuszikákból állna, akik sohasem nyomultak, sohasem voltak agresszívak. Azt sem gondolom, hogy ne lenne jogos és szívmelengető érzés szembeszállni egy agresszív, nyomulós hatalommal és egyetemfoglalással harcolni a szabad oktatásért. Csak megkockáztatom, hogy a művészet általában, így a színház is érzékenyebb és rafináltabb közeg annál, minthogy tisztán politikai jellegű válságba tudjon kerülni, és azt is mondom, hogy a magyar színházat sokkal nagyobb veszély fenyegeti, mint az ideológiai nyomulás.

Ami az SZFE körül történik ugyanis, véleményem szerint egy igen régóta mélyülő művészi és esztétikai válság egyik mellékes, de leglátványosabb tünete. A budapesti és magyarországi színházi rendszer legfőbb problémája ugyanis nem a kultúrharc, a mindent eltaposó fideszes gőzhenger vagy Vidnyánszky Attila… aki valóban nyomul, mi tagadás. És nyomul vele együtt valami furcsaság. De a Fidesz, Vidnyánszky… Fidesz, Vidnyánszky… ugyan! Ők senkik a magyar színházat lassan Vidnyánszkystul, Ascherestül, Mátégáborostul Új- és Vígszínházastul, Radnótistul, Örkényestül, Nemzetistül, azaz az egész kőszínházi struktúrát szőröstül-bőröstül befaló, igazi rémhez képest, akit úgy hívhatunk: bemerevedett és belterjes sznobéria. De ha valakit megsértettem volna az előző elnevezéssel, akkor finomabban fogalmazok, és a rém neve legyen: múzeumillatú szalonkorszerűség.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 77 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Na ugye. A Mandiner nem szereti a Válasz Online szerzőit szemlézni, mert rossz a lelkiismerete, pedig érdemes. Gyorsan végig is olvastam a szerző ott megjelent mindhárom írását és tetszik. Tetszik a stílusa és a tartalma is mindháromnak.

Színházi filmadaptációkra, ha kötéllel vontatnának, se mennék el. Az persze lehet, hogy a szerzőnek és nekem sincs igazam, mert ezek közönséget vonzanak és a színházaknak nézőszámot és bevétel kell felmutatniuk. Kicsit olyan lehet ez, mint a jazzklubnak a táncolós-nótázós korai stílus mai adaptációi. Arra megy be a 'nagyközönség', az hozza a bevételt, mert az hasonlít leginkább az errefelé népszerű angolszász könnyűzenéhez. A mélyebbre nyúló, virtuóz, művészi zenélésre csak egy vékony réteg kíváncsi, az csak szponzorral életképes vagy az egyébként ínyenc tulajdonos finanszírozza a haszonból.

Ahogy nem szeretem a klasszikusokat teljesen feje tetejére állító, agyonmodernizált adaptációit sem. A klasszikusok azért jók, mert az örök emberi tulajdonságokról szólnak és ha a rendezőnek valóban van célja és mondanivalója, akkor nem kell rajtuk sokat változtatni, hogy ez átérződjön. A teljes felforgatás, csak a mondanivaló hiányát leplezi vagy a szájbarágós aktuálpolitikai üzenet érdekében történik (hogy a hülye is megértse és menjen szavazni).

Válaszok:
marko11 | 2020. szeptember 26. 16:21

A kis fürge provokátor megint gyors volt. Jól keres.

"a rém neve: múzeumillatú szalonkorszerűség.”"
No és kik ennek a rémnek a menedzserei?
Csak nem az SZFE örök idők óta uralkodó királyai, Ascherestül, Mátégáborostul...
Bájos, amikor ezek az akarnok korcsok tanítják forradalmiságra a hallgatóikat.
Az még bájosabb, amikor ezek a "hallgatók" - és ne mentegesse őket senki, hogy még fiatalok! - a meleg sz.rig nyalják ezeknek a nyomorult kóklereknek a seggét... adogatják a kordonszalagokkal átkötött paksamétát, besz.rás, ahogy hisztérikusan dugják egymás kezébe...
Mintha, - nem mintha, EFFEKTÍVE AJORBÁNYKIAKARNÁKAPNI A KEZÜKBŐL...

Igen, nekem is van ilyen tapasztalatom. És a régi darabok fölújítása az - majdnem - szükségképpen negatív tendencia irányába megy, mert úgy, ahogy a szerző elképzelte, régen már játszották a darabot. Ha újat akarunk róla mondani, az rendszerint valami groteszk kicsavarás. Így lesz Beckett Szent Tamás huszas évekbeli katolikus életrajzi drámájából homoszexuális szerelmi háromszögtörténet a József Attila színházban.

Az érem másik oldala viszont, hogy az a színházfölfogás, amit a posztoló képvisel (a pillanat művészete), szintén hülyeség. A színház az kéremszépen inzézmény. Színészek, és háttéremberek havi fizut kapnak, amit ki kell termelni kezitcsókolom. Ha nincs állami támogatás, akkor anélkül, ha van, akkor azzal.

Ezt pedig gerincében örökzöld színdarabokkal lehet megoldani. Ahogy az történik.

ez elszomorító, de sajnos, valóság, bár én nem járok színházba, mert...
mert csak annyit várnék el, hogy amikor az előadás végén felállok a székemből, az nagyon nehezemre essen, ... maradnék még, mert megkönnyebbülten, elandalítva, csak annyira vágynék, ne kelljen kimenni az utcára...
Mivel ez nincs, így nem megyek.

A magyarországi színjátszás ár régen elavult szocreál elvek alapján működik. Kivéve a szinkront, ahol saját utat kell járni.

Általánosságban az egész. Mitől lenne itt más, mint ott?

Az se rossz, de még jobb, ha a színház nem bőszít fel.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés