Lehet-e csendet kérni a piactéren?

2020. augusztus 13.
A közösségi média térhódítása és az ahhoz társuló moderátori önkény együttesen indokolják a tisztán kapitalista szemléletű működés felülvizsgálatát. A politikai kommunikáció és a véleménycsere elsődleges fórumait működtetők társadalmi felelőssége mára megkérdőjelezhetetlenné vált.

Augusztus elején a két legnagyobb közösségimédia­-platform, a Facebook és a Twitter össztűz alá vette az egyre inkább kampányüzemmódba kapcsoló amerikai elnököt; az intézkedések eredményeképpen előbbi Donald Trump egyik posztját törölte teljes terjedelmében. Bejegyzésében az elnök azt állította, hogy a gyerekek „majdnem teljesen immunisak” a koronavírusra. A videóposzt Trump twitteres kampány­oldalán (Team Trump) is megjelent, s a moderátorok a videó törlésére szólították fel a fiók kezelőjét, azzal, hogy amíg nem törli a posztot, nem közölhet új tartalmat.

„Az agoraként funkcionáló felületeket tisztán profitorientált cégek működtetik”

Mindkét platform arra hivatkozott, hogy a koronavírussal kapcsolatban zéró toleranciát hirdettek a dezinformáció ellen, és Trump állítása ebbe a tilalomba ütközött. Hogy mi a teljes tudományos valóság a gyermekek koronavírussal szembeni immunitásával kapcsolatban, egyelőre nem bizonyos. Az viszont nehezen tagadható, hogy a gyermekek nagy általánosságban ritkábban kapják el a kórokozót, s akkor is enyhébb tünetekkel vészelik át az akut szakaszt, mint a veszélyeztetett korcsoport. Erre mutat rá például a Texasi Egyetem Houstoni Egészségtudományi Központja által publikált, Lung physiology and immune function in children could be protecting them from severe COVID-19 (a gyermekek testében zajló bizonyos tüdő- és immunfunkciók megvédhetik a szervezetet a covid-19 heveny tüneteitől) című júliusi tanulmány is.

Trump is hasonlót állított, szándékosan úgy fogalmazva, hogy közlendőjét a választói bázisa is megértse. Ahogy Andy Stone-nak, a Facebook szóvivőjének a tájékoztatásából kiderül, a platform értékelése szerint a videó hamis információkat közölt egy embercsoportról, azt állítva, hogy a tagjai immunisak a koronavírusra. Nem nehéz belátni, hogy a Facebook moderátorai figyelmen kívül hagyták a Trump szájából elhangzó „majdnem” szót.

Fotó: AFP / Mandiner-archív

Hogy van-e helye a moderátori önkénynek a tényszerűség és a dezinformáció határterületén mozgó kijelentések kapcsán, az napjaink egyik legfontosabb közvitáinak tárgya. Mivel a statisztikák szerint a Facebook felhasználóinak száma 2020 első negyedévére elérte a 2,6 milliárdot – a Twitter pedig a friss számok szerint 330 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet –, a két platform társadalmi felelőssége megkérdőjelezhetetlen.

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés