A mai színházi életünk pápája Vidnyánszky Attila

2020. augusztus 8. 20:58

Jordán Tamás
Facebook
Őt ugyan nem a magyar színházi élet nagyjai választották meg, hanem ő maga nevezte ki saját magát és ezt szentesítette a hatalom.

„A közeljövőben, színészként hatalmas feladat vár rám. A Rózsavölgyiben a Két pápa című darabban én alakíthatom XVI. Benedek pápa szerepét, aki, mint tudjuk, lemondott a pápaságról és átadta azt az argentin érseknek Bergogliónak.

A mai színházi helyzet asszociáltat engem a darabra. A mai színházi életünk pápája Vidnyánszky Attila. Őt ugyan nem a magyar színházi élet nagyjai választották meg, hanem ő maga nevezte ki saját magát és ezt szentesítette a hatalom. És nem csak azzal lett a magyar színházi élet pápája, hogy az alapítvánnyá alakított SZFE kuratóriumának elnöke lett, hanem hosszú évek óta már ő a magyar színházi élet megfellebezhetetlen vezetője. Most már a kimondottan a pápája. Jár neki a tévedhetetlenség vélelme. És mi, a színház papjai, plébánosai, bíborosai ezt tudomásul vesszük a hívőkkel, a közönséggel együtt. Egyetlen egy valaki lehetne, aki kétségbe vonhatná a pápa tévedhetetlenségét, és ez maga a pápa. Mostanában együtt élek XVI. Benedek pápával. Érteni vélem az összes problémáját. A világ és az Egyház is állandóan változik. Olyan megoldhatatlan, égető kérdésekkel kell megbirkózni, mint az Iszlám, a cölibátus, a pedofília, az abortusz és így tovább. Benedek pápa bizonytalan. Tudja, hogy mindenki hisz az ő tévedhetetlenségében, csak ő van tele kétellyel. Végül belátja, hogy ő már nem tudja az elkerülhetetlenül szükséges reformokat végrehajtani, így lemond a majdani Ferenc pápa javára.

Vidnyánszky, a mi pápánk, kételyek nélkül él. Pedig kell, hogy néha elbizonytalanodjon. Hiszen Vidnyánszky pápa egyben művész is és nem művész a művész, ha néha nem vonja kétségbe a saját alkalmasságát.

Hadd legyek most átmenetileg én a pápa lelkiismereti hangja, és kérem, hogy ő pedig viselje el az én jó szándékú okvetetlenségemet. Csak kérdezek. Hátha a kérdéseim gondolkodásra késztetik. Kezdjük ezt a belső beszélgetést.
Eminenciád elmondta, hogy mely okok teszik szükségessé az alapítvánnyá alakítást. Ezek egyike az, hogy a Színművészetin igen gyenge a képzés.

Csak kérdezem Szentségedtől, hogy mire alapozza ezt a kijelentést. Látott talán kellő számú vizsgaelőadást, hogy ezt a véleményt kialakítsa? Vagy látta valaha a végzett hallgatók munkáit, melyek esetleg igen gyatrán sikerültek?
Mert ha igen, fenntartás nélkül elfogadom elmarasztaló véleményét. De ha nem, akkor bátorkodom felhívni becses figyelmét arra a tényre, hogy én viszont számtalan rendkívül tehetséges frissen végzett fiatal pályakezdővel találkoztam, alkalmam volt velük együtt játszani és lebilincselt a tehetségük, a pályára való alkalmasságuk. Ha ez Önt nem ingatja meg hitében, inkább én vonulok vissza és elmarasztalom magam, hogy ennyi színházban töltött évtized után már nem vagyok képes megkülönböztetni a jót a rossztól.

Továbbá azt állítja Eminenciád, hogy a volt Egyetem liberális fészek. Nem szeretnék ezzel vitába szállni, hiszen az Ön elszánt hozzáállásának ez az egyik alap pillére. Mégis egy nagyon óvatos és bármikor lesöpörhető ellenérv következik.
Én magam is vezettem osztályt Lukáts Andorral közösen az Egyetemen. Akkor se tudtam, most a végzésük után sem tudom, hogy kinek mi volt, vagy most mi a világnézete. Nem volt fontos. Most sem az. Erre a beszélgetésre készülve faggattam jelenlegi növendékeket. Senki sem mondta, hogy őket bármilyen ideológiai befolyás érné.

A következő bekezdésben nagyon nehéz nekem elfogadni az Ön tévedhetetlenségét. Kérem, bármit mondok, ne inogjon meg az ebbe vetett hite.

Panaszolja, hogy a végzős diákok nem mennek vidékre, a preferált pesti színházak elszipkázzák őket. A helyzet az, hogy ezek a vidéki igazgatók nem látják, nem ismerik a végzős növendékeket, így nem is hívják őket. A színház igazgatók nem tekintik meg a nagy gonddal, alázattal létrehozott vizsgaelőadásokat. Ha nekem kellene reformokat bevezetnem, én az elsők között elrendelném, hogy minden magyarországi színház igazgatójának vagy főrendezőjének munkaköri kötelessége a végzősök vizsgaelőadásának megtekintése. Talán még arra is kötelezném őket, hogy egy-egy előadásukat hívják meg vendégjátékként a saját színházukba. Nagy élmény lenne a növendékeknek és a helyi közönségnek egyaránt.

Szentséged panaszolja, hogy jelenleg milyen rossz feltételek között működik a Színművészeti. Pusztul az épület, elavultak a technikai eszközök. Eminenciádnak igaza van. Az intézmény mindenkori vezetői szinte könyörögve kértek pénzt a mindenkori hatalomtól a fentiek orvoslására, de nem kaptak. Miután Szentségednek teljesen igaza van a diagnózisban, hogy szinte haldoklik az épület, remélhetjük Isten segítségével és az Ön pápai súlyával lesz esély a problémák orvoslására.

Szentséged ne haragudjon, ha beszélek a jövőről, mely az előjelek szerint akár komoly gondot is okozhat. A közvélemény kutatások szerint a fiatalok többsége ellenzéki gondolkodású. Ha ez így lesz a Színműre felvettek körében is, akkor tenni kell valamit az egységes ideológia kialakítása érdekében. Nyilván be kell iktatni, a művészet tanítási idejének rovására ilyen átnevelő órákat. Az én fiatal koromban volt olyan képzés, hogy tudományos szocializmus, volt olyan tantárgy, hogy világnézetünk alapjai. Félelemmel tölt el az a gondolat, hogy a művészeti képzés helyett ideológiai átnevelés lesz.

Végezetül kívánok Szentségednek eredményes gondolkodást. Búcsúzva Öntől, remélem, hogy az elmélyült gondolkodásnak köszönhetően időnként megszületik Önben egy parányi kétely, ami akár még párbeszédet is eredményezhet. Ez segítene helyes döntéseket hozni. Erről a kételyről senki sem fog tudni, csak Ön.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 269 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Jordán jobban tette volna, ha ezt az arrogáns-fölényeskedő bejegyzést nem teszi meg. A teológiai eszmefuttatása felszínes és hibás. Vidnyánszkyt a teljesítménye juttatta az élre. A fiatalok többsége nem ellenzéki gondolkodású, hanem képesek kiegyensúlyozott mérlegelésre, nem úgy mint a már vénecske Jordán.

Vidnyánszky olyannyira pápája a magyar színházi szakmának, hogy a színészegyetemen egyetlen Vidnyánszky-féle polgári tanár nem létezik.
Ennyit a Jordáni igazmondásról.

Dehogy élsz együtt XVI. Benedek pápával. Ha ez igaz lenne, akkor a könyvein keresztül próbálnád meg megismerni. Ha olvastad volna, akkor viszont nem írtad volna meg ezt az inkább téged minősítő levelet.
Csak érteni "véled", de nem érted a pápát.
Benedek pápa nem volt bizonytalan, hiszen ő a Tanító Hivatalnak, amit inkvizíciónak neveztek a feje.
Ami az abortuszt illeti sosem volt kérdés, hogy mit jelent egy hívő számára, mi az Egyház tanítása.

Ami a cölibátust illeti, ezt a kérdést Hodász András atyának tette fel a riporter. Itt a válasza: "Ugye? Ez egy nagyon fontos szempont, én sem."

"Mit gondolsz a cölibátus eltörlésével kapcsolatos vitákról? Valóban több hivatás születne akkor? Számomra érdekes, hogy emellett mindig csak a hívők kampányolnak, papot még nem igazán hallottam ezért harcolni."

"Mostanában együtt élek XVI. Benedek pápával. Érteni vélem az összes problémáját. A világ és az Egyház is állandóan változik. Olyan megoldhatatlan, égető kérdésekkel kell megbirkózni, mint az Iszlám, a cölibátus, a pedofília, az abortusz és így tovább. Benedek pápa bizonytalan."

Vidnyanszky ketelyek nelkul el, nem ugy, mint a most kesergok, akik Magyarorszagon vilaghiruek es tudjuk, tele vannak ketelyekkel, de valahogy nagyon jol alcazzak!

Jordán Tamás katolikus.

Félre van csúszva a szája, azért.

,,Bagoly mondja a verébnek, hogy nagyfejű. ,,

Jordán 16.Benedekként elő fogja adni színházban a jelen pápaság hivatalos forgatókönyvét miszerint Ratzingert a legkevésbbé sem lemondatták hanem Benedek vívódva vagy sem - majdhogynem individuális okokból mondott le.

Ez egy nem normális hang. Döbbenet, h. a Jordán feltehetőleg azt hiszi, h. erre van vevő.

Válaszok:
marko11 | 2020. augusztus 10. 10:08

"Jordán rabbi hallgatólagos jóváhagyásával.."

És rajtad mi látszik Ferenc pápa folyamatos gyalázáson kívül?

"az Alföldi darabokra nem lehet jegyet kapni..."

Ha nem lehetne jegyet kapni, akkor üres lenne a színház.

Ezt a szöveget azért mutatom, mert a Jordán család hívő gyakorló katolikus volt.
Amit a pápáról írt, az nyilvánvalóan egy marhaság, már nem gyakorolja a hitét, a tanultakból pedig sokat felejtett.
Valamikor délelőtt már megírtam a véleményemet róla.



Judit 25 éves volt, Tamás pedig 24, amikor 1967-ben összeházasodtak. – Jaj, az elég kemény dió volt nekem. A Jordán család rettentő vallásos volt. Nekem előbb hittanra kellett járnom, mert kiderült, hogy hiába voltam katolikus. (…)

https://www.blikk.hu/sztarvila..

Még annyit, hogy Jordánnak kár úgy beleélnie magát XVI. Benedek pápa szerepbe, mert a film egy marhaság. Hamisan ábrázolja Benedeket, és ezt az egész szituációt.
Meg nem nézném ezt a darabot, ahogyan a filmet sem, mert csak bosszankodnék rajta, a rengeteg hibán, valótlanságon.

Ne vegyem szó szerint amit mondasz? Nem forgattam én ki semmit.
Én pontosan tudom, nem az én hibám, hogyan fogalmazol.
Az a nagy helyzet, hogy egy faragatlan elvtárs vagy.
Nem tudnál úgy beszélgetni, hogy közben ne sértegesd a másikat?

Ami a lényeg, hogy hazudsz, mert aki akar, az tud jegyet venni Alföldire.

Jóval kezdesz öregem! Na idefigyelj!
Veled ellentétben, aki állítólag Svájcban élsz én Budapesten élek és színházba járó vagyok.
Ami azt jelenti, hogy havi két előadást nézek meg. Vagyis tudom, hogy milyen nehéz, bár nem lehetetlen jegyet venni. Az összes színházba, nem csak abban ahol Alföldi játszik, vagy rendez.
Úgy látom le vagy maradva.
Alföldi-féle Nemzetiben is láttam előadásokat
Bizony szünetben sokan lepattantak.
Alföldi színes volt a repertoár, mert sűrűn kellett levennie a darabokat. Először ment a nagyszínpadon, aztán a kisteremben, végül a lecsóba.
Amikor eljött nagy rinyálások közepette Alföldi, sokan bojkottáltál a Nemzetit, de megnyugtatlak utána is teltházzal ment.
Fogd már fel, hogy minden színház teltházzal megy.
Nekem már elküldték az egyik kedvencembe az októberi műsort, ami még nem publikus.

Nekem a kedvencem Pintér Béla és Társulata. Minden darabját megnézem. Az Örkényt is szeretem.
Nem hinném, hogy ilyesmiket játszanának majd, mind amiket vizionálsz.

Ne aggódj! Eddig sem lett semmi megfojtva a művészi szabadság és ezután sem lesz.
Mácsai színházában eddig is azt és úgy játszottak, ahogy akartak. Láttad, hogy az állam milyen kitüntetésekkel jutalmazta? Annak ellenére, amilyen rendezésben mutatta be a Hamletet.
Bagossy Lászlót az egyik jelenetért, amit beletett jól felpofoznám. De. Orbánt nem lehet megsérteni.
Egyébként nagyon jó előadás volt.

2014 Kossuth díj 2014
A Magyar Érdemrend tisztikeresztje 2013
2020-tól újabb ötéves igazgatói megbízatást kapott.

És Máté Gábornak mi baja lett a Bajnokból, vagy akár Pintér Bélának? Semmilyen.

10 éve kormányoz a Fidesz és nem szólt bele a színházak életébe, ahogyan Tarlós sem.
Aki viszont még a kinevezése előtt megtette, azt úgy hívják, hogy Karácsony Gergely!!!

Miért is nem normális hang? Mert nem Bayer mocskos stílusában ír? (Szegény Bayer! Irodalmárnak indult és mi lett belőle? Hogy néz a tükörbe?)

Válaszok:
Agnieszka | 2020. augusztus 10. 14:14

Szerintem az nem stílus bravúr, hanem blaszfémia.

Bayer egy rendkívül munkabíró, rendkívül jó íráskészségű, kifejezetten tehetséges alkotó. Szokatlan, h. ezen a szinten valaki ennyire határozottan kiáll az egyik politikai oldal mellett. Nem szorul rá az én védelmemre, de speciel én tisztelem. Egyébként nincsen rózsa tövis nélkül.

Válaszok:
marko11 | 2020. augusztus 10. 15:30
marko11 | 2020. augusztus 10. 17:53

Blaszfémia? Még, ha az is lenne (de nem az!), szakmailag tele van tényekkel, érvekkel.
Vidnyánszky meg színházi ember. Meg tudja különböztetni a blaszfémiát a játékosságtól, a stílus-bravúrtól.

Bayer szenilis vén hülyének (vagy vmi hasonló mocskosságnak) nevezte a pápát. Az rendben van? Jordán levele meg nem?!

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés