A légiforgalmi szolgálatok megmentéséről hallgatnak a híradások

2020. július 29. 11:01

Szepessy Kornél
Airportal.hu
A védőfelszerelések, tesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra. Interjú.

„Pár hónappal ezelőttig nehezen tudtuk volna elképzelni azt, hogy mindössze néhány nap alatt szinte teljesen »kiürül« a légtér. Egy légi forgalmi szolgáltató miként él meg egy ilyen szituációt?  

Az iparági szereplőket valóban megdöbbentette ez a helyzet, de a legfontosabb ilyenkor mégiscsak az, hogy egy légi navigációs szolgáltató gyorsan és jól tudjon reagálni. Ez alatt azt értem, hogy bármilyen körülmények között a lehető legmagasabb színvonalon kell biztosítanunk alaptevékenységünket, illetve ellátni a törvényben meghatározott állami feladatainkat, de ugyanilyen fontos, hogy védjük a munkavállalóink egészségét. Ennek érdekében pedig – több európai szolgáltatóhoz hasonlóan – a veszélyhelyzet idejére teljesen átalakítottuk a légiforgalmi irányítók és a műszaki üzemeltető szolgálatok munkarendjét: az előbbieknél három, utóbbiaknál pedig két nagycsoportos működést vezettünk be. A légiforgalmi irányítók egyik csoportja a szokásosnál sűrűbb rotációban látta el feladatait, a másik csoport hot standby-ként várta, hogy behívjuk őket, a harmadik csoport pedig cold standby-ként töltötte otthon 15 napos pihenőidejét. Mindez igazodott a vírus kéthetes lappangási idejéhez.

A pandémia idején rekord alacsony forgalmat tapasztalhattunk, így a laikusokban felmerülhet a kérdés, hogy mi indokolta az ilyen magas fokú készültséget? Egyáltalán kifizetődő egy ilyen rendkívüli modell bevezetése?

Már önmagában a repülésbiztonság maximális szavatolása miatt is kifizetődő. A veszélyhelyzetben felértékelődött a cargo-járatok jelentősége – ebben az időszakban szinte csak áruszállító gépek közlekedtek Európában –, és a HungaroControl irányítói az ő biztonságos repülésükért is felelnek. Kétségtelen, hogy az irányítók munkarendjének átszervezése költségekkel jár, de egyedül így tartható fenn az üzemfolytonosság. A veszélyhelyzet idején hangsúlyosabbá is vált a légi forgalmi irányítás szerepe: irányítóinknak is köszönhető, hogy az egészségügyi védőfelszerelések, a koronavírus-tesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra.

Tudjuk, hogy április közepe jelentette az abszolút mélypontot az európai, ezzel együtt a magyarországi légi közlekedésben is. Milyen változások látszanak azóta?

A koronavírus terjedésének megfékezése, illetve lassítása érdekében szinte mindenhol korlátozásokat vezettek be, így a légi forgalom rövid idő alatt, Európa-szerte több mint 90 százalékkal csökkent a korábbi év azonos időszakához képest. A HungaroControl által kezelt forgalomban is 90–95 százalék közötti csökkenést regisztráltunk. Ezek a lesújtó számok május végétől indultak javulásnak, ekkorra az Eurocontrol-tagállamok forgalma a mélyponthoz képest közel 10 százalékponttal növekedett.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 4 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A Kovácsics-família tényleg százmilliárdokat kaszált, hála a Pufinak, de nekünk ebből csak a kárunk van.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés