Indokolt lehet az iskolaőrség, de...

2020. június 22. 10:40
Országos Mediációs Egyesület
MTI-OS
Az iskolák rendelkezzenek külön forrásokkal a konfliktuskezeléssel foglalkozó továbbképzésekre, eljárásokra.

„Az Országos Mediációs Egyesület az alábbi közleményt teszi közzé az iskolai erőszakkal, iskolai konfliktusokkal kapcsolatban: A különböző szakmák, politikai szereplők számos formában igyekeznek megoldásokat találni a probléma kezelésére, de ezek a kezdeményezések egymástól izoláltak. Ennek egyik legutóbbi megjelenési formája az iskolaőrség felállításának terve. Elfogadva, hogy lehetnek olyan iskolák, ahol az iskolaőr felkészültségével, felhatalmazásával rendelkező személy jelenléte is indokolt lehet, meggyőződésünk, hogy valamennyi probléma nem kezelhető ezzel az eszközzel. Az eszközökben, a bevont szakmák szakemberek beavatkozásában mindenképpen szükség van a fokozatosságra a szakmai felelősségek azonosítására, együttműködésre, s ennek megfelelő eljárások, protokollok alkalmazására.

Bármilyen szigorúan szabályozott jogi tényállások mellett is mindig lesznek olyan cselekmények, melyek e tényállásokat nem merítik ki, mégis az érintetteknek fájdalmat, méltánytalanságot, érdeksérelmeket okoznak. Ezekben a konfliktusokban tanulhatják meg a diákok azokat a konfliktuskezelési, érdekérvényesítési módokat, amihez a mintát a felnőttek adják, az iskola pedagógusai, szakemberei, amikor egymással, a szülőkkel, a vezetőkkel, hasonló módon oldják meg vitáikat, s erre adnak mintát, módot a diákoknak. E vitamegoldásokban van nagy szerepe a vitarendező, konfliktuskezelő szakembereknek, közvetítőknek, mediátoroknak is.

Amikor olyan feszültségek, viták keletkeznek, amelyek még nem igényelnek hatósági (iskolaőri, rendőri, gyámhatósági) beavatkozást, a legeredményesebb módszer lehet a külső, független, pártatlan közvetítő bevonása, amelyre a jelenlegi szabályozások is módot adnak. Ez összhangban áll a hazai büntetőpolitika gyakorlatával is, ahol a személy, a vagyon elleni (és a közlekedési) bűncselekmények, szabálysértések körében is fennáll a közvetítői eljárás lehetősége.

Ezért az Országos Mediációs Egyesület kész valamennyi érintett szereplővel együttműködni az iskolai konfliktusok kezelésében, megelőzésében, így azokban az iskolai fegyelmi eljárásokban is, ahol a jogszabály megengedi a fegyelmi eljárást megelőző egyeztetést. Javasoljuk, hogy az iskolák rendelkezzenek külön forrásokkal a konfliktuskezeléssel foglalkozó továbbképzésekre, eljárásokra. Az iskolák az iskolaőrség mellett alakítsanak ki partnerségeket olyan mediátorokkal (közvetítőkkel), akik gyakorlottak az oktatásügyi közvetítésben.

A OME várja az érintettek megkeresését az iskolai konfliktusok és az iskolai erőszak megelőzésében, az érintettek számára elfogadható, a felnőtté válásban meghatározó mintaként szolgáló közvetítői eljárások alkalmazása érdekében.

Országos Mediációs Egyesület, kozvetito@mediacio.hu”

(MTI-OS)

Összesen 27 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Minden ilyen mediációs kísérlet előfeltétele, hogy legyenek olyan mindenkire érvényes keretek, elfogadott értékminimumok, amelyeket nem kérdőjelez meg senki. Szabályok, normák kellenek. Csupa olyasmi, amitől a liberális haladárok erősen ódzkodnak. És túl kell lépni azon a paradigmán, amely szerint egyes kizárólag áldozatok, míg mások csak elkövetők lehetnek.

Válaszok:
OberEnnsinnen | 2020. június 22. 15:00

"...meggyőződésünk, hogy valamennyi probléma nem kezelhető ezzel az eszközzel."

Nem is cél "valamennyi" problémát megoldani, csak azt, hogy a tanárokat megvédjék az agresszív kölyköktől.

Országos Mediációs Egyesület javaslata annyit ér, mint halottnak a csók.
A fiatalok csak azt követik, ami a felnőtt társadalomban - média, politika, kultúra - jelen van. Ez pedig nem több és nem kevesebb, mint az erőszak.

Tétel: rendezőelv nélkül nincs rend, sem elv, csak anarchia, züllés, bomlás.
1. A lakcímkártyákon, útlevelen, szemig kártyán legyen ott egy rubrika!
Nevelése: keresztény, zsidó, muszlim, vallástalan, roma, hiányzik.
Igazoltatásnál az igazoltatott mutasson rá, melyik vonatkozik őrá.
2. Valaki Puzsérra hivatkozott, kiváló: az a szülő, aki nem képes megfelelő esélyt adni fiatal gyermekének az élethez, kérelmére, kapjon az államtól havi ösztönzőpénzt, pl. gyermekenként 20 eFt-ot. A gyermek 19 éves koráig, HA AZ NEM SZÜL GYERMEKET. A fiatalkorú terhessége ezt azonnal megszakítja, a szülő elesik a 20 eFt-tól.
3. 19-21 éves kor között nulla Ft.
Ha a gyermek 21 éves kor felett szül, a fiatal szülei 3 évig megkapják a hó/20 eFt-ot.
Hogy ez mit jelentene? Megfontoltabb, átgondoltabb életvitelt, amely akár életvezetéssé is fejlődik. És ami a legfontosabb: a jövőben ezeknek a fiataloknak olyan gyermekei születhetnének, akik esélyesek az emberhez méltó életre. Nemcsak végigszenvedik azt.
De nemcsak a hátrányos helyzetűekkel vannak komoly bajok.
Az átlagszülőknek, iskoláknak fel kell tenniük a kérdést:
Kap-e a gyermek nevelést?
És a legtöbb esetben a válasz, sajnos: nem, nem kap.
Pár intelmet, közmondást, talán, de összefüggő, felépített életstratégiának nyomát nem látni a magyarországi magán-, iskolai, de még a vallási képzésben - és nem véletlenül mellőzöm a nevelés szót - sem.
Ezért kétségbeejtő a világban Magyarország mentális állapota is.
D a világ menjen a fenébe, ami rajtunk múlik, az rajtunk múlik, és ez egy nagy üresség.
Aki gondolja, küldje el fentieket az EMMI-nek, bár semmi értelme.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés