A trianoni centenáriumhoz kapcsolódóan két könyvet is az olvasók figyelmébe ajánlunk. A Trianon 100 antológia a modern magyar közgondolkozás áramlatairól, egymásnak élesen ellentmondó narratíváiról alkot képet, Száraz Miklós György Fájó Trianon című könyve pedig tárgyilagosan mutatja be a Trianonról ismert tényeket.
Arcél kisrovatunkban Bura Károlyt, a revizionista cigányprímást ismerhetik meg.
A tárcát Hegyi Zoltán jegyzi:
„Bizonyos szempontból majdnem minden Trianon. Hetedíziglen következményes tartós béke. Nem kezdenék most bele területbe és lakosságba, egyharmadba és kétharmadba, bányákba, folyókba, hegyekbe, tolvajozás versus elcseszett magyar arisztokratákba, de még lelkekben sem búvárkodnék, nem csapkodnám a kocsmaasztalt árvalányhajas parókában, és végképp nem huszonhárommilliórománoznék, mert engem is anya szült. Na jó, mégis egy kicsit, mert a huszonhárommilliórománozásra érkező, hol szelíden szomorú, hol bicskaközeli reakciókat is mi, egykori gyógyszercsempészek és faluvégi szalmakazlakban alvók szívtuk meg, amikor utána odamentünk. Lehetett magyarázkodni hajnalig, kereskedelmi mennyiségű széki pálinka mellett, hogy csak úgy sikoltoztak az enzimek, ahelyett hogy arról beszélgettünk volna, hogy vannak a gyerekek, lesz-e végre szilva, vagy már megint egy virrasztásra félretett elixírt kell fondorlatos módon megszerezni az ágy alól. Vagy bármi másról, csak erről ne. Hogy vannak, akik idáig jutottak. Közbevetném azért még a fotelrevizionisták kedvéért, hogy Szék nem a Székelyföldön található, ott ne keressék a térképen. Viszont hogy táncház van, azt neki köszönheti a világ. A szász emberrel sem foglalkoznék különösebben és naprakészen, aki most elnök éppen a szomszédban. Száz év magányosság, ez a mondat jut inkább eszembe, ideírom tehát.”
A lapot záró Utolsó figyelmeztetés rovatban az Ufi egykori szerzője, Névai Gábor idézi fel személyes emlékeit arról, hogyan tudatosult benne Trianon valódi jelentése:
„A hazánk tágabb, mint amit a térképen látunk. Mert ez maga az élet: fürödni egy hideg sör után a Szent Anna-tóban – tudom, hogy már tilos, de akkor is –, bóklászni a MagasTátra turistaösvényein, megnézni Csángóföldet, ámuldozni Nagyváradon, az elsüllyedt magyar polgári Atlantisz romjai között, találkozni a Vaskapu mentén az utolsó magyarokkal (sajnos), üldögélni csendben a kórógyi templomban, beülni a huszti alapiskola padjába, és megállni a Szamos partjánál. Eszmék, barátok, korszakok jönnek-mennek, fél vagy egy egész évszázad belátható távlatában aránylag kevés dolog stabil az életben. Hazából viszont csak egy van, és ez 2120-ban is igaz lesz, ahogyan igaz ma, és igaz volt 1920. június 4-én is. Most már tudom, hogy hol a Szamos. A kurta kocsmákat is megismertem. Mikor indulunk?”