Miért ne maradjon el az érettségi?

2020. április 26. 9:03

Molnár-Bánffy Kata
Képmás.hu
Miért nevelnénk megfutamodásra a 18 éveseinket?

„Az érettségi az érettségi. Erre készül minden iskolás 12 éven keresztül, ez a kifutása a közoktatásnak. Az utolsó pillanatban elvágni ezt a célszalagot, ahelyett, hogy hagynánk, hogy a versenyzők szakítsák át, nagy hiba lenne.

Rossz az üzenete egy évfolyamnyi fiatal felnőtt számára, akiknek szerencsére nem háborún, óvóhelyen, munkaszolgálatban, gettóban, börtönben, kitelepítésben, kommunizmusban kellett megtanulniuk azt, hogy vannak dolgok, amiket ki kell bírni, mert a kibírásuk erősebbé tesz minket, meg mert a rosszat leginkább a kibírásával, a túlélésével lehet legyőzni.

Miért nevelnénk megfutamodásra a 18 éveseinket? Miért nevelnénk őket a könnyebbik út választására, a nehézségek kikerülésére, a kivételezésre, az úgynevezett »kreatív megoldásokra«?

Milyen jól fog jönni nekik ez a tapasztalat, amikor megszületik a saját gyerekük, és nem lehet visszacserélni egy nem-hasfájósra, hanem végig kell vele csinálni a sírós éjszakákat. Amikor majd a választott hivatásuktól egy hülye főnök sem téríti el őket. Amikor erőfeszítéseket tudnak majd tenni barátságok vagy párkapcsolatok megjavításáért, újraépítéséért, ahelyett, hogy lemondanának róla, eldobnák és újat keresnének. Amikor majd karanténba kényszerítik őket három hónapra, és még csak igazi járvány se lesz, csak lehetne.

Használjátok ki a maradék napokat, heteket, tanuljatok sokat, és tegyetek sikeres érettségit ebben a furcsa 2020-as évben! Sokat fogtok majd mesélni erről a gyerekeiteknek és az unokáitoknak. Minden rendben lesz!”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 74 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Még 1945-ben is megtartották az érettségi vizsgákat.

Sok minden, és sok mindenki más se volt akkor.

Azt hittem, Kosztolányival lehetetlen mellélőni, de tévedtem.

Az augusztusig húzás-halogatás (ld. még "egyetemi halogató") a legrosszabb lehetséges döntés, ugyanis a jelenleg a távoktatással otthon tartott és fókuszált tanulók közül sokan a többiek számára elkezdődő vakáció kezdeteként értelmeznék az érettségire való bizonytalan várakozást, és eközben fertőződnének meg. Vagyis a halogatásból más, mint megajánlott jegy nem sülhet ki, ami viszont egyenesen katasztrofális, és az egyetemi felvételiken heteken belül totális káoszhoz vezetne. Ezért a megajánlást csak úgy tartanám a végiggondolásra alkalmasnak, ha a gimnáziumi rangsor alapján különféle kulcsokkal felszoroznák (akár 1 alatti szorzókkal is) a tanulók megajánlott jegyet, és/vagy egy bizonyos jegy felett az egyetemek is megajánlanák a helyeket ez elmúlt években legsikeresebben teljesítő iskolák tanulóinak. Ehhez mit szólnál?

Azt hiszed vicces vagy, pedig nem. Ha lesz érettségi, a többség meg fogja írni, bár elvileg nem kötelező, csak a meg nem írásból semmilyen előny nem származik. Fiamnak természetesen megfelel a megajánlott jegy maximális szorzója. Elképzelésem szerint 2-től kellene lefelé menni a legjobb száz középiskola között: 1-10. (2 szeres) 11-20. (1.9) .. 91-100. (1.1) 101-200 (1x-es) szorzó, ez alatt 0.9...stb mondjuk 0.5-ig. Így a dolog valamennyire igazságos lenne, ha mindenkinek nivellálatlanul a saját tanár ajánl jegyet, akkor az egész osztályzás értelmetlen és felesleges, akár egy random generátorral is adhatnának jegyeket, ráadásul épp a legfelkészültebbeknek kell plusz kockázatot vállalni, hogy arra a szintre kerüljenek, vagy némi előnyt szerezzenek a felpontozott hülyékkel szemben.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés