Patchwork

2020. január 9.
Klementisz Réka | Kéri Gáspár
Kortárs fotó kontra klasszikusok
| Kéri Gáspár | 


A Budapest FotóFesztivál a 2017-es indulásakor azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a régóta bejáratott bécsi és pozsonyi fotófesztiválok mellé a magyar főváros is felzárkózzon egy saját, nemzetközi szinten jegyzett projekttel. A szervezői szándékot erősítette az a tény, hogy számos magyar fotográfust találunk a fényképezés történetének emblematikus alakjai között. A debreceni Modemben látható Mélyáramok című anyag a BPF központi kiállításain eddig szereplő kortárs magyar fotográfusok hagyományos képalkotó műfajokra (portré, csendélet, tájkép) reflektáló műveiből válogat, és klasszikus magyar alkotók múltban készült, azonos műfajú, gyakorta teljesen heterogén stílusú felvételei is megjelennek a falakon. A kiállítás egyik legfontosabb kérdésfeltevése, hogy a mai magyar fotográfia számára mit jelentenek a klasszikus művészeti műfajok, s hogy ezeket a műfajokat milyen utakon lehet a kortárs eszközökkel, a legfrissebb technikai képalkotó eljárások segítségével megjeleníteni. A képeket nézegetve arra is választ kaphatunk, hogy az elődök műfaji és stílusbeli sokszínűsége miként képes hatni a mai kor alkotóira. A kiállítás kurátorai Szarka Klára fotótörténész és Somosi Rita művészettörténész.

(Mélyáramok – Kortárs magyar fotográfia kontra klasszikusok. Modem, március 20-áig)
Aurevoir. – lemezbemutató: viszlát, korlátok!
| RK |

Fütyül-e még valaki hajnalban, szívbe markoló kocsmazenétől megittasultan? Tombol-e 2020-ban bárki húsba vágóan megzenésített verssorokra úgy, hogy másnap még mindig azokat fújja, és úgy érzi, egyetlen koncert alatt dimenziót ugrott? Igen, igen és igen. A zsámbéki Aurevoir. zenekar léte, zenéje, kirobbanó sikere és egyre masszívabb bázisa a bizonyíték arra, hogy a táncház-mozgalom kezdete után közel öt évtizeddel is vannak olyanok, akik a fősodor ellentétes hatása mellett is a Kárpát-medencei népzenei hagyományra építő bulizenékben találnak magukra. A pesti éjszakában az utóbbi években polgárjogot nyert a népzene, az olyan több forrásból is merítő, populáris zenekarok, mint az Aurevoir. pedig simán megtöltik a nagyobb koncerthelyszíneket is. A zsámbéki srácok a gimis zenekarozgatás után, 2015 körül tudatosságot vittek az örömzenélésbe, és ösztönös érzékkel keverték ki a huszonegyedik századi magyar kocsmazene sikeres elegyét. Ami az alapanyagok minőségét illeti, szerencsére nem kannás bort borogattak össze kólával. Hivatalos önmeghatározásuk szerint etnobeat műfajban hasítanak – az etno- a táncházmozgalomra, a beat a beatmozgalomra utal –, a zenekar pedig már a nevében is búcsút mond a műfajok közötti korlátoknak. Már az első nagylemezük egyik dala, a Hopsza is bőven elég jó volt ahhoz, hogy helyet kapjon a legnagyobb világzenei rendezvény, a Womex hazai válogatás-lemezén, december végén pedig megjelent az új lemez, a Forduló, az Alig című dalhoz klip is készült, a friss anyagot pedig élőben is bemutatják az Akváriumban. Figyelem! Január 12-ére virradó hajnalban a Deák tér környékén folkosan fütyült verssorokat, kocsmazenét énekelgető, láthatóan dimenziót váltott – zömmel – huszonévesekre lehet számítani!

(Aurevoir.: Lemezbemutató. Akvárium Klub, január 11. 19.00)
Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés