Eötvös itt, ha nem is mondja ki nyíltan, de Magyarország – alkotmányos alapokon nyugvó vagy legalábbis az adott alkotmányos szerkezetből következő – intézményes „kettéosztottságáról” beszél. Az „idegen” hatalom blokkolja a „nemzeti” önkormányzatokat és viszont, lehetetlenné téve a modern nemzetállam működése szempontjából nélkülözhetetlen minimális egységet. Mert ha a két institúció egymás ellen működik, akkor – így szól Eötvös kérdése – „a magyar egyesülhet-e egész erejével bármily zászló körül?” S nem nehéz kitalálni nemleges válaszát. Holott a magyar politikai elitnek és a Habsburg-hatalomnak olyan megegyezésre lenne szüksége, amely mindkét felet kielégíti és lehetővé teszi a pozitív célokért való közös fellépést.
S ezzel már annál a kérdésünknél vagyunk, hogy – túl az intézményes reformokon milyen „puha” lépéseket javasol a Reform? Mint láttuk, Eötvös az alkotmány rossz konstrukciójából vezeti le a jelenlegi bajokat, ezért ahhoz, hogy a Monarchia más pályára állhasson, egy alapvető áttörésre van szükség: meg kell szüntetni a fő politikai aktorok közötti, történelemből megörökölt és megmerevedett alkotmányos szembenállást. Túlmenően azon, hogy Eötvös alapvető intézményes reformokat szorgalmazva a központosítás, a felelős kormány és a népképviselet szószólója, az említett „organizált szétdaraboltság” megszüntetésére magatartásbeli reformot javasol, amelyben fontos szerepet játszik a bizalom és a valamilyen közös célban való megegyezés. Azt írja, hogy a felelős kormány megteremtése épp a kormány iránt hagyományosan megnyilvánuló bizalmatlanság oldását mozdíthatja elő, hiszen egy nem felelős kormány és egy nem népképviseleti alapon összeülő törvényhozás nem egymást kiegészítő, hanem egymással vetélkedő ágensek. Ennek az állapotnak a fenntartásával azonban nem lehet túljutni az évszázadok óta megoldatlan alkotmányos viszályon. Ezért alkotmányosan gondoskodni kell arról, hogy – ellentétben a korábbiakkal – „a kormány s nemzet egymás jogkörébe ne vághassanak…saját jogkörükben szabadon működhessenek”.
Eötvös rámutat arra is, hogy egy hatékonyabb államműködéshez nem elég, ha „hazánknak a birodalomtól való elválasztásán senki nem dolgozik”, ugyanis ez a birodalmat „erőssé még nem teszi”. Tulajdonképpen ez még csak egyfajta „negatív hűség” (nevezhetjük puha bizalmatlanságnak is), ami helyett „szükséges, hogy mi magyarok birodalmi összeköttetésünk fenntartására minden áldozatra készek legyünk, hogy nem csak ellene nem, de mellette lelkesüljünk.”
Valamilyen formában a legitim kormányzás megteremtéséről esik szó, ha Eötvös ezt a kifejezést nem is használja. Érdekes módon – s ezt jó lesz megjegyeznünk – van egy mindent megelőző előfeltétel, s ez az egység; az egységből fakadhat a lelkesedés, s nem fordítva. Az egység valójában a nemzetet jelenti, a nemzet pedig úgy lehet sikeres, ha egységes. Ahogy írja: „Egység az, mi által nemzetek fennállnak, fejlődnek s naggyá válnak. S míg e hon minden polgárát ennek érzete nem hatja át…addig e hazának jövője biztosítva nincs”.
S bár a szerző nem bizakodó a tekintetben, hogy „ily egység Magyarország szétszakadozó részei között valaha létre jöhessen”, a téma felvetése és alapos tárgyalása azzal a tanulsággal bír, hogy a radikális átmenet talán első magyar teoretikusa számára a változtatás intézményes és mentális-magatartásbeli oldala szervesen összetartozik és együttesen kezelendő.