Tüntetést és sztrájkot ígért a Pedagógusok Szakszervezete

2019. szeptember 23. 11:02
Alapvetően nem a tüntetés az elsődleges cél, hanem az, hogy ötpontos követelésük teljesüljön záros határidőn belül – közölte Szabó Zsuzsa.

Ha a kormány a magyar közoktatás napjáig – november 22-ig – nem teljesíti a követeléseket, akkor a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) őszre tüntetést, ha „ez sem elég”, 2020 januárjára országos sztrájkot szervez – mondta a PSZ elnöke hétfőn, budapesti sajtótájékoztatón.

Szabó Zsuzsa közölte, a bejelentett akciókról a szakszervezet előző napi kongresszusán döntöttek. Kiemelte: ragaszkodnak ahhoz, hogy a tárgyalások minél előbb elinduljanak, de alapvetően nem a tüntetés, a sztrájk az elsődleges cél, hanem az, hogy ötpontos követelésük teljesüljön záros határidőn belül. Ezek között szerepel a pedagógusok, az oktatásban dolgozók bérének rendezése, a munkaterhelés csökkentése mellett a szabad tankönyvválasztás visszaállítása, a szakképzés közoktatásból való kiszakítása elleni tiltakozás.

Elég volt, elfogyott a türelmünk, az elégedetlenség és az elkeseredettség óriási” – fogalmazott Szabó Zsuzsa, hozzátéve: egy évig tárgyaltak, de nem értek el eredményt. Ezért döntöttek úgy, hogy akciókat hirdetnek – jelezte. Az érdekvédelmi vezető közölte: minőségi oktatás nélkül az ország versenyképessége is veszélybe kerül. Nem tartható, hogy a diplomásbéreknél 38 százalékkal alacsonyabb a magyar pedagógusok bére, és az sem, hogy a pályakezdők bérét ki kell egészíteni a garantált bérminimum eléréséhez – mondta.

Hozzátette: ha azt akarják, hogy legyenek pedagógusok, akik biztosítják a minőségi oktatást, azt csakis a pedagóguspálya presztízsének emelésével lehet elérni. Az utolsó pillanatban vagyunk, záros határidőn belül rendezni kell ezeket a kérdéseket – hangsúlyozta.

Kitért arra is, hogy minden akció előtt megszólítják majd a szülőket, az oktatásban érintett szakszervezetet és a szakszervezeti konföderációkat, az oktatásban jelen lévő problémák ugyanis az egész társadalmat érintik. Totyik Tamás, a PSZ alelnöke a szakszervezet gyorsjelentését ismertetve kiemelte: továbbra is 67-68 óra a pedagógusok heti munkaterhelése. Éves szinten 45 órát helyettesítenek ingyen, emellett hetente 5 órát úgy dolgoznak, hogy azt nem tudják elszámolni, példaként említette a gyermekek étkeztetését, felügyeletét. A túlmunkáért csak 6 százalék kapott pénzbeli juttatást. A válaszadó pedagógusok 16 százaléka magántanítványokkal foglalkozik, 22 százalék másodállást vállal – sorolta. 

Kitért arra is, hogy jelentős a bérfeszültség a versenyszféra és a közszféra alkalmazottjai között, elvesztette értékét az a bérfelzárkóztatás, ami tulajdonképpen soha nem volt 50 százalékos. Mostanra ott tartunk, hogy a Romániában dolgozó pedagógusok bruttó keresete magasabb, mint a magyar pedagógusok átlagkeresete - mondta a szervezet alelnöke.

(MTI)

Összesen 59 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Balos, ellenzéki elfogultságból származó sirámok. Az ellenzéki taktika az, hogy soha semmi nem elég, osztogatásra kényszeríteni a kormányt. A csődbement gazdaság miatt aztán senki nem szavazna kormányra. Megismételnék a 2002-2010 közötti éra képletét.

"Hozzátette: ha azt akarják, hogy legyenek pedagógusok, akik biztosítják a minőségi oktatást, azt csakis a pedagóguspálya presztízsének emelésével lehet elérni."

Nemcsak ezzel. Hanem azzal is, ha a pedagógusok az oktatást hivatásuknak tekintik. Nekem többségében olyan tanáraim voltak az általánosban, akik sokkal rosszabb körülmények között éltek a mai pedagógusoknál, de hívatásuknak éreztek a felnövekvő nemzedék tudásának, erkölcsi nívójának a gyarapítását és partnernek tekintették a szülőket.

Hivatalos: a román tanárok is jobban keresnek a magyarnál
https://mfor.hu/cikkek/makro/h..

Azért az nagymértékű csúsztatás, hogy nem veszik figyelembe az egyéb juttatásokat, kedvezményeket, inflációt.
Az is csúsztatás, hogy a versenyszférával hasonlítják össze a béreket, ahol a munkaidőben nem lehet elhagyni a munkahelyet és sokan vannak olyanok akiknek több diplomájuk is van.

Egyetértek veled. A középiskolában pedig olyan tanáraim is voltak - kémia, fizika, jog, történelem - akik 1945 előtt egyházi iskolában tanítottak.

És?!
A versenyszférában hol van téli, nyári, őszi, tavaszi, karácsonyi, húsvéti szünet?
A versenyszférában hol van arra lehetőség, hogy fizetett időben otthon készüljön fel?

"ott vannak a táboroztatások - ami a tanároknak nem a vakációról szólnak, hanem figyelni kell egy rakat gyerekre, nekik programokat szervezni"

Ha jó a szülői munkaközösséggel a kapcsolat, akkor a szülők ebben is sokat tudnak segíteni.
Szülői munkaközösségi tagként minden évben a szabadságomból - másokkal együtt - rááldoztam egy hetet a kirándulások, mentem velük együtt, segítve a szervezést, a felügyeletet. A gyerekeket bevonva hétvégeken rendezvényeket szerveztünk. Mindez hozzájárul a szülő-tanuló- tanár kapcsolatok erősítéséréséhez. A tanuló nevelése szülő-pedagógus együttes feladata és együttesen kell példát mutatni.
Ha a családok elmennek a gyerekekkel nyaralni, akkor ez nem nyaralás? Csak akkor nyaralás, ha nem viszik magukkal a gyereket?

"De a szülők többsége passzív ezen téren - tisztelet a kivételnek."

Ezt te csak állítod. Én meg gyakorlatból tudom, hogy az állításod nem igaz. Nemcsak szülőkkel voltam együtt, hanem nagyszülőkkel is.

Ahova a fiam, lányom járt nem tíz pár gyerekkel mentünk kirándulni. Ha megfelelő fegyelem és kapcsolat van két személy bármilyen nagyságú csoport megfelelően tud felügyelni. Ezt is gyakorlati tapasztalatból mondom.
Engem szerettek a gyerekek és még ma is ha találkozom velük tisztelettel, örömmel újságolják, hogy mire vitték és mindig felajánlják a segítségüket.

Az iskolai fejlesztő különválasztás, a különleges oktatást igénylőknél, nem szegregáció, ellenkezőleg:
a tanulás alapfeltételeinek biztosítása, az Alkotmány szellemében.
Ha van sztrájk, ami jogos a pedagógusoknál: ez az.
Sőt, ez nem jogos: ez kötelessége lenne minden tisztességes pedagógusnak.
E nélkül ugyanis nem végezheti el a munkáját a tisztesség szabályai szerint.
Azaz: csal, amikor a fizetését felveszi a 180 óráiért, aminek a fele: kidobott idő, haszontalan és végeredményében: romboló.

Olyan osztályok százaiban, több százaiban, ahol nincs biztosítva az alap viselkedés, fegyelem, ott a PEDAGÓGUS csal, amikor a fizetését felveszi a 180 óráiért, aminek a fele: kidobott idő, haszontalan és végeredményében: romboló.
A pedagógusnak kutya kötelessége lenne, ha hivatását tisztelné:
szétválasztást követelni, a magatartászavaros gyerekeknek speciális osztályokban, különleges oktatást biztosítani.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés