Én viszont úgy vélem, a megoldást kellene megtalálni. Azonnal.
Egész egyszerűen nincs arra időnk, hogy megint elméleti szakemberek okoskodása közepette csináljunk látványosan semmit, miközben a vidéki iskolákban még tanító pedagógusok az utolsó erejükkel próbálnak vért izzadva teljesíteni. És nekik sem az etnikai háttérrel van bajuk. Nem az a gond, hogy Kevin éppen cigány. Az a gond, hogy sokukból a saját családjuk, a saját közösségük miatt nem lesz buszvezető, varrónő vagy éppen pincér. És ezt közelről végignézni egészen fájdalmas lehet. És sajnos vitathatatlan tény, hogy nőtt az elmúlt években a magántanulóvá vált gyerekek száma. Nőtt a korai iskolaelhagyók száma. Nőtt az iskolai fegyelmik és konfliktusok száma.
Nagyon kell a kötelező óvoda. Kell az egésznapos iskola. Kell a tanuláspálya-modell. Ez azt jelenti, hogy a lehető leghamarabb döntenie, és aktívan tennie kell minden hátrányos helyzetű cigány családnak arról, hogy a gyermek számára az óvoda által kínált értékekből a lehető legtöbbre van nekik is szükségük, és ugyanígy jó értelemben véve kihasználják azt, amit az állam kínál a közoktatásban. Óvoda, iskola és egy elérhető szakma. Ez az, amit ma leginkább el kellene érnie sok hátrányos helyzetű, nehéz sorból jövő gyermeknek. Igen, oda kell írni, hogy legalább ennyit, mert persze az MTA tagja is lehetne majd egyszer, vagy éppen jogász, vagy mérnök, de aki tudja, hogy miben, hogyan élnek ma a cigány közösségek, az a realitás talaján nem vágyik ennél többre.
Ki kell mondani, egyértelművé kell tenni, hogy az iskola az állam által adható legtöbb, amit a leszakadt rétegek/a cigány közösségek kaphatnak ma. Ezen keresztül érhetők el azok a lehetőségek, amelyekkel, ha élni tudnak, a gyermekek már egyértelmű felzárkózásnak lehetnek a részesei.
*
Az általános iskolának és magának a tanulásnak a megkérdőjelezhetetlenség szimbólumának kell lennie.
Nagyon fontos, hogy az óvodából olyan gyermekek jöjjenek, akik maguk is, de leginkább a családjaik értik, felfogják és becsülik az iskolát. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy ez egy ajándék, vagy adomány lenne, amit meg kell köszönni; de egy olyan kötelezettség mindez, amit sokkal inkább jogosultságként kellene kezelni.
Ez egyfajta szemléletváltást kell, hogy eredményezzen a leszakadt társadalmi rétegekben, és külön hangsúly kell majd arra, hogy a kormányzat semmi esetre sem engedi etnikai alapra helyezni ezt a kérdéskört. Azaz, minden pedagógustól elvárja, hogy kellően nyitottan és befogadóan oktasson és neveljen; de ugyanígy elvárható mindenkitől az a fajta szolidaritás és felelősség, amit egy családnak és egy diáknak kell vállalnia a társadalom összértékei és jövője iránt azzal, hogy él az iskola által kínált lehetőségekkel.
Néhány kiemelt témakör, amelyeknek megkérdőjelezhetetlennek kell lenniük a jövőben:
Az iskolai erőszak visszaszorítása kiemelten fontos. Azaz, szükséges hogy konfliktus-kezeléssel, agresszió-csökkentéssel találkozzanak a diákok. Sőt, ez otthon, a saját közösségükben is komoly segítség lehet majd.
Akkor jó egy társadalom, ha minden diáknak van lehetősége előbbre jutnia, többre vinnie, mint a szüleinek, és látni, láttatni kell, hogy ehhez az iskola az egyetlen biztos eszköz
A tudatos családterverezés gondolata, az értékek egyértelmű felmutatása már az általános iskola felső tagozatán is meg kell, hogy jelenjen, sokkal egyértelműbben, mint korábban bármikor
Pályaválasztási tanácsadás kell, akár közösségi formában is, úgy, hogy a diákok és a családjaik nemcsak a továbbtanulási, pályaválasztási lehetőségekkel ismerkednek, hanem az egy adott térségben zajló gazdasági, társadalmi változásokkal is
A pedagógusok tisztelete és értékként való kezelése újra egyértelmű kell, hogy legyen mind a diákok, mind a családjaik és a helyi közösségek számára
Az egész napos iskola fontos és a jövőben is szükséges intézmény, ki kell használni a lehető legteljesebb mértékben
A spontán (passzív) iskolai szegregáció egy folyamat, amit nem megszüntetni kell, hanem megfelelő körülményeket és tudatosságot kell teremteni ahhoz, hogy az ne okozzon hátrányt egyetlen gyermek számára sem
*
Szakképzés – az igazi esély a leszakadt társadalmi rétegek számára
Mindent el kell követni, hogy az ide bekerülő diákok el is végezzék az iskolát. A felmérések szerint ebben az iskolai dimenzióban a legmagasabb a lemorzsolódás, és egyértelműen a leghátrányosabb helyzetű családok gyermekei hagyják ott jóval idő előtt az iskolapadot. Néhány témakör, üzenet, amelyek ebben a szegmensben kell, hogy látszódjanak majd a jövőben, egyértelműen a leghátrányosabb helyzetű közösségekben, valamint kimondottan az aluliskolázottsággal küzdő roma családok számára:
A szakképzett munkaerőre szüksége van az országnak, számukra a következő esztendők munkahelyeket, biztos megélhetést fognak kínálni
A szakképzést kiemelten kívánja támogatni a kormány a jövőben, ösztöndíjakkal, pályaorientációval, valamint a gazdasági szektor szereplőinek a bevonásával
A korai iskolaelhagyás megelőzésére mentor-rendszert hoz létre az oktatási kormányzat és egyes, kísérleti programokban bevonható települések vezetésével közösen, hogy nőjön az iskolát elvégző diákok száma
Motivációs és ösztönző (jutalmazó) módszertan kidolgozása és alkalmazása, hogy egyes nehéz sorsú családok és közösségek maguk is biztassák, segítsék a család és a közösség azon tagjait, akik számára szintén segítséget kínálhat a szakképzésben való megjelenés
Kiemelt pénzügyi és szakmai támogatás arra, hogy a szakképzettség megszerzését követően akár önálló vállalkozásba fogjanak hátrányos helyzetű térségek hátrányos helyzetű végzett diákjai
Gazdasági szereplők érdemi bevonása már az egyéni tanuláspálya modellek kialakítása során
Egyházak bevonása a szakképzést kínáló középszintű oktatásba
Nemrég egy alföldi kisvárosban jártam. A város harmada cigány. A helyi állami iskolában javarészt csak cigánygyerekek tanulnak. Az iskola szép, az eszközök modernek, a tanárok minden megtesznek, hogy vigyék valamire majd az életben.
Ugyanakkor a 8. osztály elvégzése után a többségük már nem igazán tanul tovább. Aki el is jut a közeli nagyvárosba szakmát tanulni, az idejekorán otthagyja. Hazajön, és gyermek szül, vagy közmunkásnak áll. Közben a városban legalább 120-150 szakképzett embernek lenne azonnal munkája, ennyi az üres álláshely. Ez 120-150 munkanélküli család asztalára tenne fizetést minden hónapban. Ehhez pedig semmi más nem kell, csak segíteni azoknak a hátrányos helyzetű, többségében cigány családoknak, amelyek maguk erejéből nem tudják biztosítani az utat ehhez. Elsőként azzal, hogy megkérdőjelezhetetlenné tesszük az iskola és a tanulás fontosságát. Ahogyan minden helyen elmondom: Ramóna eldöntötte, hogy tanulni akar. És ebben senki és semmi nem akadályozhatja meg. A saját családja sem.
***
Forgács István cikksorozatának első két részét itt, illetve itt olvashatják.