Meglepő állítást tett a bringások első embere: „Tragédiát okozna a kötelező sisakviselés bevezetése”

2025. augusztus 06. 18:51

Kürti Gábor reagált az elmúlt napok baleseteire.

2025. augusztus 06. 18:51
null

A Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint komoly társadalmi és egészségügyi kockázatokat rejtene magában, ha Magyarországon kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését. Kürti Gábor egy friss Facebook-posztjában reagált a közelmúltban történt balesetek nyomán felmerült javaslatokra, amelyek a sisakhasználat előírását sürgetik. Mint írta: 

Az elmúlt napok balesetei kapcsán a sisakvita is felmelegedett, ezért egy régi fogadalmam felfüggesztve, összefoglalom miért okozna tragédiát a kötelező sisakviselés bevezetése”.

A szakember érvelése szerint a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kötelező sisakviselés bevezetése drasztikusan visszavetheti a kerékpározás népszerűségét. Példaként említi, hogy az érintett országokban jelentősen csökkent a biciklit használók aránya, ami összességében több egészségkárosodással, rövidebb várható élettartammal és súlyosabb közlekedési következményekkel járhat. Magyarországon kb. 1,3 millió felnőtt első számú közlekedési eszköze a kerékpár. Ha csak 15 százalékuk teszi le a kötelezős sisak miatt, már az is 400 000 vesztett életévvel járna – véli Kürti. 

Rámutatott: statisztikák szerint a kerékpározás rendszeres gyakorlása átlagosan 1–3 évvel növelheti az emberek élettartamát.

Ezzel szemben a sisak kötelezővé tétele éves szinten legfeljebb tíz halálesetet előzhetne meg a mintegy 70–80 kerékpáros halálos balesetből. Emellett a Kerékpárosklub saját mérései is azt mutatják, hogy a sisakos biciklisek kisebb oldaltávolságot kapnak az autósoktól, és sok esetben maguk is nagyobb kockázatot vállalnak – ezek a tényezők tovább növelhetik a balesetek kockázatát.

A szervezet elnöke hangsúlyozta: 

nem a sisak viselése ellen emel szót, hiszen saját gyerekeire is ráadja, futárként maga is viselte, és hegyi túrákra is mindig visz magával.

A kérdés szerinte nem a sisak hasznosságáról szól, hanem arról, hogy az államnak szabad-e kényszerrel visszaszorítania a kerékpározást egy olyan intézkedéssel, amely inkább elrettent, mint véd. A döntést szerinte az emberekre kell bízni, és nem szabályozással, hanem edukációval, szemléletformálással kellene a biztonságot növelni.

Ön hasznosnak találná a sisakhasználat kötelezővé tételét a bringások számára


Ezt is ajánljuk a témában

A nyitókép illusztráció (MTI/Kovács Attila)

***

Összesen 78 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lenyegtelen
2025. augusztus 06. 21:00
Azért ezt már nagyon nem kellene túltolni. Akkor legyen kötelező a elektromos rolleren is a sisak, plusz az autókban is... ja meg a buszokon a tömegközlekedésben meg a villamoson. Ja meg a vonaton is, mert azok is mostanában kisilanak. A repülés meg tényleg veszélyes üzem, a vadászpilotákon is van sisak, akkor miért nem kötelező a polgári gépeken?
makaó
2025. augusztus 06. 20:59
El tudja képzelni a javaslattevő, hogy egy eldugott faluban a János bácsi sisakot rak a fejére , és úgy megy el a vegyesboltba, vagy a kocsmába, netán a szőlőhegyre kapálni? Hát én nem. Elszidja a felmenőit annak, aki kitalálta, a rendőrök meg mehetnek adót behajtani a falvakba. Sokkal nagyobb baj a leg alapvetőbb kresz szabályok nemtudása. Érdekes, hogy a hatvanas években volt kresz oktatás osztályfőnöki óra keretében, hivatásos rendőr közreműködésével. Nagyon élveztük, főleg, hogy egy nagyon empatikus rendőr volt, aki sok humoros esetet is bemutatott az órákon. Valami hasonlóra lenne szükség mostanság is.
luxusbatar
2025. augusztus 06. 20:58 Szerkesztve
A kibaszott rollerek minden fajtáját kellene kitiltani az utakról! A kerékpáros viseljen sisakot, de a 90-el száguldozó rolleres, jogszabály hiányában azt csinál, ott közlekedik ahol csak akar.
Sróf
2025. augusztus 06. 20:43
"Ön hasznosnak találná a sisakhasználat kötelezővé tételét a bringások számára? a) Igen, rendkívül hatékony a fejsérülésekkel szemben b) Nem, csak a kerékpáros kockázatvállalását növeli" Ez a két válasz jutott eszetekbe? Elmentek ti a büdös faszba, a kurva anyátokat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!