Drámai sorok: megszólalt a világbajnok testépítő, Kathi Béla felesége

A család ciprusi nyaralása során, 46 évesen hunyt el biciklibalesetben a testépítő.

Kürti Gábor reagált az elmúlt napok baleseteire.
A Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint komoly társadalmi és egészségügyi kockázatokat rejtene magában, ha Magyarországon kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését. Kürti Gábor egy friss Facebook-posztjában reagált a közelmúltban történt balesetek nyomán felmerült javaslatokra, amelyek a sisakhasználat előírását sürgetik. Mint írta:
Az elmúlt napok balesetei kapcsán a sisakvita is felmelegedett, ezért egy régi fogadalmam felfüggesztve, összefoglalom miért okozna tragédiát a kötelező sisakviselés bevezetése”.
A szakember érvelése szerint a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kötelező sisakviselés bevezetése drasztikusan visszavetheti a kerékpározás népszerűségét. Példaként említi, hogy az érintett országokban jelentősen csökkent a biciklit használók aránya, ami összességében több egészségkárosodással, rövidebb várható élettartammal és súlyosabb közlekedési következményekkel járhat. Magyarországon kb. 1,3 millió felnőtt első számú közlekedési eszköze a kerékpár. Ha csak 15 százalékuk teszi le a kötelezős sisak miatt, már az is 400 000 vesztett életévvel járna – véli Kürti.
Rámutatott: statisztikák szerint a kerékpározás rendszeres gyakorlása átlagosan 1–3 évvel növelheti az emberek élettartamát.
Ezzel szemben a sisak kötelezővé tétele éves szinten legfeljebb tíz halálesetet előzhetne meg a mintegy 70–80 kerékpáros halálos balesetből. Emellett a Kerékpárosklub saját mérései is azt mutatják, hogy a sisakos biciklisek kisebb oldaltávolságot kapnak az autósoktól, és sok esetben maguk is nagyobb kockázatot vállalnak – ezek a tényezők tovább növelhetik a balesetek kockázatát.
A szervezet elnöke hangsúlyozta:
nem a sisak viselése ellen emel szót, hiszen saját gyerekeire is ráadja, futárként maga is viselte, és hegyi túrákra is mindig visz magával.
A kérdés szerinte nem a sisak hasznosságáról szól, hanem arról, hogy az államnak szabad-e kényszerrel visszaszorítania a kerékpározást egy olyan intézkedéssel, amely inkább elrettent, mint véd. A döntést szerinte az emberekre kell bízni, és nem szabályozással, hanem edukációval, szemléletformálással kellene a biztonságot növelni.
Ezt is ajánljuk a témában
A család ciprusi nyaralása során, 46 évesen hunyt el biciklibalesetben a testépítő.
A nyitókép illusztráció (MTI/Kovács Attila)
***