Lesújtó képet festett az ÁSZ a BKV-ről, a BKK-ról, és a Karácsony Gergelyékről

2025. augusztus 06. 19:53

Alulfinanszírozottság, az infrastruktúra fejlesztésének elmaradása és kérdéses premizálás is szerepel a hiányosságok között.

2025. augusztus 06. 19:53
null

Rendkívül tanulságos és érdekes jelentést adott ki a minap az Állami Számvevőszék (ÁSZ), amely 107 oldalon keresztül foglalkozott a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-vel, a Budapesti Közlekedési Zrt.-vel, valamint ezek tulajdonosával, a Budapest Főváros Önkormányzatával. 

Az ellenőrzés célja annak vizsgálata volt, hogy az önkormányzat megfelelően érvényesítette-e a tulajdonosi jogait és teljesítette-e kötelezettségeit a közfeladat-ellátásban résztvevő BKK Zrt.-nél, valamint, hogy a BKK megfelelően érvényesítette-e jogait és teljesítette-e kötelezettségeit a közfeladat-ellátásban résztvevő BKV Zrt.-nél. 

Ezt is ajánljuk a témában

Az ellenőrzés a tulajdonosi joggyakorlást fókuszáltan, többek között az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok pénzügyi és vagyongazdálkodása, az utaselégedettség biztosításához és a panaszkezeléshez kapcsolódó tevékenység, valamint a közszolgáltatási díjak megalapozottsága tekintetében vizsgálta. 

Az ÁSZ-ellenőrzés a Budapest közösségi közlekedési rendszerének átalakítására vonatkozó koncepcióban 

hiányosságok és anomáliák egy részét állapította meg, és annak jövőben fennálló kockázatát is azonosította. 

Az ÁSZ továbbra is hiányosságként jelölte meg a teljes mértékű finanszírozás megoldatlanságát, a nem megfelelő tulajdonosi kontrollt, a közösségi közlekedés infrastruktúrája fejlesztésének elmaradását és az ügyfélorientált szolgáltatási kultúra teljeskörűségének hiányát.

Szintén hiányosság, hogy részben fennmaradt a „szervezetek között jellemzővé vált egymásra mutogatás” a panaszkezelésben. 

A BKK Zrt. életre hívásakor kitűzött cél ellenére 

a finanszírozás megoldatlansága az ellenőrzött időszakban sem szűnt meg, mivel a közösségi közlekedés jelentősen megnövekedett költségeit az önkormányzat annak ellenére vállalta magára mind nagyobb mértékben, hogy azokra a forrásokat nem biztosította teljeskörűen. 

Az önkormányzattól többletfinanszírozást igényelt a Covid19-járvány és a kapcsolódó intézkedések, majd az energia- és nyersanyagárak, a piaci kamatok és az infláció növekedése, azonban a romló likviditási helyzetében nem biztosította szükséges mértékben a gazdasági társaságok finanszírozását. 

Ezt is ajánljuk a témában

Ennek következménye volt, hogy a BKK Zrt. 2019-2020 között, a BKV Zrt. pedig a teljes ellenőrzött időszakban alulfinanszírozottá vált, és ennek mértéke folyamatosan növekedett. 

Az önkormányzat bevételét 2022-től mintegy évi 1,1 milliárd forinttal csökkentette a 14. életévüket be nem töltött tanulók ingyenes utazási lehetőségéről szóló 2021. évben meghozott, nem megfelelően előkészített közgyűlési döntés – hívta fel a figyelmet az ÁSZ.

Az önkormányzat a helyi közösségi közlekedési feladat támogatására évente változatlan, 12 milliárd forint összegű kiegészítő állami támogatásban részesült, amely a jelentősen megnövekedett költségek egyre kisebb hányadát fedezte. 

A belső szolgáltató BKV Zrt. működésében jelenlévő folyamatos és növekvő mértékű alulfinanszírozás gazdálkodási terhe következtében 

a gazdasági társaság eszközeinek karbantartása, felújítása, új eszközök beszerzése elmaradt az indokolttól, 

így az eszközök elhasználódási szintje, átlagos életkora és használhatósági foka romlott. 

Az ÁSZ-ellenőrzés megállapította, hogy a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozási gyakorlata a jogszabályi előírásokkal ellentétes és kockázatos volt, ennek folytatása pedig a jövőben veszélyeztetheti az üzemszerű működést és a szolgáltatás minőségének romlásához vezethet. 

Az ÁSZ vizsgálata szerint a gazdasági társaságok felső vezetői részére a 2021 februárjától hatályos Javadalmazási szabályzat előírása alapján 

jutalom nem volt megállapítható. 

Karácsony Gergely a felsővezetőit 2021-től nem kizárólag előre meghatározott teljesítménykövetelmények alapján részesítette prémiumban, mivel a prémiumfeladatokat a 2021. és 2022. évek vonatkozásában 2021. december 6-án, illetve 2022. december 19-én határozta meg, amikor azok már teljesültek vagy a teljesítésük előrehaladott volt.

Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

 

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Korrupt Kornél
2025. augusztus 06. 22:57
gullwing 2025. augusztus 06. 20:58 Így van! A szomorú pedig az, hogy aki nem erre az idiótára szavazott az is ezt kapta!
Válasz erre
1
0
gullwing
2025. augusztus 06. 20:58
Bpesti szaroknak ez pont megfelelő! Ezt akarták, erre szavaztak, ezt kapták.
Válasz erre
3
0
FeketeFehér
2025. augusztus 06. 20:41
"Az önkormányzat a helyi közösségi közlekedési feladat támogatására évente változatlan, 12 milliárd forint összegű kiegészítő állami támogatásban részesült, amely a jelentősen megnövekedett költségek egyre kisebb hányadát fedezte. " Azért ez is egy érdekes mondat a jelentésben.
Válasz erre
0
5
Abiondi
2025. augusztus 06. 20:08
Szóval a felelőtlen gazdálkodás, a járműpark lerohasztása, indokolatlan prémiumok kifizetése mind hozzájárult a csődközeli helyzethez. Tehát nem a kormány vérezteti ki Bp-et, hanem GeLgő és a ki tudja hány tanácsadója. Mi a bánatért kellett megválasztani ezt a balf@szt megint?
Válasz erre
3
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!