Szentkirályi Alexandra: Számoljuk fel a rollerkáoszt Budapesten!

A politikus szerint itt az ideje, hogy új szabályozás szülessen a rollerrel közlekedők számára.

Szimulációs oktatás, szigorítás és életkorhatár a rollerekre – száz közlekedési szakértő, valamint hetven szervezet véleménye és javaslatai alapján változhatnak a közlekedési szabályok.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium oldaláról megerősítés még nem érkezett, de sajtóinformációk alapján elkészült az új KRESZ-tervezet, amely egy olyan, egyéves szakmai előkészítő folyamatnak az eredménye, melyben száz közlekedési szakértő, valamint hetven szervezet is részt vett. Ennek célja a mai szemmel száraz, a közelmúlt kisebb módosításai miatt nehezebben átlátható, még érvényben lévő KRESZ frissítése az átdolgozott jogszabály képében.
A napvilágra került információk alapján az új jogszabály megkülönbözteti a kis és nagy teljesítményű elektromos rollereket, melyekre merőben eltérő szabályok vonatkoznak. Kisteljesítményűnek az számít, mely legfeljebb 25 kilométer per óra sebességre képes – ezeket elviekben csak 12 évnél idősebbek használhatják, sőt az első két évben sisakot is kellene viselniük, emellett maximum 20, járdán pedig csak 10 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnének.
Az állítólagos tervezet alapján az erősebb elektromos rollerek ezzel szemben a segédmotorokra vonatkozó, érvényben lévő szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban. Ez azt jelenti, hogy nemcsak kötelező felelősségbiztosításra volna szükség a használatukhoz, de vezetésükhöz 14 éves alsó korhatár is tartozhat, míg maximum 45 kilométer per óra lehet a sebességük. Utas szállítására egyik verzió sem lenne alkalmas.
Ezt is ajánljuk a témában
A politikus szerint itt az ideje, hogy új szabályozás szülessen a rollerrel közlekedők számára.
Hogy immáron 2025-be léptünk, azt nemcsak a Digitális Állampolgárság mutatja, de az új szabályzat azon része is, hogy aki a B kategóriás jogosítványt kívánja megszerezni, az a tervezet szerint részt vehet olyan szimulációs oktatásban, melynél veszélyes és a forgalmat akadályozó helyzetek kerülnének előtérbe. Erre természetesen egy GTA vagy Need For Speed videójáték nem alkalmas,
így a vizsgán is csak a közlekedési hatóság által engedélyezett szimulátorral végzett gyakorlást vennék figyelembe, ráadásul a kötelező 29 gyakorlati órából ilyen módon legfeljebb hatot válthatnak ki a tanulóvezetők.
De az elmélet után a gyakorlathoz visszatérve: a tervezet a dokumentum alapján 14 éves kor alatt kötelezővé tenné a kerékpáros bukósisak viselését, valamint a kötelező oldaltávolságot is előírná. A leírtak alapján ez egy méter lenne az 50 kilométer per óra sebességig, nagyobb sebesség esetén pedig legalább másfél méter tartása lenne kötelező, amivel a gyorsabb járművek által keltett légörvények hatása is csökkenne, ráadásul a kerékpáros oldalirányú kitérés sem okozna balesetveszélyt.
Ezt is ajánljuk a témában
A DMÜ vezére az idei újdonságokról, a hamarosan elérhető e-aláírásról, a távoli azonosításról, az Ügyfélkapu és az AVDH kivezetéséről beszélt.
A tervezetben szerepel még a gyalogos- és a kétféle közlekedési módnak előnyt biztosító vegyes övezetek ötlete. Előbbinél az út teljes szélességét értelemszerűen a gyalog közlekedők használhatnák, ezzel kiszorítva a helyszínről a járműközlekedést, míg a vegyes zónákban csak a hagyományos autóforgalmat szüntetnék meg.
Persze a forgalom nagy részét autók teszik ki, ezért különösképpen fontos az autósokra vonatkozó szabályok változása. A tervezetben a jelek szerint egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket. Autóúton azonban a mostani 110 kilométer per órás sebességhatárt a 120-as sebességhatár váltaná, míg az autópályák egyes szakaszain 140 kilométer per órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek.
Úgy tűnik, hogy az is a változás része lehet, hogy lakott területen kívül a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók 70 kilométer per óráról 90-re gyorsítsanak.
A változtatások után viszont autóútra és autópályára kizárólag olyan járművel lehetne felhajtani, amely legalább 70 kilométer per órás sebességre képes. Emellett a kerékpárosok a járdán és gyalogosövezetben maximum 10 kilométer per órával tekerhetnének, míg a gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott vegyes szakaszokon már 25 kilométer per órára változna a sebességhatár.
Ezt is ajánljuk a témában
Nyakunkon az új KRESZ, mutatjuk, mi várható benne.
Úgy tűnik, hogy az úgynevezett cipzárelvet is írásba foglalhatják, ami annyit takar, hogy mikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen tovább haladó sávban közlekedőknek adott helyzetben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket. Sőt, új jelzések is megjelentek a tervekben, így például a rövid megállást és ki-beszállást lehetővé tevő, „Puszi és haladj!″ tábla, valamint olyan táblák, melyek az idősek, a nagycsaládok, vagy a lovasok úton való megjelenését jelzik. Sőt, egy Miserend elnevezésű kategória is felbukkant a tervezetben, de a javaslatban nem került részletezésre.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba