Bringasztráda Budapesten – nem igazán átgondolt, de legalább megkésett is

2025. február 13. 15:08

2024-ben Budapesten jelentősen, 46 százalékkal nőtt a torlódásokban elvesztegetett idő.

2025. február 13. 15:08

Újabb szintre emelné az autósüldözést Karácsony Gergely, felfestett bringasávok helyett most bringasztrádát szeretne.  A fővárosi költségvetés terhére művelt festegetés és karózás helyett most uniós pénzből költene el 6 milliárd forintot a főpolgármester átgondolatlanul – írja cikkében a Metropol.

A megújuló Nagykörút terveiről a BKK oldalán számoltak be, ahol látványtervet is közöltek. Az uniós pályázatból tervezett komplex átrendezésnek 2027-re lehetnek kész a kiviteli tervei, 

2028–2029-ben pedig szakaszosan megépülhet a bringasztráda, valamint a Váci úti és Üllői úti bevezető szakasz. 

A Metropol megjegyzi: a tervek láttán kiakadtak az autósok.

„Teljesen mindegy, hogy kerékpárútról, sávról vagy sztrádáról beszélünk, abban a szituációban, amikor keresztezik egymást a járművek és a kerékpárosok, az mindenképp konfliktuspont és veszélyforrás lehet” – nyilatkozta a portálnak a tervek kapcsán Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakember, majd példákat is hozott. Ilyenek lehetnek a betorkoló utcák és a közös területek – amit a tervekben „multifunkcionális helynek” hívnak, az tulajdonképpen olyan szakasz, ahol a kerékpáros, a rakodó autó és az autós találkozik.  

A szakember szerint az emelkedő szint a betorkoló utcáknál nem oldja meg a balesetveszélyes problémát.

„Optikailag valamit segíthet, mert azt látják a kerékpárosok és az autósok is, hogy kvázi más szinten közlekednek, de nem olyan borzasztó nagy a különbség. De ha már ott kell lassítani néhány centire vagy 1-2 méterre a kerékpárostól, akkor ott már baj van” – fejtette ki Pausz Ferenc.

A Metropol megkereste Dr. Kovács Kázmért, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnökét, aki hasonlóan látja a terveket, sőt, a jelenlegi helyzetnél is balesetveszélyesebbnek ítéli meg  a tervezett bringasztrádát. Véleménye szerint „ez a megoldás közlekedésbiztonsági okokból a jelenleginél hátrányosabb, részint a be- és kikanyarodó járművek tekintetében jelentkező korlátozottabb észlelési lehetőségek, továbbá a parkoló autók ajtónyitása következtében is”.

Kovács szerint a tervezett intézkedés ismét „alig burkolt törekvés az autózás fővárosból történő kiszorítására”, aminek társadalmi elfogadottságát minden figyelemfelhívásuk ellenére nehezíti annak egyoldalúsága.

A Metropol cikkében Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő is megszólalt, aki úgy véli, nagyon sok a rejtett konfliktusforrás, ha a kerékpár, a gyalogos, meg a parkoló funkció közvetlenül egymás mellett van és nincsenek fizikailag elválasztva.

Azt kell tudni, hogy Budapest egy sugaras, gyűrűs elrendezésű város, mint általában az európai városoknak a jelentős része, ami azt jelenti, hogy mintha egy pontból pókhálószerűen húznánk kifele vonalakat, ami vonalakat összekötünk így egymással, így néz ki, ez a szerkezete Budapestnek. Van a belső városfal, és akörül vannak körutak, a város pontból kifele pedig sugárutak” – vázolja fel a szakember, hozzátéve, 

hogy Budapestnek rosszul fejlett útszerkezete van, ugyanis hiányzik két sugárút. 

„A Nagykörút után van a Hungária körút, és a Hungáriát az M0-ig nem követi körút. Hiányzik nekünk egy külső körutunk is. Akkor, amikor ilyen fejletlen a közútszerkezet, egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy egy körutat teljes egészében beáldozzunk” – szögezi le.

Kőrösi Koppány egyéb érdekes információkat is elárul a portálnak: például azt, hogy Budapesten van egy úgynevezett „városszétfolyás, metropolitan” jelenség, ami azt jelenti, hogy nagyon sokan költöztek ki a városból, elnéptelenedik a belváros, egyre inkább a külső kerületekbe, az agglomerációba költöznek az emberek. 

Ez is nehezíti a közlekedést, és mivel hiányzik a nullásnak az északi és a nyugati része, nagyon nagy az átmenő forgalom. Ha ezeket a problémákat sikerülne megoldani: lenne külső körutunk, lenne M0-unk, ami teljesen körbezárja a várost és a tömegközlekedés is fejlettebb lenne, valamint az agglomerációba jobban kijárna, lenne ott megfelelő mennyiségű P+R- parkoló, tehát ha lenne megfelelő alternatívája az autósoknak arra, hogy ne a dugóban üljenek, akkor lehetne a Nagykörutat forgalomcsökkenteni, rakpartot lezárni. 

De jelen pillanatban mindenkinek rossz ez így!” 

– magyarázza a Metropolnak.

Böjthe Péter, a Fidesz–KDNP fővárosi csoportjának képviselője szerint is felér egy beismeréssel az újratervezés. Az átfogó koncepció nélkül, rajtaütésszerűen Covid-idején létrehozott kerékpárutak forgalmi káoszt és fullasztó dugókat okoztak. 

A Metropol emlákeztet: amióta biciklisáv van, folyamatosak a dugók ezen a szakaszon, ez a helyzet pedig egyre rosszabb. Európa ismert navigációs rendszer forgalmazója, a holland TomTom N.V.  által közreadott forgalmi elemzések szerint 

2024-ben Budapesten jelentősen, 46 százalékkal nőtt a torlódásokban elvesztegetett idő. 

Tavaly Budapest 5 km sugarú belső zónájában a 10 kilométeres napi csúcsórai autózás összes idővesztesége egy évre vetítve átlagosan 110 óra volt, miközben a hasonló méretű Bécsben csak 95 óra, Prágában 92 óra, Varsóban 90 óra, Münchenben 80 óra. Csak a bukaresti adat rosszabb a budapestinél.

Nyitókép: látványterv (Forrás: BKK)

 

Összesen 64 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csapláros
2025. február 13. 23:17
fideath-7csapláros 2025. február 13. 18:25 ..."A hasonló méretű Bécsben meg Münchenben konkrétan mindenhonnan mindenhova el lehet jutni biciklivel. "... Röhögni kell: Münchenben K-NY és É-D-i irányban RÁCSOS SZERKEZETŰ a bicikli út hálózat és még VÉLETLENÜL sem olyan ostobák, hogy a KÖRUTAKRA vitték volna a kerékpárosokat, ahogyan Párizsban is igyekeztek ettől a körutakat megkímélni. Bécs dettó, ahol még ÁTLÓSAN is vannak összekötések, de a degenerált diszlexiásod rögtön a Nagykörútnak is nekiesett, mint bolond tehén a fiának. Úgy, hogy ne hadoválj itt nekem a nyugati szervezésről, nálunk ez még a csírájában is hiányzik, szarfaszú.
csapláros
2025. február 13. 23:01 Szerkesztve
fideath-7csapláros 2025. február 13. 18:25 ..."Kurvára nincs tele Budapest bicikliutakkal, "... De, de, a sűrűsége pedig NAGYOBB mint Párizsé ! ://www.mozgasvilag.hu/budapesti-kerekparut-terkep Az áruszállítókat meg jobb, ha békén hagyod, mert NEM FOG mindenki ÉJSZAKA árut szállítani a Belvárosba. A boltok bezárnak és az lesz, ami már most is megtörtént, a Váci utca környéke teli lett thai masszázs szalonokkal, mert kivételesen a bérleti díjat illetve a helyi adó harácsot nem tudták fizetni az elődök. Innentől már csak egy lépés a körúton belüli történelmi városrész elszlömösödése és elgettósodása, ahogy a zsidó negyedből is mint volt gettóból egy XXI. századi romgettót, romkocsma negyedet csináltatok, omladozó házakkal, patkányokkal, csótányokkal, ahol egy-egy házat már csak az emléktáblák tartanak össze a rekonstrukció helyett !
lendvaiildiko
2025. február 13. 21:39
Geli még Bidennél is jobban leépült. Metrobuszokról és brigansztrádákról álmodik....
nempolitizalok-0
2025. február 13. 21:09
A belvárosi bringautak és az autók egyszerűen nem férnek meg együtt, mert mindkettő számára nem lehet biztonságosan megoldani. Most vagy ki kell tiltani az autókat, ami nyilván nem életképes, vagy a metrókat kell alkalmassá tenni bringaszállításra. Egy metróállomáshoz el lehet jutni bringával bringasáv nélkül is. A bringás vagy kivülről jön befelé, jellemzően egy rendezvényre, vagy belülről megy kifelé, mert nyilván enm olyan ostoba, hogy a belvárosban bringázgasson a két gyerekével. A bringautaknak ott van értelme ahol biztonságosan elfér, azaz a külső kerületekben. Ennek fényében fura, hogy épp Karácsony veszni hagyott egy hatmilliárd Ft--os EU-s támogatást, mert fideszes kerületeken át ment volna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!