Kiderültek a részletek: mutatjuk, mi hajtja a Tisza Párt támogatóit

2025. január 03. 05:48

Nem változtak érdemben a magyarok problémái és várakozásai 2023-hoz képest 2024-ben sem. Igaz ez az ellenzékre is, bár itt fordulatot jelent, hogy a korábban hatpárti ellenzéket tavaly óta TISZA Pártnak hívják.

2025. január 03. 05:48
Nagy Kristóf

A korrupció, az egészségügy, a magas megélhetési költségek és az alacsony fizetések aggasztják a TISZA Párt híveit, ugyanakkor kifejezetten foglalkoztatja őket a demokrácia és a jogállamiság helyzete, vagy az oktatás állapota. Az ellenzéki szavazók problématérképe tavaly nem változott, szinte azonos témák aggasztották őket 2024-ben, mint 2023-ban.

Noha a problémák nem változtak, a 2023-ban még hatpárti összefogás támogatóit 2024-ben a Tisza Párt támogatói váltották, bár ez a változás az eredményekben nem köszön vissza – derül ki a Policy Solutions intézet 2024-es és 2023-as elemzéséből. A felmérések összevetését követően levonható az a következtetés, hogy 

a TISZA Párt szimpatizánsai gyakorlatilag ugyanazok a választók, akik 2023-ban még a DK, a Jobbik, vagy az MSZP és az ellenzéki összefogás más pártjainak szavazótáborát jelentették. 

Ráadásul többségük az elmúlt években nem ideológiai vagy világnézeti alapon szavazott, hanem egyetlen célból: Orbán Viktor miniszterelnök és a jobboldali kormány leváltása érdekében.

Kapcsolódó vélemény

undefined

Nagy Ervin

Mandiner

Idézőjel

A retrográd amnézia a magyar közélet alapvető jellemzője, mindenkit érintő súlyos tünetegyüttes, ám erre biztosan emlékezni fogunk: megszületett Magyar Péter pünkösdi királysága.

A baloldalhoz köthető intézet a magyarok problémáit vizsgálva arra a meglepő következtetésre jutott, hogy 

a TISZA Párt szavazóit a közösségi közlekedés állapota érdekli a felsorolt szempontok közül a legkevésbé, mindössze a megkérdezettek három százaléka látja égető problémának annak ellenére is, hogy Magyar Péter az elmúlt hónapokban többször is a tömegközlekedés színvonalát támadta.

A TISZA Párt szimpatizánsainak a hazai ellenzékkel szemben támasztott elvárásai megegyeznek az egy évvel korábbi, összellenzékhez szóló elvárással: az ellenzéki válaszadók 33 százaléka látta úgy, hogy a korrupcióval többet kellene foglalkozni, mint az ország legnagyobb problémájával. Ez az arány a TISZA Pártnál is 33 százalék volt tavaly.

Szintén azonos arányban jelölték meg a 2023-ban még ellenzéki összefogást, 2024-ben pedig már a TISZA Pártot támogatók az egészségügy helyzetét, a társadalmi különbségeket és a demokrácia, valamint a jogállamiság állapotát. Mindhárom problémakörrel a válaszadók több, mint 20 százaléka szerint többet kellene foglalkoznia a politikusoknak.

A TISZA Pártra szavazók másképp látják a legégetőbb problémákat, mint a kormánypárti szavazók vagy a párt nélküliek. Ezekben a csoportokban jóval alacsonyabb azoknak az aránya, akik szerint a korrupcióval, vagy a demokrácia állapotával kellene többet foglalkozni. 

A válaszadók összességében egyvalamit ugyanúgy látnak: a tömegközlekedés állapota foglalkoztatja a felsorolt témák közül a legkevesebb válaszadót.

Változás, hogy az ellenzéki oldalon jelentősen csökkent a környezetvédelem és a klímaváltozás elleni küzdelem, mint a korábbi években hangsúlyos téma. Ennek oka, hogy a zöldpártok és a szélsőséges zöldideológia a fejlett országokban gyakorlatilag kiment a divatból, a globális megélhetési válság átrendezte a lakosság igényeit. Magyarországon évek óta a megélhetési költségek alakulása és a fizetésük foglalkoztatja leginkább az embereket. Ez 2024-ben sem változott, ugyanakkor biztató, hogy jövedelmi helyzetük alakulását a legnagyobb problémaként már jóval kevesebb válaszadó jelölte meg, mint 2023-ban.

Az elemzés számos kérdésben külön-külön is bemutatja a Fidesz-KDNP támogatóinak és a TISZA Párt szimpatizánsainak a válaszait. Ezek alapján látható, 

a tiszások és a kormánypártiak közti véleménykülönbség számos témában annyira jelentős, ami miatt már statisztikai képtelenség lenne Magyar Péter állítása, azaz, hogy többségében tényleg a „kiábrándult fideszes szavazókat” sikerült volna maga mögé állítania. 

A kutatások ugyanakkor egyértelművé teszik, ami mára szinte mindenki számára világos: Magyar Péter pártja a baloldalt és a kormányellenes szavazókat terelte össze.

Nyitókép: Magyar Péter Facebook-oldala

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 138 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ez D-dúr és e-moll
2025. január 03. 15:09 Szerkesztve
"baronet ---> Ez D-dúr és e-moll 2025. január 03. 09:54 Ez igy van. Mégsem szavaznék erre a jellemtelen trógerre és a sok ex-mszp/dk/momi.... baromra, soha. & statiszta ---> Ez D-dúr és e-moll 2025. január 03. 08:23 ...ennyire csak hamisítani lehet, nem mellémérni..." Nem arról szólt a kommentem, hogy ki kire szavazzon és nem is arról, hogy hogyan készülnek a közvéleménykutatások, hanem arról, hogy hogyan működik a Rogán Művek, a kormányzati propagandagépezet. Arról, hogy míg anno a balos sajtó arra utazott, hogy meggyőzze, de legalábbis félrevezesse az olvasóit, a Fidesz kormánysajtója már jó ideje arra, hogy minél többet tájékozódik valaki, annál nagyobb tudatlanságban tartsa.
cinkegolyó
2025. január 03. 10:32
A korábban hatpárti ellenzék abban reménykedik, hogy a Poloskás győz 2026-ban és átadja nekik a hatalmat. Sanszos a pofára esés.
petike21
2025. január 03. 10:02
Teljesen érthető az aggódásuk. A baloldal legnagyobb szavazóbázisa Budapesten van. Tudjuk mekkora ott a nyomor. Az 1 főre jutó gdp az Eu-s átlag 155-160%-a. Erről ennyit.
Giszdúr
2025. január 03. 09:52
"a tömegközlekedés állapota foglalkoztatja a felsorolt témák közül a legkevesebb válaszadót" Igen, mert pl. nekem, aki Pest vármegyebérletet használok és a vonatok közül 95%-ban zónákkal utazom, kb. csak jó élményeim vannak. Tavaly óta egyetlen bérlettel eljutok mindenhová (a korábbi helyzethez képest 9500 forintot spórolok havonta), a zónázó kényelmes és tiszta, és szinte mindig pontos. A családom többi tagja pedig kocsival jár (az elmúlt 5 évben a huszonévesek mindegyike is tudott magának saját kocsit venni, és gond nélkül fizeti a benzint + szervizt). Őket pláne nem foglalkoztatja a tömegközlekedés.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!