Irreális mértékben tarol Magyar Péter a Facebookon – még Taylor Swift sem érhet fel hozzá, pedig ő aztán GDP-ket mozgat fel-alá
2025. január 20. 05:30
Átszálaztunk 700 posztot, röhejesen Magyar Péternek lejt a Facebook-pálya.
2025. január 20. 05:30
13 p
1
25
106
Mentés
Önöknek is feltűnt, hogy a TISZA Párt európai parlamenti képviselője aránytalanul nagy interakciószámot generál a közösségi médiában? Készítettünk egy kutatást a két közösségi médiában – egy Meta által tulajdonlottban, és egy attól függetlenben – , a Facebookon és a TikTokon, hogy kontextusba helyezzük Magyar Péter facebookos tarolását. A Meta szerepe még fontos lesz a versenyző kapcsán, de erről majd később.
Olyan sztárokkal hasonlítottuk össze a tiszás politikus teljesítményét, mint Shakira, aki a több, mint 100 millió lemezével az egyik legnépszerűbb énekes a Földön; az Oscar-díjas Will Smith, akinek a filmjei közel 10 milliárd dollárt termeltek (eddig) világszinten; vagy épp Taylor Swift, akinek a legutóbbi turnéja, az Eras Tour szó szerint GDP-ket mozgatott meg.
Bárhol lép fel Taylor Swift rövid idő alatt elkapkodják az összes jegyet a koncertjeire, mindezen túl pedig a popdíva fellépése óriási gazdasági fellendülést is hoz maga után.
A kutatásunkban az említett sztárok mellett még 3, a közérdeklődésre okot adó személyiség Facebook- és TikTok-aktivitását néztük meg: a háromszoros olimpiai bajnok Hosszú Katinkáét, a lengyel kormányfő Donald Tuskét, akit már a megválasztása előtt is felkarolt az európai uniós apparátus, illetve természetesen megnéztük Orbán Viktor Facebook- és TikTok-oldalát is, elvégre a magyar miniszterelnöknek akar a kihívója lenni Magyar Péter.
A módszertanról
A kutatás viszonylag egyszerű módszertannal zajlott: 2024. december 31. 23:59-től visszamenőlegesen megnéztük a hét ismert személyiség Facebook- és TikTok-oldalán az utolsó 50 posztot/videót, s az azokra adott reakciókat arányosítottuk ezer követőre a médiafelületen.
Magyarán, megnéztük, hogy Magyar Péter Facebook-posztjaira átlagosan hány reakció születik (lájk, megosztás és hozzászólás), s az hogyan viszonyul a követőszámához.
A Facebookon és a TikTokon sem elérhető a nyilvánosság számára pontos adat, így megközelítő számokból dolgoztunk. A két médiafelület közötti műfaji különbségek miatt a facebookos és tiktokos számokat nem ildomos összehasonlítani egymással – hiszen egy megtekintés és egy lájk teljesen más –, viszont felületekre bontva szépen kirajzolja a különböző arányokat, a pálya lejtését.
Mint látható, a vizsgált csoportból Magyar Péter rendelkezett a kutatás pillanatában a legkevesebb követővel – ami valamelyest érthető, hisz friss személyiség a közélet porondján. Nála nagyobb követőszámmal rendelkezik a több, mint egy évtizede debütált Hosszú Katinka, de több követővel áll a jelenlegi lengyel miniszterelnök is – Orbán Viktort, valamint a globális celebeket nem is említve.
A Meta szerepe
Említettük a Meta szerepét Magyar Péter Facebook-menetelése kapcsán. Felfedezhető a kapcsolat a TISZA Párt és a Meta között: Dávid Dóra, a vállalat jogtanácsosa, feltételezhetően a Facebook európai parlamenti lobbistája volt a párt EP-listavezetője, legalábbis addig, amíg Magyar Péter rá nem jött, hogy mégis felveszi mandátumát az uniós testületben. Dávid dolgozott az Európai Bizottság Jogi Szolgálatánál, NGO-knál, most pedig az unió belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottságánál tevékenykedik.
Megy a hangos gúnyolódás, hogy milyen mérhetetlenül kínos Győzike, és micsoda buta bulvár a körmös-nyúljás pacal, pff, erre jönnek, és meghosszabbítják Bicskéig.
A Facebook-aktivitás
A hét szereplő nem egyformán aktív Facebookon, és ez a kutatásból is jól látható. Amíg Magyar Péternél december 17-éig tartott az ötven poszt, addig például Taylor Swiftnél 2022. november 1-éig – magyarán a vizsgált ötven posztba az énekesnőnél beleszámított az Eras Tour bejelentésétől az annak végéig kirakott összes poszt.
A követőszámhoz arányosított posztonkénti átlagos interakciószámból kitűnik, hogy Magyar Péter mindenkit leköröz – mondhatnánk, hogy Taylor Swift rajongóinál is tízszer elhivatottabb a rajongótábora, de ennél az abszurdumnál van egy sokkal kézenfekvőbb magyarázat is:
a Meta-szál.
Az említett szereplők mindegyike ugyanis a tartalmat a hivatalos Facebook-oldalára állítja elő, különböző mértékű erőforrásokkal a háttérben, viszont valamiért mégsem tudják hozni Magyar Péter számait. Sokakban felmerülhet a Dávid Dóra-kapcsolat jelentősége, illetve annak lehetősége, hogy a Metánál mesterségesen a TISZA Párt elnökének kedvezően befolyásolnak folyamatokat. Ezt persze szinte lehetetlen bizonyítani, ugyanis az algoritmusokba csak a Meta lát bele; a közvélemény kizárólag annyit ismerhet belőle, amennyit a társaság nyilatkozik róla.
Több szakértővel egyeztetve találtunk a Meta jogtanácsosán túl egy másik olyan tényezőt, amely indokolatlan előnyhöz juttathatja Magyart a többiekkel szemben.
Noha a TISZA Párt arca nyilvánvalóan politikus, méghozzá európai parlamenti képviselő, nem politikusi Facebook-oldalról szórja a politikai tartalmakat, hanem a személyes profilját használja kampánytevékenységéhez.
Ezen az sem változtat, hogy a politikai hirdetések közzétételéhez a profilra felvette a közszereplő minősítést.
Ez nyilvánvaló könnyebbség annak fényében, hogy az utóbbi években a Facebook az algoritmusmódosításokkal éppen a politikai üzeneteket terjesztő oldalak elérését mérsékelte, a személyes tartalmakat előrébb rangsorolva a hírfolyamokban. A politikai oldalak ezt csak hirdetésekkel, Facebook-kampányokkal tudják ellensúlyozni. A Meta egyébként azzal indokolta a döntését, hogy nem tudta elég jól kontrollálni a politikai tartalmakat.
Feltűnő, hogy Magyar Péter meg sem próbálkozott hivatalos Facebook-oldal létrehozásával, mióta politikai pályára lépett. Ahol régen a feleségével, majd a barátnőjével készült közös képeket osztotta meg az ismerőseivel, ott most politikai tartalmakat és videókat posztol – valamint felettébb kínos önreklámokat, keresve a maga Rose-ját a Titanicból. Tehát miközben a közéleti tartalmú hivatalos Facebook-oldalak elérhetőségét korlátozzák, Magyar Péter politikusként zavartalanul jelentethet meg politikai tartalmakat, hiszen
ugyanabba a kategóriába tartozik, mint bármelyik magánszemély, aki a kirándulásáról, az örökbe fogadott cicájáról vagy a vasárnapi menüről posztol.
Nem zárható ki, hogy ebben szerepe van az európai parlamenti lista második helyén mandátumot szerző Dávid Dórának. Ő minden bizonnyal jól ismeri a közösségi oldal algoritmusait, vannak belső kapcsolatai a Metához, s ráláthat a trendekre, forgalomterelésekre.
A Meta-pályáról
A Facebook, az Instagram, a WhatsApp, illetve a hazánkban még nem elterjedt Threads irányítása, tulajdonlása egy amerikai konglomerátumban, a Metában ér össze. A vállalat úgy szűrte, cenzúrázta tartalmait, ahogy azt kérték az amerikai Demokrata Párt érdekeinek megfelelően – mindezt a Meta vezetője, Mark Zuckerberg maga is bevallotta.
Mi a helyzet a TikTokkal?
A Facebookon a két sorvezető (a brüsszeli támogatással rendelkező Magyar Péter és Donald Tusk) között hatszoros különbség van – és ez az, ami a TikTokkon nem látszik.
A videómegosztóról leolvasott adatokból látszik, hogy Magyar Péter bár virálisabb, mint Taylor Swift, Shakira vagy épp Will Smith, mindez csak azért lehetséges, mert a 3 sztár követőit látványosan nem érdeklik a TikTok-videók – Hosszú Katinka pedig köröket úszik a tiszás politikusra,
egészen pontosan a követőszámához képest háromszor többen nézik meg a videóit.
Mennyire aránytalan a Meta-pálya?
Ezek után felmerülhet a kérdés, hogy mennyire lejt Magyar Péternek a pálya? Hány követővel kellene rendelkeznie ahhoz, hogy ne legyen látható, hogy röhejesen megpörgeti a posztjait az algoritmus? Mennyi reakcióval kellene rendelkeznie Taylor Swiftnek, ha ugyanannyira pörgetné az énekest a Facebook?
Ha Taylor Swift rajongóinak az intenzitásával számolunk, akkor
Magyar Péternek közel négy és fél millió követővel kellene rendelkeznie, hogy arányaiban reálisak legyenek a reakciószámai
– Taylor Swiftnek pedig posztonként 6,7 millió reakcióval kellene rendelkeznie akkor, ha ugyanolyan elbánásban részesülne az algoritmustól, mint Magyar Péter, pedig az énekesnő posztjai alá gyakorta kommentel a Facebook-hivatalos Facebook-oldala…
Malinás Sándor lapunknak hangsúlyozta: ez a győzelem azért is különleges, mert jó ideje nem sikerült ebben a körzetben kormánypárti jelöltnek nyernie.
p
2
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 106 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
5m007h 0p3ra70r
2025. január 20. 10:08
>>kambala2
2025. január 20. 09:37
Ez a cikk olyan mint a fából vaskarika .<<
Te sem tudod, mit jelent a "fából vaskarika".
A cikk egyáltalán nem képtelenség.
Magyarázatot természetesen nem ad, csupán rávilágít egy lényeges eltérésre.
A manus egy személyes profilból tolja a közszereplést.
Nem is ok nélkül, hanem mert van titkolni valója.
A közszereplők számára üzleti profilokat javasol a Meta.
Az üzleti profilokban lehet kezelni a követőket, és statisztikák tárháza elérhető.
Vagyis transzparenciát nyújt.
Ugyanakkor egy üzleti fióknak megvan az a veszélye, hogy több szerepkört kell fenntartani több biztonsági beállítással.
Mivel Magyar senkiben sem bízik, ezért ő lenne admin és a tulaj is.
Ha biztonsági hiba miatt valaki hozzáfér a követői vagy statisztikai adatokhoz, kiderül minden turpisság és a Meta elzárkózik minden felelősségtől.
Dávid Dórának, aki az adtech részlegen dolgozott, szakterülete volt a reklámok és kampányanyagok szoftvereivel kapcsolatos jog.
Ha lehetne, akkor inkább más fotókkal illusztrálják az Agyarról szóló cikkeket. Úgy értem olyanokkal, amiken ő nem látható. Mindegy mennyire undorító az illusztráció, de ez így direktbe mutatni Agyart nagyon beteg és nyomasztó.
Pl. lehetne egy erdei tócsában dagonyázó vaddisznó, meg még ezer hasonló, csak ezt az arcot ne kelljen nézni!
>>latrina2
2025. január 20. 09:37
ma iktatják be Cézárt. Hagyjuk már a bulvárfaszságot.<<
Így igaz.
Kit akarnak meggyőzni?
Magyar Pétert?
Ő ezt tudja.
A Fideszt?
Ő is tudja.
A választót?
Neki teljesen mindegy.