Döbbenetes térképet mutattak be: pattanásig feszült a helyzet Svédországban, Németországban és Franciaországban

Magyarország még mindig a béke egyik szigetének számít.

A közéleti szereplő nem csupán egy polgár a több millió közül. Mintaadó is sokak számára a hétköznapokban.
Január elején mindenki az újévi fogadalom megtartásának illúziójában él. Még hiszünk abban, hogy az előttünk álló év jobb, egészségesebb, kevésbé feszült, sikeresebb vagy éppen szeretettelibb lesz, mint az előző. Most talán még elég erősnek érezzük magunkat ahhoz is, hogy ne csupán elméletben értsünk egyet a másik hasonló vágyával,
de tegyünk is valamit azért, hogy közös kincsünkké váljanak az erre irányuló elszigetelt törekvéseink.
Miközben fél szemmel mindenki a néhány nap múlva sorra kerülő amerikai elnöki beiktatást, a másfél hónap múlva megrendezendő német választást vagy éppen a lengyel, a megismételt román elnök- vagy cseh parlamenti választást figyeli, talán még adatik egy perc arra, hogy a politika nyelvi kultúrájára felhívjam a művelt olvasó figyelmét.
Nem, nem kisujjeltartós értelmiségi nyüszögéssel fárasztanám önöket.
Inkább csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy politikustársaim nyelvhasználatának milyen fontos következményei vannak demokráciánk és hétköznapjaink állapotára.
A demokrácia alapja egy közösségen belül a bizalom és a racionális vitába vetett hit. Az eltelt évszázadok megtanítottak minket arra, hogy egyik jelentőségét sem kell abszolutizálni: a bizalom kritériuma nem jelenti, hogy a közösség összes tagja olthatatlan odaadással és szeretettel viseltetik a másik iránt, ahogyan a racionális vitába vetett hit sem ébreszt olyan illúziókat, hogy az észszerű eszmecsere minden problémát képes megoldani.
Mégis, ez a két tényező vagy meggyőződés teszi alapvetően működőképessé a demokráciát.
Bár a dolgok természetéből adódóan nem érhetjük el a kettő esetében a maximumot, az ezekbe vetett hit gyengülése a demokráciába vetett hit gyengülését és összességében a demokrácia gyengülését, ezzel együtt a társadalmi frusztráció növekedését idézi elő. A másik személyiségének verbális megsemmisítése, trágár és obszcén jelzőkkel, igékkel leírása a támadó szándéka szerint a megtámadott bizalomra méltatlanságát, racionális vitára alkalmatlanságát kívánja bebizonyítani,
ám a legtöbb esetben csupán a támadó tehetetlen dühét leplezi, hiteltelenítve ezzel saját álláspontját.
Persze, a stílus maga az ember – legyinthetünk fölényesen, és orrunkat fintorítva elfordulunk, hogy úgymond lényegesebb dolgokkal foglalkozzunk. Csakhogy a közéleti szereplő nem csupán egy polgár a több millió közül. Mintaadó is sokak számára a hétköznapokban. Amilyen módon és stílusban kezelik a politikai osztály tagjai a konfliktusaikat, vagy oldják meg problémáikat, esetleg fogalmazzák meg törekvéseiket, azzal hatást gyakorolnak a hétköznapok emberi kapcsolataira, nyelvi kereteire és végső soron boldogság- és bizalmi szintjére is.
Mindez nem arra buzdítás, hogy hazudtoljuk meg holmi nyelvi stílusbravúrral őszinte érzelmeinket,
vagy hogy csomagoljuk hazugságba legitim érveinket. Éppen ellenkezőleg. A valóság az, hogy igényesebb megfogalmazással, a vitapartner vagy ellenfél személyisége helyett érveinek nyelvileg hidegvérű, tárgyilagos, ám kérlelhetetlen számonkérésével hatékonyabban lehet vitákat nyerni, és az ember még a saját hitelességét is megtartja a közvélemény előtt.
Különösen igaz mindez a trágár és obszcén szavak használatára.
A kortárs kultúrában és ellenkultúrában markánsan észrevehető trend a nyomdafestéket nem tűrő szavak használata a legártatlanabb szituációkban is. Ez az egykor polgárpukkasztásnak szánt provokáció már inkább kínos, mint felháborító. Már nem a dühről, hanem az igénytelenségről szól.
A képviseleti demokrácia az európai kultúra egyik fontos vívmánya. Finom és bonyolult szerkezet, amely – Böckenförde ezt meggyőzően bizonyította – elválaszthatatlan a személyiség tiszteletét magáénak valló kereszténységtől. Egy finom és bonyolult szerkezet működtetése a közösség minden tagjától nagyobb igényességet és odafigyelést igényel. Néha a pillanatnyi érdekek és indulatok hosszabb távú célok alá rendelését.
Ne romboljuk le vélt vagy valós igénytelenségünkkel! Szükségünk van rá, minél jobb állapotban.
A szerző közigazgatási- és területfejlesztési miniszter
(Nyitókép: Mandiner/Földházi Árpád)