A gesztinai rebbéről, reb Jechiel Meir Lifschitzről mesélték, hogy ifjúkorában meg akart tanulni sakkozni. Amikor azonban megtudta, hogy a játék szabályai szerint, ha valaki egyszer már lépett, az nem gondolhatja meg magát és nem léphet vissza — kijelentette, hogy ez nem neki való. Mindezt pedig azzal indokolta, hogy nem zsidónak való dolog, ha nem lehet megbánást tanúsítani és megtérni, azáltal is, hogy az ember visszacsinálja.
Az a közösség, amelynek nincs egy stabil belső magja, az a közösség, amely nem tekinti természetesnek a zsidó-keresztény kultúra talpkövét jelentő megbocsátás kultúráját, az a közösség, amely nem engesztelődik meg és ha másként is de nem alkotja újra viszonyát a közösség egyik alapítójával, s egy egyszeri magánéleti botrány után a sajátjáért nem áll ki, nem lehet életképes.
Ennek a tartásnak, stabilitásnak a hiánya az egyik oka annak, hogy mindig szétesnek azok az ezerféle szálból szőtt jelmezek, amelyeket oly különböző alakok öltenek fel, ám egyetlen közös akaratuk a kamuflázs alatt: valamit lerombolni.
Van, amikor ez előre tudható és tudják azok is, akik valami ellen küzdenek: ’89-ben számtalan ember tartott össze egy közös célért: a kommunisták elűzéséért, hogy utána szabad választásokon, immár egymás ellen is megküzdhessenek.
Van, amikor ez előre tudható, de a cselekvők mégse látják. Polgári demokráciában a rombolás céljához kötött közösség, amely rendkívüli sokszínű, de azt egy egynemű szólamon ordító influenszer fojtja el, közös értékrendje pedig nincs, csak offenzív akarata, szükségszerűen elpárolog.