Újabb baloldali kerületben kezdik meg az autósok kiszorítását
Hegyvidék, Erzsébetváros, XIII. kerület, Józsefváros, Ferencváros után Terézvárosban is emelnek. Nem kicsit.
Számottevő hatással lehet Budapest belvárosának ingatlanpiacára, ha 2026. január elsejétől Terézvárosban valóban betiltják az Airbnb-t. Korántsem biztos azonban, hogy erre sor kerül, mivel a kormány országos szabályozásra készül.
Nyitókép: MTI/MTVA/Róka László
Kisebbfajta belpolitikai földindulást okozott, hogy a VI. kerületi önkormányzat ügydöntő szavazást írt ki a rövid távú szálláshelykiadásról. Szeptember első két hetében szavazhattak az ott élő 16 éven felüliek a következő kérdésről: „Egyetért azzal, hogy a VI. kerületben tiltsuk meg a társasházi lakások kiadását Airbnb-típusú szálláshelyként?” 6083-an voksoltak személyesen vagy a neten, ez 20,52 százalékos részvételi arányt jelent. A tiltás mellett 3265-en, 53,67 százaléknyian szavaztak, 2818 fő, 46,33 százalék nemmel voksolt.
A terézvárosi önkormányzat érvei
A tiltás mellett
1. Az otthon nem szálloda. A házban a turisták miatt megnő a forgalom, sok az idegen, több a szemét, és nehezebb parkolni. A vendégek nem érdekeltek az együttműködésben a lakókkal, nem vonhatók felelősségre, a tulajdonosok pedig nem elérhetők panasz esetén sem.
2. A haszon a nagybefektetőké lesz. Az üzemeltetők fele cég, nem magánszemély, és sok esetben nem is a tulajdonos az üzemeltető. A házban a „valódi” lakók kisebbségbe kerülhetnek, és így nem tudják az érdekeiket érvényesíteni.
3. Nehezíti a lakhatást. Az Airbnb rövid idő alatt hoz sok bevételt a lakástulajdonosoknak, akik ezért nem érdekeltek a hosszú távú kiadásban. Csökken az albérletbe adható lakások száma, és ez nehezíti a fiatalok életkezdését, a fővárosi munkavállalást, hozzájárul a lakhatási válság további mélyüléséhez, mert növeli a bérleti díjakat, felveri a lakásárakat, és kiszorítja a valódi otthonra vágyókat a kerületből.
4. Az Airbnb platform nem partner a fair szabályozásban, a szektor kifehérítésében, abban, hogy csak bejelentve, adózva lehessen szálláshelyet értékesíteni.
A tiltás ellen
1. Sok pénzt hoz a kerületnek. Az airbnb-s szálláshelyek évi 670 millió forintnyi idegenforgalmi és 200 millió forintnyi építményadót fizetnek az önkormányzatnak.
2. Jó a kerületi vállalkozásoknak és lakáskiadóknak. Az Airbnb családok megélhetését biztosíthatja, emellett a kerületben megszálló turisták gyakran helyben költenek, ez pedig az itt lévő vállalkozásokat segíti.
3. Olcsóbbá teszi a turizmust világszerte, a szállodák kénytelenek csökkenteni áraikat, hogy versenyezzenek a lakáskiadással.
4. Terézváros mégiscsak egy világváros szíve. Nagyszerű dolog utazni, új embereket megismerni, új kultúrákat felfedezni. Az is pozitív, ha az emberek a világ minden tájáról megtapasztalják, mennyire jó hely Terézváros.
Az eredmény egyfelől várható volt, ugyanakkor meglepetést is keltett. A városvezetés örül, hogy ilyen sokan részt vettek a nem hivatalos referendumon, állítása szerint ez kiemelkedő arány a hasonló részvételi adatokkal összevetve. A Budapesti lakógyűlés nevű kezdeményezésen például a fővárosiak 9 százaléka szavazott.
Borítékolni lehetett, hogy a tiltást támogatók lesznek többen. Sok terézvárosi lakos megszenvedi ugyanis, hogy az Airbnb-szállásra érkezők egy része nincsen tekintettel a társasház többi lakásában élőkre, arra, hogy kulturált körülmények között szeretnék eltölteni mindennapjaikat, hogy éjjel aludni szeretnének. Rengeteg rémtörténetet tudnának mesélni az ott lakók arról, hogy a szállóvendégek üvöltöznek, széttörik az üvegeket, szétdobálják a csikkeket, hogy a gusztustalanabb dolgokra ne térjünk ki.
A szavazás alig több mint hét százalékpontos különbsége azonban azt jelenti, hogy meglehetősen hatásosan érveltek a radikális lépést ellenzők. Abban igazuk van, hogy a turisták nagy többsége kulturáltan viselkedik, és a tiltás tetemes veszteséget okoz nemcsak a lakáskiadóknak, hanem a szolgáltatáshoz kapcsolódó vállalkozásoknak is.
A momentumos irányítású önkormányzat semleges álláspontot képviselt, a honlapján, a kiadványaiban igyekezett korrekten bemutatni az igen és a nem szavazatok melletti érveket (lásd keretes írásunkat), de a városvezetők kommunikációjából az derült ki, ők inkább a tiltás pártján állnak. Sok eszközük ugyanis nincs, hogy fellépjenek a jogszerűtlenül működő Airbnb-szolgáltatókkal és vendégeikkel szemben.
Az önkormányzat vezetői megkeresték az Airbnb platformot, ám Soproni Tamás polgármester szerint a szálláskiadók elzárkóztak az ágazat szabályozásától és kifehérítésétől. Ezt követően a képviselő-testület rendeletet alkotott – amelyben többek között a társasház hozzájárulásához kötötték volna a lakáskiadást, angolul ki kellett volna függeszteni a szállásokon a társasház házirendjét, és az üzemeltetőnek 24 órán keresztül rendelkezésre kellett volna állnia –, de a fővárosi kormányhivatal megsemmisítette a jogszabályt.
A VI. kerületi hatóság ezért fokozta a szálláshelyek jogszerű működésének ellenőrzését és az illegálisan üzemelő helyek felszámolását, de több mint 2300 szálláshely üzemel, s ezekbe nem lehet bejelentés nélkül bemenni, ellenőrzést folytatni. A már lebukott illegális szálláshelyeket pedig nem lehet lezárni, pénzbírsággal kényszeríthető ki, hogy az üzemeltető felhagyjon szabálytalan tevékenységével.
A kereskedelmi hatóság a vendégei magatartása miatt nem vonhatja felelősségre az üzemeltetőt. Megoldás lehet, ha a társasház lakói a rendőrséget hívják, de az csak szabálysértés vagy bűncselekmény gyanúja esetén intézkedik, a kisebb súlyú eseteknél nem – pedig gyakran azok is szinte elviselhetetlenné teszik az ott-tartózkodást.
A szavazásnak kétségtelenül érdemi ingatlanpiaci hatása van. Az Airbnb-szállások számának növekedése az utóbbi években azzal járt, hogy
egyre kevesebb lakásban laknak tulajdonosok, hosszú távú bérlők, kezd kiürülni a belváros.
Növeli a lakásárat és a lakbért, hogy kevesebb ingatlant lehet kiadni hosszabb távra, ami a fővárosi lakhatási válság elmélyüléséhez vezet.
A terézvárosiak döntése 2026-tól elvileg megfordíthatja a folyamatot. Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint a lakbérek középtávon 10-20 ezer forinttal csökkenhetnek, a lakások ára pedig ha nem mérséklődik is, egy ideig várhatóan nem emelkedik. A budapesti lakások átlagára négyzetméterenként 1,03 millió forint, a VI. kerületben 1,23 millió forint, az Airbnb-apartmanok pedig általában kiemelkedő minőségűek, így elérik az 1,45 milliós szintet.
A tiltás ellenzői, elsősorban az érintett vállalkozók csalódottak az eredmény miatt. Azt állítják, a szavazásból az derült ki, hogy
az Airbnb-szállások betiltása mögött nincsen valós társadalmi támogatás.
Azzal érvelnek, hogy két hét alatt a lakosságnak csak a 20 százaléka nyilvánított véleményt, és minimális a különbség a két álláspont között, tehát tíz terézvárosiból egy szeretné meghozatni a szigorú döntést a képviselő-testülettel, kilenc embernek jó az, ami most van. Azt is nehezményezik, hogy bizonyos választói csoportok ki voltak zárva a szavazásból, másokat pedig „önkényesen” belevettek, semmit nem lehetett tudni a szavazás összesítéséről, nem volt választási bizottság, nem volt, aki ellenőrizze a voksolást, nincsenek jogorvoslati lehetőségek.
Bár a bevezetendő tiltás megáll a kerület határánál, az Airbnb-szolgáltatók a környező városrészekbe költözhetnek, ami ott növelheti a feszültséget.
A többi kerület ennek ellenére nem tervez hasonló szavazást. A kormánypárti vezetésű Belváros-Lipótváros már korábban lépett az ügyben, ott az épületben kialakítható egyéb és magánszálláshelyek határértékét 5 százalékban állapították meg, emellett a társasházban élők nyugalma érdekében más elvárásokat is megfogalmaznak. Az önkormányzat szerint a lakók és a szolgáltatók visszajelzése egyértelműen pozitív.
A DK-s vezetésű VII. kerületben úgy vélik, a rövid távú lakáskiadás tiltásával nem lehet megoldani a problémát, mert az csak újabb kiskapukat nyit meg
a piaci szereplők előtt. Elismerik, hogy a társadalmi problémák valósak, de azt tartanák jónak, ha a kerületek visszakapnák a szabályozás lehetőségét.
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz budapesti elnöke a szavazás lezárulta előtt videóposztban mondta el a véleményét. Kijelentette, bármilyen döntést hoznak is az emberek, javasolni fogja a kormánynak, hogy vezessen be Budapestre vagy akár az egész országra kiterjedő szabályozást. Megjegyezte: neki mint politikusnak az a feladata, hogy az emberek véleményét képviselje, s a lakosság döntése nagyban befolyásolhatja Budapest jövőjét.
A szavazás eredményének ismeretében Szentkirályi azt válaszolta a Mandiner kérdésére, hogy az Airbnb problémaköre elsősorban lakhatási kérdés. „Karácsony Gergely és a baloldal üres ígéretei és tétlensége semmit nem segítettek a budapestiek lakhatási problémáin” – fogalmazott. Egyeztetést kezdeményezett a kormánnyal, hogy előre tudjanak lépni ebben az ügyben, mert a lakhatási helyzet kezelése komplexebb téma a rövid távú bérlés szabályozásánál. A kormány várja a fideszes politikus javaslatait, és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is több fórumon beszélt már a témáról. A tárcavezető elmondta, a terézvárosi kezdeményezés előtt is gondolkodtak az Airbnb-szabályozáson, mégpedig lakhatási és nem turisztikai kérdésként.
A kabinet előtt járt egy javaslat, amely szerint évi 180 napban maximálnák a lakáskiadást,
és szigorúbb feltételeket szabnának az új kérelmek elbírálásakor és az üzemeltetéssel szemben.
Soproni Tamás: Meglepett, hogy Szentkirályi Alexandra támogatta a szavazást
Büszke vagyok rá, hogy egyfajta demokráciakísérletet hajtottunk végre: az önkormányzat egyértelmű kérdést tett fel egy komplex problémakörben, és kiegyensúlyozott támogatást nyújtott a döntéshez a kerületieknek. A rövid távú szálláshelykiadást tíz éve, az airbnb-zés elterjedésekor kellett volna szabályozni, és személyesen is üdvösebbnek tartanék egy olyan keretrendszert, amelyben egy személy egy lakást magánszálláshelyként üzemeltethet, illetve hogy a jegyzők bezárathassák a gyakran panaszolt szálláshelyeket. A szabályozatlanság miatt a helyzet a belvárosi részeken – nemcsak nálunk, de az V. és a VII. kerületben is – tarthatatlanná vált, így megértem a terézvárosiakat, hogy a betiltásra voksoltak.
A döntésüknek megfelelően az októberi testületi ülésre előkészítjük a rendelettervezetet, amely aztán 2026. január 1-jén fog hatályba lépni. Örülök, hogy a terézvárosi szavazás beemelte a közbeszédbe az Airbnb témáját, és a kormány is elkezdett foglalkozni a problémával. Meg kell valljam, meglepett, hogy Szentkirályi Alexandra támogatólag nyilatkozott a szavazással kapcsolatban, hiszen a Fidesz nemrég megválasztott helyi elnöke, Kovács Balázs Norbert korábban kifejezetten támadta az önkormányzatot azért, mert megkérdeztük a kerületieket.