Árulkodó: fontos évfordulót felejtett el Magyar Péter pártja
Pedig a Tisza Párt elnöke mindig mindenről posztol, ha kell, ha nem.
Számottevő hatással lehet Budapest belvárosának ingatlanpiacára, ha 2026. január elsejétől Terézvárosban valóban betiltják az Airbnb-t. Korántsem biztos azonban, hogy erre sor kerül, mivel a kormány országos szabályozásra készül.
Nyitókép: MTI/MTVA/Róka László
Kisebbfajta belpolitikai földindulást okozott, hogy a VI. kerületi önkormányzat ügydöntő szavazást írt ki a rövid távú szálláshelykiadásról. Szeptember első két hetében szavazhattak az ott élő 16 éven felüliek a következő kérdésről: „Egyetért azzal, hogy a VI. kerületben tiltsuk meg a társasházi lakások kiadását Airbnb-típusú szálláshelyként?” 6083-an voksoltak személyesen vagy a neten, ez 20,52 százalékos részvételi arányt jelent. A tiltás mellett 3265-en, 53,67 százaléknyian szavaztak, 2818 fő, 46,33 százalék nemmel voksolt.
A terézvárosi önkormányzat érvei
A tiltás mellett
1. Az otthon nem szálloda. A házban a turisták miatt megnő a forgalom, sok az idegen, több a szemét, és nehezebb parkolni. A vendégek nem érdekeltek az együttműködésben a lakókkal, nem vonhatók felelősségre, a tulajdonosok pedig nem elérhetők panasz esetén sem.
2. A haszon a nagybefektetőké lesz. Az üzemeltetők fele cég, nem magánszemély, és sok esetben nem is a tulajdonos az üzemeltető. A házban a „valódi” lakók kisebbségbe kerülhetnek, és így nem tudják az érdekeiket érvényesíteni.
3. Nehezíti a lakhatást. Az Airbnb rövid idő alatt hoz sok bevételt a lakástulajdonosoknak, akik ezért nem érdekeltek a hosszú távú kiadásban. Csökken az albérletbe adható lakások száma, és ez nehezíti a fiatalok életkezdését, a fővárosi munkavállalást, hozzájárul a lakhatási válság további mélyüléséhez, mert növeli a bérleti díjakat, felveri a lakásárakat, és kiszorítja a valódi otthonra vágyókat a kerületből.
4. Az Airbnb platform nem partner a fair szabályozásban, a szektor kifehérítésében, abban, hogy csak bejelentve, adózva lehessen szálláshelyet értékesíteni.
A tiltás ellen
1. Sok pénzt hoz a kerületnek. Az airbnb-s szálláshelyek évi 670 millió forintnyi idegenforgalmi és 200 millió forintnyi építményadót fizetnek az önkormányzatnak.
2. Jó a kerületi vállalkozásoknak és lakáskiadóknak. Az Airbnb családok megélhetését biztosíthatja, emellett a kerületben megszálló turisták gyakran helyben költenek, ez pedig az itt lévő vállalkozásokat segíti.
3. Olcsóbbá teszi a turizmust világszerte, a szállodák kénytelenek csökkenteni áraikat, hogy versenyezzenek a lakáskiadással.
4. Terézváros mégiscsak egy világváros szíve. Nagyszerű dolog utazni, új embereket megismerni, új kultúrákat felfedezni. Az is pozitív, ha az emberek a világ minden tájáról megtapasztalják, mennyire jó hely Terézváros.
Az eredmény egyfelől várható volt, ugyanakkor meglepetést is keltett. A városvezetés örül, hogy ilyen sokan részt vettek a nem hivatalos referendumon, állítása szerint ez kiemelkedő arány a hasonló részvételi adatokkal összevetve. A Budapesti lakógyűlés nevű kezdeményezésen például a fővárosiak 9 százaléka szavazott.
Borítékolni lehetett, hogy a tiltást támogatók lesznek többen. Sok terézvárosi lakos megszenvedi ugyanis, hogy az Airbnb-szállásra érkezők egy része nincsen tekintettel a társasház többi lakásában élőkre, arra, hogy kulturált körülmények között szeretnék eltölteni mindennapjaikat, hogy éjjel aludni szeretnének. Rengeteg rémtörténetet tudnának mesélni az ott lakók arról, hogy a szállóvendégek üvöltöznek, széttörik az üvegeket, szétdobálják a csikkeket, hogy a gusztustalanabb dolgokra ne térjünk ki.
A szavazás alig több mint hét százalékpontos különbsége azonban azt jelenti, hogy meglehetősen hatásosan érveltek a radikális lépést ellenzők. Abban igazuk van, hogy a turisták nagy többsége kulturáltan viselkedik, és a tiltás tetemes veszteséget okoz nemcsak a lakáskiadóknak, hanem a szolgáltatáshoz kapcsolódó vállalkozásoknak is.
A momentumos irányítású önkormányzat semleges álláspontot képviselt, a honlapján, a kiadványaiban igyekezett korrekten bemutatni az igen és a nem szavazatok melletti érveket (lásd keretes írásunkat), de a városvezetők kommunikációjából az derült ki, ők inkább a tiltás pártján állnak. Sok eszközük ugyanis nincs, hogy fellépjenek a jogszerűtlenül működő Airbnb-szolgáltatókkal és vendégeikkel szemben.
Az önkormányzat vezetői megkeresték az Airbnb platformot, ám Soproni Tamás polgármester szerint a szálláskiadók elzárkóztak az ágazat szabályozásától és kifehérítésétől. Ezt követően a képviselő-testület rendeletet alkotott – amelyben többek között a társasház hozzájárulásához kötötték volna a lakáskiadást, angolul ki kellett volna függeszteni a szállásokon a társasház házirendjét, és az üzemeltetőnek 24 órán keresztül rendelkezésre kellett volna állnia –, de a fővárosi kormányhivatal megsemmisítette a jogszabályt.
A VI. kerületi hatóság ezért fokozta a szálláshelyek jogszerű működésének ellenőrzését és az illegálisan üzemelő helyek felszámolását, de több mint 2300 szálláshely üzemel, s ezekbe nem lehet bejelentés nélkül bemenni, ellenőrzést folytatni. A már lebukott illegális szálláshelyeket pedig nem lehet lezárni, pénzbírsággal kényszeríthető ki, hogy az üzemeltető felhagyjon szabálytalan tevékenységével.
A kereskedelmi hatóság a vendégei magatartása miatt nem vonhatja felelősségre az üzemeltetőt. Megoldás lehet, ha a társasház lakói a rendőrséget hívják, de az csak szabálysértés vagy bűncselekmény gyanúja esetén intézkedik, a kisebb súlyú eseteknél nem – pedig gyakran azok is szinte elviselhetetlenné teszik az ott-tartózkodást.
A szavazásnak kétségtelenül érdemi ingatlanpiaci hatása van. Az Airbnb-szállások számának növekedése az utóbbi években azzal járt, hogy
egyre kevesebb lakásban laknak tulajdonosok, hosszú távú bérlők, kezd kiürülni a belváros.
Növeli a lakásárat és a lakbért, hogy kevesebb ingatlant lehet kiadni hosszabb távra, ami a fővárosi lakhatási válság elmélyüléséhez vezet.
A terézvárosiak döntése 2026-tól elvileg megfordíthatja a folyamatot. Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint a lakbérek középtávon 10-20 ezer forinttal csökkenhetnek, a lakások ára pedig ha nem mérséklődik is, egy ideig várhatóan nem emelkedik. A budapesti lakások átlagára négyzetméterenként 1,03 millió forint, a VI. kerületben 1,23 millió forint, az Airbnb-apartmanok pedig általában kiemelkedő minőségűek, így elérik az 1,45 milliós szintet.
A tiltás ellenzői, elsősorban az érintett vállalkozók csalódottak az eredmény miatt. Azt állítják, a szavazásból az derült ki, hogy
az Airbnb-szállások betiltása mögött nincsen valós társadalmi támogatás.
Azzal érvelnek, hogy két hét alatt a lakosságnak csak a 20 százaléka nyilvánított véleményt, és minimális a különbség a két álláspont között, tehát tíz terézvárosiból egy szeretné meghozatni a szigorú döntést a képviselő-testülettel, kilenc embernek jó az, ami most van. Azt is nehezményezik, hogy bizonyos választói csoportok ki voltak zárva a szavazásból, másokat pedig „önkényesen” belevettek, semmit nem lehetett tudni a szavazás összesítéséről, nem volt választási bizottság, nem volt, aki ellenőrizze a voksolást, nincsenek jogorvoslati lehetőségek.
Bár a bevezetendő tiltás megáll a kerület határánál, az Airbnb-szolgáltatók a környező városrészekbe költözhetnek, ami ott növelheti a feszültséget.
A többi kerület ennek ellenére nem tervez hasonló szavazást. A kormánypárti vezetésű Belváros-Lipótváros már korábban lépett az ügyben, ott az épületben kialakítható egyéb és magánszálláshelyek határértékét 5 százalékban állapították meg, emellett a társasházban élők nyugalma érdekében más elvárásokat is megfogalmaznak. Az önkormányzat szerint a lakók és a szolgáltatók visszajelzése egyértelműen pozitív.
A DK-s vezetésű VII. kerületben úgy vélik, a rövid távú lakáskiadás tiltásával nem lehet megoldani a problémát, mert az csak újabb kiskapukat nyit meg
a piaci szereplők előtt. Elismerik, hogy a társadalmi problémák valósak, de azt tartanák jónak, ha a kerületek visszakapnák a szabályozás lehetőségét.
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz budapesti elnöke a szavazás lezárulta előtt videóposztban mondta el a véleményét. Kijelentette, bármilyen döntést hoznak is az emberek, javasolni fogja a kormánynak, hogy vezessen be Budapestre vagy akár az egész országra kiterjedő szabályozást. Megjegyezte: neki mint politikusnak az a feladata, hogy az emberek véleményét képviselje, s a lakosság döntése nagyban befolyásolhatja Budapest jövőjét.
A szavazás eredményének ismeretében Szentkirályi azt válaszolta a Mandiner kérdésére, hogy az Airbnb problémaköre elsősorban lakhatási kérdés. „Karácsony Gergely és a baloldal üres ígéretei és tétlensége semmit nem segítettek a budapestiek lakhatási problémáin” – fogalmazott. Egyeztetést kezdeményezett a kormánnyal, hogy előre tudjanak lépni ebben az ügyben, mert a lakhatási helyzet kezelése komplexebb téma a rövid távú bérlés szabályozásánál. A kormány várja a fideszes politikus javaslatait, és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is több fórumon beszélt már a témáról. A tárcavezető elmondta, a terézvárosi kezdeményezés előtt is gondolkodtak az Airbnb-szabályozáson, mégpedig lakhatási és nem turisztikai kérdésként.
A kabinet előtt járt egy javaslat, amely szerint évi 180 napban maximálnák a lakáskiadást,
és szigorúbb feltételeket szabnának az új kérelmek elbírálásakor és az üzemeltetéssel szemben.
Soproni Tamás: Meglepett, hogy Szentkirályi Alexandra támogatta a szavazást
Büszke vagyok rá, hogy egyfajta demokráciakísérletet hajtottunk végre: az önkormányzat egyértelmű kérdést tett fel egy komplex problémakörben, és kiegyensúlyozott támogatást nyújtott a döntéshez a kerületieknek. A rövid távú szálláshelykiadást tíz éve, az airbnb-zés elterjedésekor kellett volna szabályozni, és személyesen is üdvösebbnek tartanék egy olyan keretrendszert, amelyben egy személy egy lakást magánszálláshelyként üzemeltethet, illetve hogy a jegyzők bezárathassák a gyakran panaszolt szálláshelyeket. A szabályozatlanság miatt a helyzet a belvárosi részeken – nemcsak nálunk, de az V. és a VII. kerületben is – tarthatatlanná vált, így megértem a terézvárosiakat, hogy a betiltásra voksoltak.
A döntésüknek megfelelően az októberi testületi ülésre előkészítjük a rendelettervezetet, amely aztán 2026. január 1-jén fog hatályba lépni. Örülök, hogy a terézvárosi szavazás beemelte a közbeszédbe az Airbnb témáját, és a kormány is elkezdett foglalkozni a problémával. Meg kell valljam, meglepett, hogy Szentkirályi Alexandra támogatólag nyilatkozott a szavazással kapcsolatban, hiszen a Fidesz nemrég megválasztott helyi elnöke, Kovács Balázs Norbert korábban kifejezetten támadta az önkormányzatot azért, mert megkérdeztük a kerületieket.