A német újraegyesítés egy módszeresen eltervezett és különböző pártállású német patrióták által következetesen végrehajtott diplomáciai művelet volt, amihez persze kellettek a megfelelő világpolitikai körülmények, a keménykezű Ronald Reagan és a belátásra hajlandó Mihail Gorbacsov is. Már az Adenauer által kiharcolt elnevezés, a Bundesrepublik Deutschland, vagyis a Németországi Szövetségi Köztársaság is annak kifejezése volt az 1949-es nyugatnémet alaptörvényben, hogy minden megosztottság ellenére fennmarad az egységes Németország ideálja, ami beteljesítésre vár annak érdekében, hogy a nagy egész is szövetségi köztársaság lehessen. Adenauer következetes nyugati bizalomépítése, majd az 1969-ben Willy Brandt nevével fémjelzett Ostpolitik eredményessége vezetett oda, hogy a gazdaságilag sikert sikerre halmozó NSZK jelentős politikai hatalmi tényezővé avanzsálását sem övezte aggodalom. Vagy ha mégis, azt a maastrichti szerződéssel és főleg az euró bevezetésével el lehetett oszlatni.
Az újraegyesítés óriási terheket rótt az országra, s ha manapság valaki a keleti tartományokban jár, nem kételkedhet benne: évtizedes késéssel bár, de Helmut Kohl sokat gúnyolt ígérete a „virágzó tájakról” megvalósult. A keletre transzferált százmilliárdok sok esetben a nyugatinál fejlettebb infrastrukturális körülményeket teremtettek, miközben az ország bizonyos értelemben elkényelmesedett. A kétségkívül megnövekedett politikai súly további európai befolyásszerzést vont maga után, miközben az ország energiaellátása egyértelmű orosz, kereskedelme és a korszerű technológiák gyártásához szükséges nyersanyagellátása kínai, biztonsága pedig a Bundeswehr leépülése miatt egyértelmű amerikai függőséget eredményezett. Ehhez társult még néhány olyan döntés, amelynek jó szándékát nem lehet kétségbe vonni, végrehajtásának tempója és olykor radikalizmusa ugyanakkor óriási károkat okozott. Ezek közé tartozik számos európai szintre emelt környezetvédelmi előírás, amely napjainkra egyre inkább ellehetetleníti a német ipar legjelentősebb szereplőit. A baloldali társadalmi illúziók és a szakszervezetek által kiharcolt bérszínvonal tovább rontják az országban uralkodó gazdasági környezetet, a válságmentes időszakokban sokáig oly jól működő föderális berendezkedés pedig gyakran gátjává válik az egész országra kiterjedő döntések gyors meghozatalának.
A baloldali ihletésű társadalmi illúziók közé tartozik persze a társadalmi integráció terhelhetőségébe vetett hit, ami nem valami szándékos önsorsrontás, hanem voltaképp annak a folyamatnak a betetőződése, amely a hatvanas évek elején, a Wirtschaftswunder időszakában érkező vendégmunkások megjelenésével kezdődött el. „Munkaerőt hívtunk, de emberek jöttek” – foglalta össze Max Frisch svájci író a folyamat lényegét. És valóban: az egyre növekvő muzulmán közösségek egyre nagyobb vonzerőt gyakoroltak és gyakorolnak ma is a jobb életre vágyókra. E folyamatnak volt látványos időszaka a 2015-ös válság a Willkommenskultur naiv széplelkűségével, amelynek tarthatatlansága mára már azok előtt is egyértelművé vált, akik korábban a jövő rendíthetetlen mérnökeinek képzelték magukat.
Mindeközben a Németországnak alternatívát kínáló AfD nevű párt, amely a nemrég lezajlott szászországi és türingiai választáson a választók egyharmadát volt képes maga mellé állítani, náci időket idéző retorikája miatt kerül politikai karanténba, lehetetlen tartományi koalíciós konstrukciókba kényszerítve ezzel a magukat demokratikusnak nevező pártokat s egyre inkább kockáztatva a tartományok és az ország kormányozhatóságát.
Németország így válik 1945 utáni sikerességének és illúzióinak áldozatává, egyúttal nem képes átugrani saját történelmi árnyékát sem. Mindez nekünk Magyarországon nagyon nem mindegy. Az „ugye mi már 2015-ben megmondtuk” érzése senkit ne ringasson hamis illúziókba: Németország megroppanása rossz hír egész Európának.