Nyitóképünk: Facebook/Egyesület a Római partért
Drámai hangvételű Facebook-posztokat tesz közzé az Egyesület a Római partért. Felszólítják a fővárosi és a III. kerületi önkormányzatot, hogy haladéktalanul kezdjék el a Római-parton élő, dolgozó, vállalkozó embereket, sportlétesítményeket, a csónakházakat, a szállodákat, az oktatási központokat és az üdülőket is védő árvízvédelmi védmű megépítését. Kétezer ember egzisztenciája kerül veszélybe, 400 milliárd forintnyi ingatlanvagyon kerül víz alá.
Azt állítják, hogy az önkormányzatok vezetői két éve tudják, hogy a Királyok-Nánási út vonalán nincsen fővédvonal, s felteszik a kérdést, hogy akkor miért nem védi meg őket a fővárosi önkormányzat és miért tolja be őket agyagfallal a Dunába.
„Szégyen és gyalázat, hogy a rendszerváltás óta a magyar politikai elit cserealapnak, feláldozható területnek tekinti a területet
és mintegy alku tárgyának tekinti az alkudozásai során egymás között!” – fogalmaznak.
A Római part elöntése során a Királyok–Nánási úton végrehajtott védekezési költségek jelentős vállalkozói réteget tesznek gazdaggá, amit bizonyítanak a 2010-es és 2013-ban védekezési számlák és költségek – szerepel a szövegben. A főváros jelenlegi vezetésének csak egy számít, hogyan tegyék tönkre a Római partot, az ott élőket és vállalkozókat! Szerintük szisztematikusan azon dolgoznak, hogy szánt szándékkal a Dunával intézzék el bosszújukat a helyiekkel szemben, akik ki mernek állni a jogaikért és jogszerű árvízi védelmükért.
Cáfolják a főváros egy online lapnak adott válaszait is, amelyben azt írják, sokéves előkészítő munka és közösségi tervezés után, a lehetséges nyomvonalváltozatok minden korábbinál alaposabb összehasonlító vizsgálatát követően született döntés arról, hogy a jelenlegi fővédvonal helyén, a Nánási út – Királyok útján fogják megépíteni az új védművet is.
Az egyesület ezzel szemben azt állítja, semmilyen szakmai, tudományos anyag nem készült arról, ami megerősítette volna a főváros ezen állítását.
A műegyetem, az MTA, a vízügyi tanács egyértelműen leírta, hogy csak a partra szabad a védelmi vonalat létesíteni.
A civil szervezet szerint a főváros vezetője egyszemélyben döntött a nyomvonalról a közgyűlés megkérdezése nélkül úgy, hogy környezeti hatástanulmányt nem mertek készíteni arról, hogy a nyomvonal milyen hatást okoz a 70 hektár ingatlanállományára, élővilágára, ottlakókra, vállalkozásokra, az ottani munkahelyek jövőjére! Ebből a tanulmányból egyértelműen kiderült volna, hogy a Királyok-Nánási útra megbízható elsőrendű gátat nem lehet építeni sem jogilag, sem műszakilag.