És hogyan formálódott mindez monodrámává?
A gimnáziumban, ahol történelmet tanítok, vagy tíz éve minden nemzeti ünnepre színpadra állítunk valamely az adott eseményhez kapcsolódó rövid, egyfelvonásos darabot. Ezeket én írom, Benczéné Dizseri Márta kolléganőm rendezi a profi színházakban is helytálló színvonalon. Amikor megmutattam neki az elkészült művet, azt mondta, ezt úgy, ahogy van, el lehetne mondani a színpadon. A következő kérdés az volt, hogy jó, de ki mondja el. A fiamra, Ungvári Álmosra esett a választás, mert neki elég komoly diákszínpadi múltja van, nyolc-tíz jelentős főszerepet játszott, még Rómeót is alakította. A darab monodráma, de azon belül párbeszédek vannak, ezeket Álmos kitűnően adja elő. De attól, hogy nekem tetszik, még nem voltam biztos benne, hogy bárki mást érdekel-e. Tavaly májusban volt az ősbemutató, amit még néhány másik követett. Azt igazolták, és ez némileg meg is lepett, hogy bizony érdekli és leköti az embereket ez a másfél órás darab. Nemcsak az idősebbeket, akik a megidézett történelmi környezetben a saját életük korabeli közegére ismerhetnek, hanem fiatalokat is.
Miről szól maga a darab?
Alcíme szerint örökölt sorsunkról a XX. századi magyar történelem sodrában. A főhős, azaz egy fiatalember elmeséli a szülei történetét, akik az 1930– as évek végén születtek, átélték Budapest második világháborús ostromát, a csengőfrászos Rákosi-rendszert, ötvenhatot, a börtönt, a rendszer kényszerítő beavatkozásait a magánéletbe, a folyamatos víz alá nyomottságot a fojtogató Kádár-érában, azt, hogy nem futhatták be azt a pályát, amire a képességeik vagy a tehetségük alapján rendeltettek. Mindezek fokozatosan bontakoznak ki, ahogy halad előre a dráma. Közben megismerjük az apa és az anya jellemét, személyiségét. Az előbbi világmegváltó terveket sző, de a börtön örökre bezárja előtte ezeket a kapukat. Ezért családfőként akar kiteljesedni, de az sem sikerül igazán, mindig utánanyúl a rendszer. Felesége a férje megbélyegzettsége miatt nem jut egyről a kettőre, és kísérti egy gyerekkori emlék, amikor Budapest ostroma során elégett egy játék babája. Ráadásul a gyermeke sem tudott megszületni, ezért plüssbabák gyűjtésébe menekül. A végén pedig kiderül, hogy a mesélő főhős maga az apa, aki magányában az időközben meghalt felesége és a meg sem született gyereke híján ezekkel a plüssbabákkal beszélget…”